Brukt: Clipper 40 Sedan

NYE SKAP TIL FERIEN: Hovedlugaren forut er i hovedsak original, men da kona villa ha ekstra overskap til ferien, ble det laget skap som smelter inn i det opprinnelige interiøret.
NYE SKAP TIL FERIEN: Hovedlugaren forut er i hovedsak original, men da kona villa ha ekstra overskap til ferien, ble det laget skap som smelter inn i det opprinnelige interiøret.
MEGET RYDDIG: Cumminsmotoren står fritt og lett tilgjengelig i det romslige og pertentelig organiserte motorrommet.
MEGET RYDDIG: Cumminsmotoren står fritt og lett tilgjengelig i det romslige og pertentelig organiserte motorrommet.
PÅ STELL: Doble dieselfiltere med vannalarm på begge og egne dreneringsskåler vitner om en eier som liker å ha orden ombord.
PÅ STELL: Doble dieselfiltere med vannalarm på begge og egne dreneringsskåler vitner om en eier som liker å ha orden ombord.
BYSSA: Det meste i byssa er slik det kom fra fabrikken, men i samtlige skuffer er det laget slingrekanter og spesialtilpassede holdere til alt fra bestikk til dekketøy.
BYSSA: Det meste i byssa er slik det kom fra fabrikken, men i samtlige skuffer er det laget slingrekanter og spesialtilpassede holdere til alt fra bestikk til dekketøy.
HEVET SALONG: For at passasjeren skal få nyte utsikten, valgte Alf å heve salongen. Alt aktenfor bysse og førerplass har han innredet selv.
HEVET SALONG: For at passasjeren skal få nyte utsikten, valgte Alf å heve salongen. Alt aktenfor bysse og førerplass har han innredet selv.
ET LITE SKIP: Fremfor alt flybridgen byr på mye sosial uteplass på Clipper 40.
ET LITE SKIP: Fremfor alt flybridgen byr på mye sosial uteplass på Clipper 40.
EGET DEKK: Teakdekket har båteieren naturligvis også laget selv, og behandlet det med Coelan.
EGET DEKK: Teakdekket har båteieren naturligvis også laget selv, og behandlet det med Coelan.

Alfs utallige løsninger

Vi skulle gjøre en helt vanlig bruktbåttest på en Clipper 40 Sedan. Da vi tok steget inn på dekk, skjønte vi at det ikke var mulig. Den unike trawleren til møbelsnekker og fintenker Alf Høydalsvik er en studie i smarte løsninger.

Publisert Sist oppdatert

En gnistrende flott septembermorgen kommer vi til møbelbygda Sykkylven på Sunnmøre. I havna ligger M/Y Rahk, en kinesiskbygd trawler på 40 fot fra 2011. Et ypperlig eksempel på båttypen, og som hadde egnet seg godt som objekt i en bruktbåttest. Det var bare det lille problemet at det ikke finnes tilsvarende båter å oppdrive. Riktignok er Clipper 40 Sedan en av de mest solgte trawlerne i Norge gjennom tidene, de er fortsatt i produksjon og importeres av W-Yacht ved Haugesund. Men en båt som Alf Høydalsviks Rahk kan man ikke bare bestille. Den krever møbelsnekkerferdigheter, en stor porsjon praktiske evner, et verksted, en betydelig dose kreativitet – og god tid.

Nytt liv i sakte fart

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER