
Fairline Targa 30
Kompakt og tidløs
Er du ute etter en nett og letthåndtert kalesjebåt, er den relativt sjeldne Fairline Targa 30 et godt alternativ. Vi har testet en meget pent brukt 1999- modell med to nye dieselmotorer
Fairline 30 Targa er en relativt sjelden fugl på bruktbåtmarkedet. I oktober lå det to stykker på www.finn.no – en 2000-modell til 770.000 og en 1999-modell til 860.000 kroner. Båten var i produksjon i relativt kort tid, fra 1999 til 2002. Den var Fairlines innstegsmodell, inntil den ble faset ut til fordel for større modeller. 30-foteren var en direkte oppfølger til den populære Fairline Targa 29, som hadde en annen og mer åpen dekkslayout på uteplassen. Targa 30 var tilgjengelig med en rekke ulike motoralternativer, fra en singel Volvo Penta 7,4 GI/DP bensin til doble Volvo Penta KAD 32-motorer. I tillegg til hvit skrogfarge, var Targa 30 tilgjengelig i blå, grønn og rød. Vår testbåt hadde skrog i den klassiske blåfargen, som også er mest attraktiv på bruktmarkedet.
FAKTA | |||
Produsent | Fairline Boats Ltd. | ||
Konstruktør | Bernard Olesinski | ||
Byggeperiode | 1999-2002 | ||
Modellhistorie | |||
1999-2002 | Fairline Targa 30 | ||
Vanlige motoralternativer | |||
-alternativ 1 | 2xVolvo Penta KAD 32, 170 hk | ||
-alternativ 2 | 2xVolvo Penta 4.3 GI DP | ||
Gangtid motor | 75 timer | ||
Pris som ny i 1999 | Ca. 1.600.000 kroner | ||
Testbåt sist omsatt for | 1.050.000 kroner | ||
Nyttige linker | www.finn.no | ||
Bruktbåtkontrakt | www.batmagasinet.no | ||
SPESIFIKASJONER | |||
Største lengde | 9,50 meter | ||
Største bredde | 3,20 meter | ||
Vekt tørr båt | 4.000 kg | ||
Kapasiteter | |||
-drivstoff | 410 kg | ||
-ferskvann | 164 liter | ||
-septik | - | ||
-varmtvann | 25 liter | ||
MOTOR OG FREMDRIFT | |||
Motorfabrikat | 2xVolvo Penta | ||
Modellbetegnelse | D3-200 | ||
Årsmodell | 2013 | ||
Drivstofftype | Diesel | ||
Ytelse ahk | 190 | ||
Ytelse kW | 140 | ||
Antall sylindre | 5 | ||
Max turtall ihht produsent | 4.000 omdr./min. | ||
Max turtall i test | 3.600 omdr-/min. | ||
Type fremdrift | DPS-drev | ||
ELEKTRISK ANLEGG | |||
Batteribank | |||
-type, antall og størrelse (forbruk) | 1xSyre 150 Ah | ||
-type, antall og størrelse (start) | 1xSyre 120 Ah | ||
Ladespenning i voltº): | 14,2 | ||
º): Anbefalt ladespenning | 14,4 volt | ||
NOEN MÅL I CM | |||
Dollbord, bredde | 14 | ||
Ståhøyde | |||
-salong | 181 | ||
-toalett | 182 | ||
-stikklugar | 180 | ||
Køyemål | |||
-hovedkøye | 200x130 | ||
-stikkøye | 210x190 | ||
FART OG STØY | Testet | ||
Max turtall | 3.600 omdr./min. | ||
Max fart | 34,0 knop | ||
Marsjfart | 30,0 knop | ||
Max støy¹): | 81 dBA | ||
Støy ved marsjfart | 75 bBA |
¹) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

Hva får du for pengene?
Testbåten i Kristiansund hadde hatt tre eiere, og var bruktimportert fra England. Den første norske eieren byttet ut bensinmotorene med to Volvo Penta D3-motorer av første generasjon, som var beheftet med en hel del problemer. Nåværende eier kjøpte båten i 2010 og fikk erstattet begge motorene av Volvo Penta etter et motorhavari. I dag sitter det to D3-200-motorer i båten, noe vi anser for å være en helt perfekt motorpakke. Båter med original-installerte dieselmotorer, vil ha de utgåtte KAD 32-motorene. Også det en fin pakke i denne båten.
For rundt en million (heller under enn over, er vår antakelse), som eieren regner med å få for sin båt, får man en tilnærmet prikkfri og velutstyrt båt i svært god stand. Forrige eier hadde trukket om alle puter med grå alcantara, som erstattet de hvite skaiputene. Testbåten hadde dessuten en ny, og mer komfortabel, førerstol, med svingbar brakett. Også det en forbedring i forhold til den originale løsningen.
Testbåten var fullt utstyrt med kjøleskap, gasskomfyr, og tobluss koketopp. Den hadde ankervinsj forut og akter, hvorav sistnevnte fjernstyrt. Navigasjonsutrustningen besto av en eldre Raymarine C80 kartplotter og en ikke kompatibel Raymarine-radar med separat skjerm. Den hadde dessuten en Shipmate fastmontert VHF, TV samt et stereoanlegg. På komfortsiden hadde den også den nødvendige utrustningen i form av 4 kw Eberspächer dieselvarmer og landstrøm, men hadde ikke baugpropell.
Bruksegenskaper
Fairline Targa 30 er en meget kompakt båt. Spesielt er uteplassen litt ambisiøs, med solseng på motorkassen. Dermed blir det mindre plass til en sosial sittegruppe. Likevel sitter fem personer greit rundt bordet, som kan stuves unna når det ikke er i bruk. Den vendbare ryggen på passasjersiden åpner for to sosiale områder: En L-sofa i fartsretningen, eller en U-formet sittegruppen lenger akter på kvelden. Derimot er båten overraskende romslig under dekk, hvor det også er en U-formet sittegruppe forut. I tillegg til U-sofaen som kan konverteres til en dobbeltkøye, har båten en romslig, separat lugar aktenfor toalettrommet på babord side. Selv om toalettrommet har alle nødvendige funksjoner, inkludert dusjmulighet, er det litt sparsomt med plass her. På styrbord side, er det en meget romslig bysseløsning med god avsettingsplass på benken.
Adkomsten ut på badeplattform og ut på dollbordene er enkel, og man har rikelig å holde seg i når man skal frem på fordekk. Båten har derimot ikke åpen baugrekke.
Båten har godt utnyttet stuveplass, ikke minst tilstrekkelig med klesskap, men eieren kunne likevel tenke seg enda flere stuverom. For å forbedre komforten til passasjerene under fart, har eieren dessuten fått laget et ekstra putesett til passasjerplassen for å heve sittehøyde med ca 10 cm.
Motorrommet har to adkomstvarianter. For daglig ettersyn kan man løfte opp lokket på solsengen, alternativt løfte hele modulen for større vedlikehold. Motorrommet er lytefritt, velorganisert og servicevennlig.
Fairline Targa 30 har en moderat planingsterskel, og med to D3-200 går den lett i plan. Marsjfarten ligger i området rundt 30 knop. Båten er velbalansert, spiss i forskipet og har en myk gange.
TEKNISK SJEKKLISTE
Kontrollpunkt | Tilstand i testbåt |
CE-merking | OK |
Motor/fremdrift | |
-servicer fulgt | Samtlige |
-starter lett | Umiddelbart |
-lytt etter ulyder | Ingen |
-styring | Presis og fin |
-motorspak | Elektronisk |
Gear | Ingen ulyder |
Fuktskader | Ingen |
Lekkasjer | Ingen |
Skroggjennomføringer | Bra |
Elektrisk anlegg | Bra |
Ladespenning | Bra |
Elektronikk | Alt fungerer |
Puter og polstring | Bra |
Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker