Bruktbåt-test: Polar 770

KØYEPLASS 1: Under dekk er det en salong som normalt konverteres til dobbeltkøye. Ståhøyden under dekk er i senere år hevet.
LITT LAV: Byssebenken på babord side er i laveste laget. Når passasjerstolen vippes forover og lokket over vasken akterover, har man imidlertid rikelig med avsettingsplass.
MYE NYTT: Båten har en sosial uteplass med U-salong. Putene er fornyet en gang, og kalesjen er splitter ny. Den er todelt og fungerer også som sprayhood.
GODT UTSTYRT: Testbåten var utstyrt med kartplotter, ekkolodd og VHF samt logg. Førerplassen er funksjonell og komfortabel.
KØYEPLASS 2: Stikkøya inn under førerplassen er romslig for en person.
UTEN DUSJ: Polar 770 ble bygget i en tid da dusj ikke var livsnødvendig i båt. Til alle andre ærend fungerer imidlertid toalettet utmerket.

Et kupp

I 1984 kostet en Polar 770 193.000 kroner. Da båten ble solgt til nåværende eier i 1991, måtte han gi 160.000 kroner, og i dag ville båten blitt omsatt for rundt 300.000. Legger man konsumprisindeksen til grunn, har dagens eier faktisk tjent 50-70.000 kroner på 19 år!

Publisert Sist oppdatert

Foruten Polarens utmerkede egenskaper som turbåt, er det interessant å følge prisutviklingen på nettopp Polar 770. Den har nemlig svingt litt, men ingen har tapt nevneverdige beløp på denne båten i løpet av 26 år. Vår testbåt har hatt to eiere, og kostet 193.000 kroner i 1984. Basert på konsumprisindeksen, ville det i ren kroneverdi tilsvart ca 414.000 kroner i dag. Eier nummer to, som fortsatt eier båten, punget ut 160.000 kroner i 1991. I ren kroneverdi til svarer det 230.000 kroner i dag. Med tanke på at båten kan forventes omsatt for rundt 300.000 kroner, innebærer det at dagens eier gjorde et kupp da han kjøpte båten i 1991 og får vesentlig mer for båten i dag enn hva han ga for den.

I tillegg til prisutviklingen, er det et interessant poeng med denne modellen at den har vært produsert henimot kontinuerlig siden 1977 og frem til i dag. Den så dagens lys som Polar 25 under båtmessa i Göteborg i 1977, designet av smått legendariske Alf Jensen. Gjennom årene har den gjennomgått en del oppgraderinger, hvorav de to største fant sted i 1983 og i 1993, da den blant annet fikk større ståhøyde under dekk, ny vindskjerm, nye benker på uteplassen m.v.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER