Brukt Sollux 850 TC

TIDLØS: Sollux-snekka gikk ut av produksjon i 2008, og ble bygget i rundt 100 eksemplarer.
TIDLØS: Sollux-snekka gikk ut av produksjon i 2008, og ble bygget i rundt 100 eksemplarer.
EGEN VASK: I akter­lugaren er det en romslig dobbeltkøye og egen vask. Ikke dårlig i en båt på åtte og en halv meter.
EGEN VASK: I akter­lugaren er det en romslig dobbeltkøye og egen vask. Ikke dårlig i en båt på åtte og en halv meter.
EGEN VASK: I akter­lugaren er det en romslig dobbeltkøye og egen vask. Ikke dårlig i en båt på åtte og en halv meter.
EGEN VASK: I akter­lugaren er det en romslig dobbeltkøye og egen vask. Ikke dårlig i en båt på åtte og en halv meter.
UNDER DEKK: 
Den mest sosiale sittegruppen ombord i Sollux 850 TC, er under dekk forut. Man kan re den opp til en stor køye, eller sove i en av de to separate lugarene.
UNDER DEKK: Den mest sosiale sittegruppen ombord i Sollux 850 TC, er under dekk forut. Man kan re den opp til en stor køye, eller sove i en av de to separate lugarene.
STIKKLUGAR: En forbausende romslig senterlugar gir separat soveplass til en voksen eller to barn.
STIKKLUGAR: En forbausende romslig senterlugar gir separat soveplass til en voksen eller to barn.
FULL STÅHØYDE: Toalettrommet har delvis støpt innredning og dusjmulighet
FULL STÅHØYDE: Toalettrommet har delvis støpt innredning og dusjmulighet
UTBRETT: Byssa blir nokså omfangsrik med mye avsettingsplass, men det går på bekostning av sitteplassene.
UTBRETT: Byssa blir nokså omfangsrik med mye avsettingsplass, men det går på bekostning av sitteplassene.
SOLSENG: Over akterlugaren er det en solseng, men det er begrenset med komfortable sitteplasser på uteplassen sammenlignet med dagens båter.
SOLSENG: Over akterlugaren er det en solseng, men det er begrenset med komfortable sitteplasser på uteplassen sammenlignet med dagens båter.

Tidløs snekke med god plass

Klassikeren Sollux 850 TC er en sjekte på 28 for med køyeplass til seks personer og bad med full ståhøyde og dusjmulighet. Det er mye bobåt for under 300.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

I skrivende stund ligger det fire Sollux 850 TC ute på finn.no. To av dem fra 1998 og to fra 2000. Vi har testet en av de to fra 1998, med en 105 hk Volvo Penta TAMD22-motor. Sammenlignet med en ny båt, er det ikke rare farkosten man får for prisen som forlanges. Totalt ble det bygget rundt hundre Sollux 850 TC, og mer enn halvparten gikk på eksport til Europa. En del båter ble også levert som halvfabrikata på hjemmemarkedet, men andelen var relativt lav, ifølge Rolf Drivdal som drev Sollux fra 1986 og frem til produksjonen ble lagt ned.

Hva får du for pengene?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER