Bruktbåt-test: Sea Ray 225
Litt gammeldags
Sea Ray 225 ble lansert i 2001. Vår testbåt var ett år gammel og hadde gått 90 timer. Den var i god stand og uten skader. Mange av løsningene om bord er lite brukervennlige, og akterutseilte i forhold til mange nordiske konkurrenter.
Sea Ray 225 er en daycruiser på
22,5 fot, i sitt slag ganske sjelden, siden den var motorisert
med en Volvo Penta KAD 32.
For øvrig er det et stykke mellom hver gledesstråle som treffer hjertet
når man går gjennom båten. Vi ser at
det koster penger å feste motorkassen
med hengsler, i stedet for å legge den
løst over motoren. Det er klart at budsjettet begynner å bule når man må
lage en funksjonell kalesjeløsning.
Det
koster penger å lage en motorkasse som kan åpnes dersom det er flere enn
fire personer om bord. Selvsagt ville
båten blitt mye dyrere om man skulle
lage en annen sofa akter. Om man aksepterer at det tar en halvtime å kneppe kalesjen, at det er greit å flytte tunge
tepper og puter hver gang man skal
peile olja, og kan man leve med hullet i
vindskjermen og lyse skinnputer - da
kan man sikkert også leve greit med en
Sea Ray 225. Vi er imidlertid av den
oppfatning av at tiden har løpt i fra en
rekke av løsningene ombord, og at det
finnes mer tidsmessige konkurrenter.
Sea Ray 225 scorer på pris, finish og
har greie sjøegenskaper.
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER