Bruktbåt-test: Viksund Columbi
ORANGE SKROG: Skrogene med
denne fargen har en tendens til å
falme. Verre er det at de også har
ord på seg for å være sårbare for
plastpest.
Columbiegget
Viksund Columbi er produsert i ca 700 eksemplarer. Av dem ble en båt kjendis da den falt av en lastebåt på vei til Færøyene i full storm. I en uke drev den førerløse båten rundt i Nordsjøen mens stormen ulte. Da den ble funnet, var båten helt uskadd. Slikt vitner om kvalitet og sjødyktighet. Elementer som fortsatt gjelder for Columbi.
Det er noe litt fundamentalt merkelig
over Viksund Columbi. Som en
slags bastard ligger den der. Litt
som seilbåt og mye som snekke, med
tradisjonelt deplasementskrog og 17
kvadrats rigg. Derfor hentydningene,
som slett ikke er vondt ment om noen
skulle tro det.
For selv en ihuga motorbåtfantast kan se gleden av å seile, og gli stille
over havets flate uten vibrasjoner, støy
og lukt fra dårlig forbrent diesel. Men
det er også et annet aspekt. Det om stabilitet og sikkerhet. Selv om du går for
motor, kan du nemlig heise seilet for å
stabilisere en gyngende skute om bølgene skulle vise seg fra den mer iltre siden, og skulle Yanmaren fra 1979 finne
det for godt å stoppe, har du tross alt en
nødutgang gjennom klutene i masten.
Som en lydløs hjelpemotor kan de
bringe deg hjem. Ikke så rart da, at man
tross alt stusser litt og begynner å tenke
på hva denne langkjølede Viksunden
egentlig er.
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER