Test: Windy 9000

Da denne båten kom på markedet i 1992, var det utvilsomt en meget luksuriøs og velutstyrt modell...
BYSSE: Byssa er plassert under dekk på styrbord side.
TRANGT: Båten har dobbelinstallasjon, og daglige sjekkpunkter er greit tilgjengelig, men forøvrig er motorrommet fylt til randen.
TRE PLASSER i fartsretningen er et pluss. Interiøret i båten er meget velholdt og bra.
TO MOTORER: Enkel for skipperen å betjene med to motorene.

Luksus á la 90-tallet

En Windy 9000 var en mektig bobåt da den kom på markedet i 1990. Da kostet den rundt en million kroner. Båten har holdt seg godt gjennom 25 år, men våre krav til løsninger har endret seg en hel del.

Publisert Sist oppdatert

Windy 9000 ble lansert i 1989 for 1990-sesongen, og var på den tiden et av flaggskipene til Windy. Båten kom på markedet i en av de mest dramatiske periodene i norsk fritidsbåtbransje – kanskje med unntak av kollapsen i 2008. Men rundt 1990 var det fortsatt et marked for båter i Europa, og de som overlevde krisen den gang, hadde en allerede godt etablert eksportandel. Det gjaldt også Windy, som lanserte båten under messene i Paris og Barcelona. Jan Herman Linge sto for konstruksjonen av båten som kunne leveres i to versjoner, nemlig som CC (med U-sofa på uteplassen) eller FC (med soldekk akter). Begge versjonene hadde samme løsning under dekk, med separat toalettrom og separat lugar tverrskips. Typisk nok for denne generasjonen båter, har Windy 9000 en romslig salong under fordekk, med mulighet til å re opp en ekstra køye her nede.

HVA FÅR DU FOR PENGENE

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER