Test: Brukt Nimbus 33 Avanta
Trekker på årene - hva så?
I denne utgaven av Båtmagasinet er temaet bruktbåt. Derfor er også hovedtesten en brukt Nimbus 33 Avanta fra 1992. Vi har testet en båt i enestående god teknisk stand, med utmerket bokomfort for en familie på fire.
Flybridge-modellen Avanta så dagens lys på begynnelsen av 1990-tallet, midt i en av de verste krisene som har rammet den moderne fritidsbåtbransjen. Likevel ble det produsert hele 75 Nimbus 33 Avanta frem til 1996. Året etter ble en oppgradert versjon med lengre badeplattform lansert som Nimbus 340 Avanta, som det ble bygget 23 stykker av frem til 1998. Den ble igjen avløst av 345 Avanta som sto på modellprogrammet frem til 2001. Da hadde 36 båter forlatt fabrikken. Alle modellene var basert på det opprinnelige skroget, men badeplattformen ble forlenget samtidig som det ble foretatt noen designmessige oppgraderinger. Samtlige båter kom i flybridgeutgave (Avanta) og i Coupe-versjon. At også Nimbus 33 Nova bygget på samme skroget fra år 2000 til 2004 og ble produsert i 110 eksemplarer, vitner om at det holdt mål.
De båtene som ble solgt i Norden ble i hovedsak levert med doble Volvo Penta KAD 42 og KAD 43-motorer med Aquamtic-drev.
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER