Fairline Targa 30

Foto: ATLE KNUTSEN
Foto: ATLE KNUTSEN
STOR SALONG: Under dekk er det et romslig oppholdsrom med en gigantisk U-sofa.
STOR SALONG: Under dekk er det et romslig oppholdsrom med en gigantisk U-sofa.
FLOTT BYSSE: Det mangler ikke avsettingsplass i byssa nede under dekk på styrbord side.
FLOTT BYSSE: Det mangler ikke avsettingsplass i byssa nede under dekk på styrbord side.
LITT TRANGT: Toalettrommet er lyst og delikat, men det er litt i snaueste laget, særlig når man skal dusje.
LITT TRANGT: Toalettrommet er lyst og delikat, men det er litt i snaueste laget, særlig når man skal dusje.
ADSKILT: Den separate lugaren midtskips var noe av årsaken til at den nåværende eieren falt for båten. I tillegg til denne, kan sittegruppa i salongen brukes som dobbeltkøye.
ADSKILT: Den separate lugaren midtskips var noe av årsaken til at den nåværende eieren falt for båten. I tillegg til denne, kan sittegruppa i salongen brukes som dobbeltkøye.
FULL STÅHØYDE i omkledningsavdelingen på lugaren på babord side.
FULL STÅHØYDE i omkledningsavdelingen på lugaren på babord side.
NYE: Etter en del problemer med Volvo Penta D3-motorene, fikk eieren nye motorer installert i 2013. 2xD3-200 er en meget vellykket motorpakke i denne båten.
NYE: Etter en del problemer med Volvo Penta D3-motorene, fikk eieren nye motorer installert i 2013. 2xD3-200 er en meget vellykket motorpakke i denne båten.
Foto: ATLE KNUTSEN
Foto: ATLE KNUTSEN

Kompakt og tidløs

Er du ute etter en nett og letthåndtert kalesjebåt, er den relativt sjeldne Fairline Targa 30 et godt alternativ. Vi har testet en meget pent brukt 1999- modell med to nye dieselmotorer

Publisert Sist oppdatert

Fairline 30 Targa er en relativt sjelden fugl på bruktbåtmarkedet. I oktober lå det to stykker på www.finn.no – en 2000-modell til 770.000 og en 1999-modell til 860.000 kroner. Båten var i produksjon i relativt kort tid, fra 1999 til 2002. Den var Fairlines innstegsmodell, inntil den ble faset ut til fordel for større modeller. 30-foteren var en direkte oppfølger til den populære Fairline Targa 29, som hadde en annen og mer åpen dekkslayout på uteplassen. Targa 30 var tilgjengelig med en rekke ulike motoralternativer, fra en singel Volvo Penta 7,4 GI/DP bensin til doble Volvo Penta KAD 32-motorer. I tillegg til hvit skrogfarge, var Targa 30 tilgjengelig i blå, grønn og rød. Vår testbåt hadde skrog i den klassiske blåfargen, som også er mest attraktiv på bruktmarkedet.

FAKTA
ProdusentFairline Boats Ltd.
KonstruktørBernard Olesinski
Byggeperiode1999-2002
Modellhistorie
1999-2002Fairline Targa 30
Vanlige motoralternativer
-alternativ 12xVolvo Penta KAD 32, 170 hk
-alternativ 22xVolvo Penta 4.3 GI DP
Gangtid motor75 timer
Pris som ny i 1999Ca. 1.600.000 kroner
Testbåt sist omsatt for1.050.000 kroner
Nyttige linkerwww.finn.no
Bruktbåtkontraktwww.batmagasinet.no
SPESIFIKASJONER
Største lengde9,50 meter
Største bredde3,20 meter
Vekt tørr båt4.000 kg
Kapasiteter
-drivstoff410 kg
-ferskvann164 liter
-septik-
-varmtvann25 liter
MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat2xVolvo Penta
ModellbetegnelseD3-200
Årsmodell2013
DrivstofftypeDiesel
Ytelse ahk190
Ytelse kW140
Antall sylindre5
Max turtall ihht produsent4.000 omdr./min.
Max turtall i test3.600 omdr-/min.
Type fremdriftDPS-drev
ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank
-type, antall og størrelse (forbruk)1xSyre 150 Ah
-type, antall og størrelse (start)1xSyre 120 Ah
Ladespenning i voltº):14,2
º): Anbefalt ladespenning14,4 volt
NOEN MÅL I CM
Dollbord, bredde14
Ståhøyde
-salong181
-toalett182
-stikklugar180
Køyemål
-hovedkøye200x130
-stikkøye210x190
FART OG STØYTestet
Max turtall3.600 omdr./min.
Max fart34,0 knop
Marsjfart30,0 knop
Max støy¹):81 dBA
Støy ved marsjfart75 bBA

¹) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

ÅPEN BÅT: Roger Solli-Sæther er meget godt fornøyd med sin Targa 30 etter at båten fikk nye motorer.
ÅPEN BÅT: Roger Solli-Sæther er meget godt fornøyd med sin Targa 30 etter at båten fikk nye motorer.

Hva får du for pengene?

Testbåten i Kristiansund hadde hatt tre eiere, og var bruktimportert fra England. Den første norske eieren byttet ut bensinmotorene med to Volvo Penta D3-motorer av første generasjon, som var beheftet med en hel del problemer. Nåværende eier kjøpte båten i 2010 og fikk erstattet begge motorene av Volvo Penta etter et motorhavari. I dag sitter det to D3-200-motorer i båten, noe vi anser for å være en helt perfekt motorpakke. Båter med original-installerte dieselmotorer, vil ha de utgåtte KAD 32-motorene. Også det en fin pakke i denne båten.

For rundt en million (heller under enn over, er vår antakelse), som eieren regner med å få for sin båt, får man en tilnærmet prikkfri og velutstyrt båt i svært god stand. Forrige eier hadde trukket om alle puter med grå alcantara, som erstattet de hvite skaiputene. Testbåten hadde dessuten en ny, og mer komfortabel, førerstol, med svingbar brakett. Også det en forbedring i forhold til den originale løsningen.

Testbåten var fullt utstyrt med kjøleskap, gasskomfyr, og tobluss koketopp. Den hadde ankervinsj forut og akter, hvorav sistnevnte fjernstyrt. Navigasjonsutrustningen besto av en eldre Raymarine C80 kartplotter og en ikke kompatibel Raymarine-radar med separat skjerm. Den hadde dessuten en Shipmate fastmontert VHF, TV samt et stereoanlegg. På komfortsiden hadde den også den nødvendige utrustningen i form av 4 kw Eberspächer dieselvarmer og landstrøm, men hadde ikke baugpropell.

Bruksegenskaper

Fairline Targa 30 er en meget kompakt båt. Spesielt er uteplassen litt ambisiøs, med solseng på motorkassen. Dermed blir det mindre plass til en sosial sittegruppe. Likevel sitter fem personer greit rundt bordet, som kan stuves unna når det ikke er i bruk. Den vendbare ryggen på passasjersiden åpner for to sosiale områder: En L-sofa i fartsretningen, eller en U-formet sittegruppen lenger akter på kvelden. Derimot er båten overraskende romslig under dekk, hvor det også er en U-formet sittegruppe forut. I tillegg til U-sofaen som kan konverteres til en dobbeltkøye, har båten en romslig, separat lugar aktenfor toalettrommet på babord side. Selv om toalettrommet har alle nødvendige funksjoner, inkludert dusjmulighet, er det litt sparsomt med plass her. På styrbord side, er det en meget romslig bysseløsning med god avsettingsplass på benken.

Adkomsten ut på badeplattform og ut på dollbordene er enkel, og man har rikelig å holde seg i når man skal frem på fordekk. Båten har derimot ikke åpen baugrekke.

Båten har godt utnyttet stuveplass, ikke minst tilstrekkelig med klesskap, men eieren kunne likevel tenke seg enda flere stuverom. For å forbedre komforten til passasjerene under fart, har eieren dessuten fått laget et ekstra putesett til passasjerplassen for å heve sittehøyde med ca 10 cm.

Motorrommet har to adkomstvarianter. For daglig ettersyn kan man løfte opp lokket på solsengen, alternativt løfte hele modulen for større vedlikehold. Motorrommet er lytefritt, velorganisert og servicevennlig.

Fairline Targa 30 har en moderat planingsterskel, og med to D3-200 går den lett i plan. Marsjfarten ligger i området rundt 30 knop. Båten er velbalansert, spiss i forskipet og har en myk gange.

TEKNISK SJEKKLISTE

KontrollpunktTilstand i testbåt
CE-merkingOK
Motor/fremdrift
-servicer fulgtSamtlige
-starter lettUmiddelbart
-lytt etter ulyderIngen
-styringPresis og fin
-motorspakElektronisk
GearIngen ulyder
FuktskaderIngen
LekkasjerIngen
SkroggjennomføringerBra
Elektrisk anleggBra
LadespenningBra
ElektronikkAlt fungerer
Puter og polstringBra

Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker