Ryds 628 DC

KLASSIKER I NY DRAKT

Ryds 628 DC er en outsider blant testbåtene. Her er uteplass og overnattingsmulighet prioritert nesten likt. Det gjør Rydsen til den beste overnattingsbåten blant testbåtene.

Publisert Sist oppdatert

Se stortest av Ryds 628 DC, Bella 620 DC og Askeladden C61 Cruiser her

Daycruiseren er den nyeste modellen Ryds har basert på sitt 628-skrog, som fra tidligere er brukt som plattform for tre andre, åpne modeller. 628 DC ble lansert under båtmessen i Gøteborg i februar. Mens de øvrige modellene på dette skroget oppleves som moderne, er daycruiserversjonen konservativ og retter seg mot et voksent publikum.

Fabrikat og modell Ryds F628 DC
Materiale i skrog og dekkGlassfiber
Lengde6,28 m
Bredde2,34 m
Vekt uten motor900 kg
Vekt med testmotor1.100 kg
Anbefalt motorstyrke80 – 150 hk
Maks. antall personer6
Antall køyer2
CE-kategoriC
Standardutstyr
DreggkasseJa
BadeplattformJa
BadestigeJa
BordJa
SjøvannstoalettEkstra
Kjøleskuff/-skapEkstra
KokemulighetNei
BrannslukkerJa
Bensintank150 liter
Bensinfilter, separatJa
TrykkvannEkstra
PuterJa
Strømuttak, 12 voltJa
Hydraulisk styringJa
KalesjeJa
KalesjegarasjeJa
KartplotterJa - Garmin 722xs
LanternerJa – LED
LensepumpeJa – elektrisk
SelvlensendeJa
Startsperre på motorJa
Fortøyningskrok, klasse 3Ja
USB-uttakJa
VindusviskerJa- 2
Cirka-pris med motor:
115 hk392.000 kr
150 hk414.900 kr

Fabrikat og modell Ryds 628 DC
Motor i testMercury F115CT
Effekt i hk115
Motortype4-takt
Toppturtall i omdr./min.5950
Toppfart i knop37,8
Forbruk i liter/nautisk mil ved:
35 knop1,04
30 knop0,91
25 knop0,86
20 knop0,78
Støy i decibel (A) ved:
35 knop80
30 knop79
25 knop76
20 knop74
Noen mål i centimeter:
Lengde – styrbord køye208
Lengde – babord køye208
Ståhøyde i lugar87

RETRO: Uteplassen er dyp og trygg, og vindskjermen gir alle god beskyttelse. Men den er også relativt trang, og båten er kronglete å bevege seg i fra for til akter.

Trygt, men kronglete

Dette er båten for et par som faktisk kan tenke seg å reise på litt lengre overnattingsturer, men den er et dårlig alternativ om man bare skal på dagstur med tallrike venner og familie. Da er uteplassen lite funksjonell, med en forholdsvis trang U-salong-løsning uten noen naturlig passasje fra for til akter, som eksempelvis Askeladden har. Til gjengjeld er lugaren høyt prioritert. Den har den største ståhøyden under dekk, en stor foldedør som gjør det lett å entre lugaren, og en solid håndrekke på innsiden av vindskjermen til å støtte seg på enten man skal inn i lugaren eller ut på fordekk. Ryds omtaler båten som en klassisk daycruiser, og har sine ord i behold. Mens planløsningen kan oppleves som litt gammelmodig, har den et moderne skrog som går lett, effektivt og høyt i sjøen. Kjøreopplevelsen er meget bra og 115-hesteren er et utmerket motorvalg på denne båten. Ryds 628 DC har også med et meget behagelig lydnivå, og virker kompakt og godt sammenskrudd.

LEIDER: Førerplassen er funksjonell og komfortabel. Siden båten har et høyt dekk, har den også en høy leider med smale trinn opp på fordekket.

God bokomfort

Det lagt vekt på god komfort er to til fire personer i Ryds 628 DC. Lugaren er romslig nok for at to personer kan overnatte her en weekend, og fire personer sitter komfortabelt rundt bordet på uteplassen. Båten har rikelig med stuveplass, og en rekke funksjonelle løsninger. Blant annet har fenderne fått sin faste plass i skrogsiden på babord side i akterkant av en servant med trykkvann. Seteryggen på passasjersetet kan vendes slik at man også kan sitte behagelig med beina på benken. Også solsengløsningen er enkel, med hengslede plater som ligger klar under seteputene. Førerplassen er enkel og funksjonell og gir god komfort.

TUNGVINT: Når kalesjen skal opp og ned av kalesjegarasjen, må man fjerne seteryggene akter. Det er en i overkant kronglete løsning.
TRENGER BESLAG: I motorbrønnen er det to dype dreggkasser. Begge bør forsynes med låsbeslag slik at lukene ikke åpner seg under fart.

Litt sær

Designmessig henvender Ryds 628 DC seg til en voksen kundegruppe, men sammenlignet med for eksempel Askeladden har den en mindre funksjonell og smidig desslayout. Her er det mange trinn som skal forseres enten man skal ut på fordekk og om bord via badeplattformen. I motorbrønnen er det store dreggkasser, men designet henger igjen i en annen tid, om man sammenligner med Askeladden. Vi noterte også at lukene til dreggkassene ikke hadde låsbeslag, noe produsenten bør koste på seg. Som i en typisk 90-tallsbåt sitter passasjerene trygt og godt beskyttet mot vær og vind på den dype uteplassen, men det gjør også båten mindre anvendelig som dagsturbåt med tanke på ombord- og ilandstigning.

Les hele testen her: