Nidelv 320 Cruiser

Halv pris – dobbel komfort

Med snaut 40 produserte båter, er ikke Nidelv 320 Cruiser den vanligste båten i norske havner. Det gjør den ikke mindre aktuell som familiebåt. Vår testbåt har ramlet fra en nypris på ca 2,3 millioner i 2007 til en bruktpris i 2013 på rundt én million. Men det er fortsatt veldig mye båt igjen.

Publisert Sist oppdatert

Den første Nidelv 320 ble satt på sjøen 19. april 1996. Modellen var Nidelvs flaggskip og basert på skroget til Riviera 925 som igjen bygger på skroget til Hui 900. Det ble totalt produsert 36 eller 37 Nidelv 320 i perioden fra 1996 til 2008. Båten kom i flere versjoner: En med kalesje og targabøyle og en med hardtop. Langt på vei de fleste båtene hadde halvplanende skrog med kjøl (som vår testbåt), men det ble også laget noen relativt få båter i en planende versjon med aksel uten kjøl. De fleste Nidelv 320 som ble solgt på det norske markedet, hadde en stor dobbeltkøye forut i kombinasjon med en liten L-salong, men det finnes også båter med bysse nede under dekk i stedet for salong. Også i akterlugaren er det ulike varianter ute og går. Den mest vanlige er to separate køyer som i testbåten, men i enkelte båter er den minste køya ofret til fordel for skap.

Også motoriseringen varierer mellom Yanmar og Volvo Penta. De tidlige modellene har ofte Volvo Penta TAMD 63-motorer og Yanmar-motorer opp til 400 hk, mens nyere Nidelv 320 har Volvo Penta D6 eller Yanmar 6LY3 på 369 hk, som vår testbåt.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER