
Test: Brukt Storebro 435 Commander
Kongeskip for langtur
Storebro 435 Commander er selve definisjonen på skandinavisk konservatisme. Men også et komfortabelt miniskip med praktisk dekkslayout.
Storebro 435 Commander er en skandinavisk tolkning av trawler-konseptet. Og i tråd med den svenske produsentens filosofi, er den tvers igjennom tidløs, klassisk og elegant. Noen storselger har det imidlertid ikke vært, med 24 produserte båter siden 2009. I tillegg er det laget fire båter av Sun Top-utgaven, som kom på markedet i 2011. Forgjengeren Storebro 410 Commander ble derimot produsert i hele 79 eksemplarer mellom 2004 og 2008. Lanseringstidspunkt og generell utvikling i dette segmentet må bære mye av skylden for at 435 Commander er bygget i et relativt beskjedent antall. Båten er nemlig et svært tiltalende, flytende landsted.
FAKTA
ELEKTRISK ANLEGG | |
Batteribank: | |
- type, antall og størrelse (forbruk): | 9xSyre 80 Ah |
- type, antall og størrelse (start): | 1xSyre 77 Ah |
Ladespenning i volt forbruk: | 13,9 |
Ladespenning i volt start: | 13,9 |
Hvilespenning i volt forbruk: | - |
Hvilespenning volt start: | - |
Merknad: Anbefalt ladespenning er 14,4 volt. Anbefalt hvilespenning er 12,7 volt på et fulladet batteri. 11,6 er kritisk lavt. | |
NOEN MÅL I CM | |
Dollbord, bredde: | 27 |
Ståhøyde | |
- styrhus: | 196 |
- toalett: | 186 |
- lugar: | 190 |
Køyemål | |
- hovedkøye: | 190x200 |
- stikkøye: | 70x190 |
FART OG STØY | |
Testet | |
Max turtall: | 3.500 omdr./min. |
Max fart: | 32,0 knop |
Marsjfart: | 25,0 knop |
Max støy¹): | 77,6 dBA |
Støy ved marsjfart: | 76,9 dBA |
¹) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass. Noe grodd på testtidspunktet. | |
FAKTA: | |
Produsent: | Storebro Boats AB |
Konstruktør: | John Lindblom og Storebro |
Byggeperiode: | 2011- |
Modellhistorie: | |
2004-2008: | Storebro 410 Commander |
2009-d.d.: | Storebro 435 Commander |
2011-d.d.: | Storebro 435 SunTop |
Vanlige motoralternativer | |
- alternativ 1: | 2xVolvo Penta D6-370 |
Gangtid motor: | 470 timer |
Pris som ny i 2011: | Ca 6.000.000,- |
Testbåt sist omsatt for: | - kroner |
Nyttige linker: | www.storebro.se |
Bruktbåtkontrakt: | www.batmagasinet.no |
SPESIFIKASJONER | |
Største lengde: | 13,20 meter |
Største bredde: | 3,91 meter |
Vekt tørr båt: | 9.500 kg |
Kapasiteter | |
- Drivstoff: | 1.000 liter |
- Ferskvann: | 400 liter |
- Septik: | 135 |
- Varmtvann: | 50 liter |
MOTOR OG FREMDRIFT | |
Motorfabrikat: | Volvo Penta |
Modellbetegnelse: | D6-370 |
Årsmodell: | 2011 |
Drivstofftype: | Diesel |
Ytelse hk: | 370 |
Ytelse kW: | 272 |
Antall sylindere: | 6 |
Max turtall ihht produsent: | 3.500 omdr./min. |
Max turtall i test: | 3.500 omdr./min. |
Type fremdrift: | Strak aksel |
Teknisk sjekkliste - storebro 435 commander | |
Kontrollpunkt | Tilstand i testbåt |
CE-merking: | B |
Motor/fremdrift | |
- servicer fulgt: | Ja |
- starter lett: | Umiddelbart |
- lytt etter ulyder: | Ingen |
- styring: | Presis og fin |
- motorspak: | Elektronisk |
Gear: | Veksler fin. |
Fuktskader: | Ingen synlige |
Lekkasjer: | Litt vann i bunnen |
Skroggjennomføringer: | Meget bra |
Elektrisk anlegg: | Meget bra |
Ladespenning: | Godkjent |
Elektronikk: | Alt fungerer |
Puter og polstring: | Som nytt |
Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.

Hva får du for pengene?
Prisforlangende for vår testbåt fra 2011 er 3,9 millioner kroner, noe vi tror er i høyeste laget. Men, det er nesten ingen slike båter til salgs og med tanke på at båten bare har 470 gangtimer og sannsynligvis kostet rundt seks millioner kroner som ny for fem år siden, er det mye å spare dersom man vurderer å kjøpe en ny, tilsvarende båt. Sammenligner man nettopp denne modellen med båter som ligger for salg i utlandet, varierer prisen fra rundt 2,6 millioner kroner for en 2009 modell, til 4,9 millioner kroner for en 2012 modell. Prisforlangende på 3,9 virker såldes ikke helt urimelig. Men, på båter i dette segmentet er det utvilsomt prutningsmonn, og man trenger ikke være lynrask i hoderegning for å se at avskrivningen per år har vært temmelig frisk.
For mindre enn fire millioner kroner får man en svært velutrustet, planende båt med 2xVolvo Penta D6-370 på aksler. På utstyrslisten står blant annet ankervinsj for og akter, baugpropell, landstrøm, varmesøkende kamera, full Simrad-pakke med to plottere, bredbåndsradar, autopilot, VHF og kamera akterover. Båten har to TV-apparater, dieselvarmer og redningsflåte for seks personer, for å nevne noe. Byggekvaliteten, og ikke minst finish og utførelse på interiøret, er førsteklasses.

Bruksegenskaper
Trawler-konseptet, med sidedører ved både fører- og passasjerplass, er letthåndtert og praktisk. I kombinasjon med brede sidedekk og en veldisponert badeplattform, er 435 Commander en brukervennlig 43-foter. Det er forbilledlig enkel adkomst til den romslige flybridgen, både fra salongen og fra akterdekk. Den innvendige leideren vender forover slik at man enklest mulig kan bevege seg opp og ned også under fart. I tillegg har båten imponerende mange gjennomtenkte detaljløsninger som gjør den enkel i bruk. Håndrekker oppunder dekk i salongen er en av løsningene som vitner om at denne båten er forberedt for langtur.
Foruten en romslig og sosial flybridge, har båten et stort akterdekk med en fast L-sofa og en særdeles stor badeplattform. I salongen er det en generøs L-sofa på babord side, og en like imponerende bysse vis-á-vis på styrbord side. Her er det blant annet et 130 liters kjøleskap. I tillegg har båten en 50 liters fryser i lasterommet. Går man to trinn opp, kommer man til førerplassen. Her er det en dobbel førerstol, og et dobbelt passasjersete som kan vendes. Ved den meget velorganiserte førerplassen kan man også stå og kjøre komfortabelt. Rattet er vinklet 90 grader, noe som tilfører båten litt ekstra «storbåt-følelse».
Under dekk har Storebro en hovedlugar forut med separat bad og dusjrom, og på styrbord side ligger gjestelugaren med tre køyer. Også denne lugaren har eget bad.
435 Commander har en dobbel motorinstallasjon med tradisjonell akseldrift. Motorene er plassert under salongdørken, og har ikke verdens beste service-adkomst til tross for at det er laget til adkomst både fra gjestelugaren og lasterommet. Sistnevnte er derimot svært romslig.