Bruktbåt-test: Sea Ray 225

Litt gammeldags

Sea Ray 225 ble lansert i 2001. Vår testbåt var ett år gammel og hadde gått 90 timer. Den var i god stand og uten skader. Mange av løsningene om bord er lite brukervennlige, og akterutseilte i forhold til mange nordiske konkurrenter.

Publisert Sist oppdatert

Sea Ray 225 er en daycruiser på 22,5 fot, i sitt slag ganske sjelden, siden den var motorisert med en Volvo Penta KAD 32. For øvrig er det et stykke mellom hver gledesstråle som treffer hjertet når man går gjennom båten. Vi ser at det koster penger å feste motorkassen med hengsler, i stedet for å legge den løst over motoren. Det er klart at budsjettet begynner å bule når man må lage en funksjonell kalesjeløsning. 

Det koster penger å lage en motorkasse som kan åpnes dersom det er flere enn fire personer om bord. Selvsagt ville båten blitt mye dyrere om man skulle lage en annen sofa akter. Om man aksepterer at det tar en halvtime å kneppe kalesjen, at det er greit å flytte tunge tepper og puter hver gang man skal peile olja, og kan man leve med hullet i vindskjermen og lyse skinnputer - da kan man sikkert også leve greit med en Sea Ray 225. Vi er imidlertid av den oppfatning av at tiden har løpt i fra en rekke av løsningene ombord, og at det finnes mer tidsmessige konkurrenter. Sea Ray 225 scorer på pris, finish og har greie sjøegenskaper. 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER