Test: Nimbus 305 Drophead

BYSSE: Byssa aktenfor førerplassen har kjøleskap, tobluss kokeapparat og oppvaskkum.
SKJULES: De store sotfargede lemmene med gassdempere danner en stor arbeidsflate når ikke kokeapparat eller oppvaskkum er i bruk.
DELIKAT: Nimbus følger tradisjonen med en delikat, dempet og nordisk stil på interiøret. Hovedlugaren forut har sparsomt med dagslys, men en innbydende og tiltalende elektrisk belysning.
INTIM: Stikklugaren på tvers under førerplassen er en intim dobbeltkøye for to voksne eller et fint krypinn for to barn.
SMART: Kalesjen stuves vekk i en garasje i vindskjermen
BESKYTTET: Ankeret på babord side på badeplattformen er godt beskyttet.
PRAKTISK: Smart og praktisk fenderstativ.

Tilbake til 80-tallets fornuft

Nimbus har i mange år nå satset hardt på sine coupémodeller. Det har de lykkes med, men nå har de snudd litt på flisa og håper på en lys fremtid for sitt nye - om enn noe uvanlig konsept - en halvplanende daycruiser, eller var det en takløs coupémodell?

Publisert Sist oppdatert

Nimbus 305 Drophead er navnet på det mest moderne og gjennomtenkte svenske konseptet på markedet i kategorien daycruisere. Båten har en totallengde på 33 fot og en skrog­lengde på 32 fot. Det kan jo virke noe pretensiøst å lage en daycruiser i denne størrelsen, men ved Middelhavets kyst og i USA er dette dagligdagse daycruisere i mellomklassen. Det er slik Nimbus har tenkt når de har tatt fram sin nye takløse variant av den prisbelønte suksessen 305 Coupé som kom i fjor, og 305 Drophead er bygget på den modellen. Konseptet kan vanskelig kalles hverken nytenkende eller moderne, men Nimbus har plukket opp en gammel filosofi som har havnet ganske langt utenfor de vanlige begreper. Konseptet for smarte og velfungerende båter har eksistert i århundrer. Seil, motor eller årer; en bra båt er en bra båt. Punktum!

På samme måte som mange andre båtprodusenter, ville selvfølgelig også Nimbus finne sine egne smarte og selgende modellbetegnelser. Windy har sitt program med modeller som alle er oppkalt etter en eller annen form for vind. Nimbus har hentet sin fra den engelske verdenens begrep på cabriolet-biler. Betegnelsen Drophead spiller på det nedfellbare taket i en cabriolet. I Nimbus er det enten manuelt, eller om man legger 100.000 ekstra på bordet, får man en elektrisk løsning der tøyhaugen med kalesjestoff stuves pent sammen i en egen kassett i overkant av vindskjermen med bare et knappetrykk. Her er det elektrohydraulisk teknikk som råder. I motsatt fall må man benytte muskelkraft for å slå opp eller igjen kalesjen. Alle som har basket med en kalesje i sitt båtliv vet at det av og til kan være en prøvelse. Med trykknappen går det hele som en lek – nesten morsomt.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER