
TEST: VIKNES 980
Columbiegg
Vi har ikke blitt et fiskeriblad selv om testbåten i denne utgaven er en kystsjark. Sjarken er bare en av mange varianter av Viknes 980. Siste modell i Viknes-flåten er nemlig modulbasert og kan tilpasses en lang rekke behov og ønsker.
En kompromissløs bobåtversjon kommer imidlertid ikke på markedet med det første. Ønsker du det, må du ty til en av de andre Viknes-modellene, eksempelvis Viknes 930. Kombinasjonsbruk ligger i sjelen til alle Viknes-modellene, også i Viknes 980. Men med denne modellen har produsenten siktet seg inn mot en spissere nisje enn tidligere. Den første versjonen av båten er en fullutrustet, godkjent kystsjark, og som sådan langt utenfor det Båtmagasinet vanligvis tester. Men konseptet er beregnet for en langt større brukergruppe enn kun profesjonelle fiskere. Gjennom hele design- og byggeprosessen har målet vært å gjøre Viknes 980 til et konsept som kan tilpasses en rekke forskjellige behov, også ulike former for fritidsbruk. Dermed kan man kostnadseffektivt tilby en rekke modeller på samme skrog. Siden skrog og dekk i utgangspunktet er definert, er det overbygg og innredning som kan tilpasses ved å flytte eller legge til ulike moduler. Det samme kan innredningen, med køyer under dekk der det på vår testbåt var lasterom. I fritidsversjon vil 980 bli tilgjengelig med lengre og kortere styrhus som kan plasseres enten i senter eller off-senter, forut eller akter. Kunden kan velge mellom flere forskjellige køyemuligheter, men båten kan også tilpasses transport med hekk eller sideporter. Som fritidsbåt vil Viknes 980 gå i direkte konkurranse med de større, rimelige, fransk-polske flerbruksbåtene med styrhus som har vunnet et stort publikum langs kysten. Der tror vi at den vil hevde seg godt.

Sjøegenskaper
Viknes 980 er en bamse av en båt. Den har et planende skrog med strak aksel og kjøl. Testbåten var utstyrt med en Yanmar 6LY-UTP på 369 hk, som gir rikelig med krefter. Viknes 980 har et voluminøst skrog med mye bæring både forut og akter for å kunne tåle mye last. Testbåten har en helt marginal planingsterskel, mye på grunn av vektfordelingen om bord. Føreren beholder godt sikt gjennom hele fartsregisteret, noe som er særlig viktig i en båt hvor man må forvente at man like ofte vil ligge i 10-15-knopsområdet som på marsjfart i 20-22 knop. Båten er ekstremt stille og uten tvil svært godt isolert og sammenskrudd. Støymåleren viste kun 79 dBA ved toppfart og 75 dBA ved marsjfart. Båten er godt balansert, selv når vi kjørte den ulastet med lite diesel. Svingegenskapene i fart er dessuten oppsiktsvekkende bra til å være en båt med kjøl og ror. I motsjø kjenner vi godt igjen egenskapene fra Viknes 1030, med en butt baug som flytter mye vann når den går inn i sjøen.

Uteplassen
I utgangspunktet bygges Viknes 980 med et rent, flush dekk og så er det opp til kunden å bestemme dekks-layouten. Styrhuset er en modul som kan plasseres der man måtte ønske. På testbåten var den satt off-senter forenom tvers for å få et bredt sidedekk på styrbord side. Men man kan også få styrhuset montert i senter, med 50 cm sidedekk på hver side. Videre hadde testbåten et riktig stort arbeidsdekk akter, med luker i dekket ned til lasterom og motorrom. Båten vil også være tilgjengelig med badeplattform og åpen hekk med stålporter. Testbåten hadde et «ægnarhus» på babord side, med luftinntak til motoren (egnerhus = akterdekket på bankfiskefartøyer når det er innebygd på begge sider av dekkshusene. I egnerhuset foregår egningen, og utstyret til egningen oppbevares der). I en fritidsbåtversjon vil luftinntakene sitte i skrogsiden.
Foran styrhuset er det også bra dekksplass med trinn opp på fordekket. I fordekket er det en dreggkasse, samt et større rom til oppbevaring av annet utstyr. I dekket i forkant av styrhuset, samt i akterkant, er det to dekksluker ned til lasterommet. Rommet er tilpasset et gitt kassemål, og disse rotasjonstøpte kassene kan lastes gjennom den aktre åpningen og slides forover for å losses gjennom den fremre, eller motsatt. Et smart system. Dette arealet kan konverteres til lugar dersom man ønsker det. Dekket er omgitt av høye skrogsider med solid rekke på toppen som gjør Viknes 980 til en riktig trygg arbeidsbåt. En smart praktisk detalj, er porten på styrbord side som felles ut og blir et trinn.

Salongen
I vår testbåt var salongen begrenset til et minimum. En sittegruppe på babord side gir plass til tre personer rundt et bord. Feller man ned bordet får man en enkel køye med plass til en mann. Det fremre setet kan vippes rundt slik at man får en passasjerplass i fartsretningen. Det er rikelig med stuveplass både i benkene og i dørken. I dørken ved byssa er det dessuten god adkomst ned i et teknisk rom. Salongen har god belysning i form av to leselamper og downlights. Både på fører- og passasjersiden kan sidevinduene åpnes, i tillegg til takluken over førerplassen, som i sjarkversjonen også er en evakueringsluke.

Førerposisjon
Også førerplassen fungerer riktig bra. Her kan man lett bli sittende i mange timer. Testbåten hadde en skikkelig skipperstol med god komfort. Førermiljøet kan i stor grad tilpasses, slik at man får en større bysse og mindre instrumentkonsoll, hvilket vil være det aktuelle alternativet for fritidsbrukere. Testbåten var utstyrt med en mengde elektronikk, både i førerkonsollen og i takkonsollen. Hele miljøet er ergonomisk utformet og meget oversiktlig. Ratt og hendel sitter der de skal, og det går også utmerket an å stå og kjøre.

Byssa
Vis-á-vis førerplassen, er det en enkel byssemodul. Her er en stålvask og solid armatur, foruten plass til et tobluss kokeapparat. I benken er det et skap og en skufferekke med tre skuffer og plass til både tørrvarer og kokeutstyr. Dessuten kan det monteres kjøleskap eller kjøleboks i modulen under passasjerplassen. Her er det med andre ord fullt mulig å lage både frokost, lunsj og middag.

Toalettrom
Skal man på toalettet, må man ut på akterdekket og inn i det separate toalettrommet i forlengelsen av styrhuset på babord side. I det romslige toalettrommet er det full ståhøyde, et klosett og en vask. Med varmen på her inne, har man dessuten et riktig stort tørkerom for sjøtøy.
Motorrom
Motoradkomsten er førsteklasses på alle Viknes-modellene, og 980 er intet unntak. To luker med gassløftere gir full adkomst til både motorrom og lasterommet i akterkant. I lasterommet er det god plass, selv om hydraulikktank og eksospotte legger beslag på en del areal i testbåten. Her er også en skikkelig inspeksjonssjakt til ror og propell. Man har dessuten god adkomst til dieseltankene på hver side, og tappepungen som sitter på styrbord tank. Også dette er en detalj som skiller Viknes fra en rekke andre produsenter.
For øvrig er motorrommet fylt med en rekke installasjoner (pumper og sikkerhetsutstyr) som er påkrevd for å få båten godkjent som kystsjark. Blant annet kan kjølevannet kjøres både direkte og via sjøvannsfilter. De doble dieselfiltrene er også kostbart, men svært fornuftig sikkerhetsutstyr.
Skottet mellom motorrom og lasterom kan fjernes slik at man får direkte adkomst til motoren i akterkant. Her er det også luke ned til aksel og flens. Motorrommet er meget ryddig og velorganisert, med god adkomst til alle installasjoner. Batteriene sitter dog noe trangt plassert.
Konklusjon
Det er allsidigheten i kombinasjon med relativt gunstig prisnivå som er styrken til Viknes 980. Den vil spisse albuer mot en rekke utenlandske konkurrenter, som ikke er i nærheten av å oppvise samme kvalitetsnivå. Vi har stor tro på dette konseptet på en rekke områder. Med «riktig» dekkslayout og innredningsløsning, vil båten også være en meget aktuell flerbruksbåt for kystfolk og aktive brukere av sjøen. Sjøegenskapene og den tekniske kvaliteten imponerer.
SPESIFIKASJONER | Sjark | Fritidsbåt | |
Største lengde i meter: | 9,65 | 10,35 | |
Skroglengde i meter: | 9,53 | 10,23 | |
Største bredde i meter: | 3,42 | 3,42 | |
Vekt tørr båt i kg: | Ca 6.000 | 5.200 | |
Vekt fullastet båt i kg: | 7.000+fangst | 6.200 | |
Største dyptgående fullastet: | 1,00 meter | ||
Kapasiteter i liter | |||
- Ferskvann: | 120 | ||
- Drivstoff: | 700 | ||
- Septik: | 70 | ||
- Varmtvann | 40 | ||
MOTOR OG FREMDRIFT | |||
Motorfabrikat: | Yanmar | ||
Modellbetegnelse: | 6LY-UTP | ||
Årsmodell: | 2014 | ||
Drivstofftype: | Diesel | ||
Ytelse ahk: | 369 | ||
Ytelse kW: | 275 | ||
Antall sylindere: | 6 | ||
Max turtall ihht produsent: | 3.300 omdr./min | ||
Max turtall i test: | 3.280 omdr./min. | ||
Motoralternativer | |||
- Alternativ | Yanmar, 222-359 hk | ||
Type fremdrift: | Strak aksel | ||
Propeller: | |||
- materiale: | Messing | ||
- stigning i tommer: | 23x23 | ||
- antall blad: | 4 | ||
ELEKTRISK ANLEGG | |||
Batteribank | |||
- type og størrelse: | 92 Ah AGM | ||
- antall standard: | 4x92 Ah AGM | ||
- antall testbåt: | 5 | ||
Ladespenning forbruk i volt¹): | 13,9 | ||
Ladespenning start i volt¹): | 13,9 | ||
¹) Anbefalt ladespenning: | 14,4 volt | ||
MÅL I CM | |||
Sidedekk, bredde: | 95 | ||
Uteplass akter: | 290X290 | ||
Akterdør | |||
- bredde: | 60 | ||
- terskelhøyde: | 40 | ||
Ståhøyde | |||
- i byssa: | 203 | ||
- ved førerplass: | 203 | ||
- på toalett: | 200 | ||
Køyemål | |||
- hovedlugar: | 195x70 | ||
CE-MERKING | I ORDEN | MANGELFULLT | |
Designkategori: | B | ||
HIN-nummer: | Under arbeid | ||
Samsvarserklæring: | Under arbeid | ||
Brukerhåndbok: | Under arbeid | ||
FRA CE-SKILTET | |||
Max antall personer: | 5 | ||
Max antall pers. og last i kg: | Under arbeid | ||
Max motorstyrke: | Under arbeid | ||
PRIS OG OPPLYSNINGER | |||
Pris fritidsbåt (inkl. avg.) | Ikke klar | ||
Pris testet båt (inkl. avg.) | 2.187.000 kroner | ||
Konstruktør: | Gisle Sivertsen | ||
Produsent: | Viknes Båt og Service AS | ||
Produksjonsland: | Norge | ||
Ytterligere opplysninger: | www.viknes.no |
TESTRESULTAT ³) | |||
Turtall (omdr./min.) | Fart (i knop) | Støy (i dBA) | Merknad |
3.280 | 25,0 | 79 | |
2.980 | 21,0 | 75 | |
2.680 | 17,5 | 71 | |
2.380 | 15,0 | 70 | |
2.080 | 11,0 | 69 | |
1.680 | 9,0 | 68 | |
1.380 | 7,5 | 65 | |
1.080 | 6,0 | 55 | |
690 | 4,5 | 51 | |
(Reduksjon med 300 omdr./min.) ³) Målingene er utført med en Yanmar 6LY-UTP. | |||
FART OG STØY | Ifølge produsent | Testet | |
Max turtall: | 3.300 o./min. | 3.280 o./min. | |
Max fart: | - | 25,0 knop | |
Marsjfart: | - | 21,0 knop | |
Max støy²): | - | 79 dBA | |
Støy ved marsjfart: | - | 75 dBA | |
²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt | |||
gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass | |||
UTSTYR | STANDARD | EKSTRA | I TESTBÅT |
Ankervinsj akter | X | ||
Baugthruster | X | ||
Trimplan | X | ||
Kartplotter Raymarine C95 | X | ||
Stor badeplattform | X | ||
Radio/CD | X | ||
Kjøleskap | X | ||
VHF | X | ||
Landstrøm | X | ||
Dieselvarmer | X | ||
Kokeapparat | X | ||
Defroster | X | ||
Takluke | X | ||
Varmtvann | X | ||
(Merknad: Spesifikasjonen over tar utgangspunkt i en normalutstyrt | |||
fritidsversjon.) | |||
TESTBETINGELSER | |||
Temperatur | |||
- Luft: | 7˚C | ||
- Sjø: | 9˚C | ||
Vindstyrke: | 10-12 m/sek | ||
Tankinnhold ved test | |||
- Diesel: | 270 Liter | ||
- Ferskvann: | 120 Liter | ||
- Septik: | 0 Liter | ||
Antall personer om bord: | 2 |