Bruktbåt-test: Viksund Columbi

ORANGE SKROG: Skrogene med denne fargen har en tendens til å falme. Verre er det at de også har ord på seg for å være sårbare for plastpest.

Columbiegget

Viksund Columbi er produsert i ca 700 eksemplarer. Av dem ble en båt kjendis da den falt av en lastebåt på vei til Færøyene i full storm. I en uke drev den førerløse båten rundt i Nordsjøen mens stormen ulte. Da den ble funnet, var båten helt uskadd. Slikt vitner om kvalitet og sjødyktighet. Elementer som fortsatt gjelder for Columbi.

Publisert Sist oppdatert

Det er noe litt fundamentalt merkelig over Viksund Columbi. Som en slags bastard ligger den der. Litt som seilbåt og mye som snekke, med tradisjonelt deplasementskrog og 17 kvadrats rigg. Derfor hentydningene, som slett ikke er vondt ment om noen skulle tro det. 

For selv en ihuga motorbåtfantast kan se gleden av å seile, og gli stille over havets flate uten vibrasjoner, støy og lukt fra dårlig forbrent diesel. Men det er også et annet aspekt. Det om stabilitet og sikkerhet. Selv om du går for motor, kan du nemlig heise seilet for å stabilisere en gyngende skute om bølgene skulle vise seg fra den mer iltre siden, og skulle Yanmaren fra 1979 finne det for godt å stoppe, har du tross alt en nødutgang gjennom klutene i masten. Som en lydløs hjelpemotor kan de bringe deg hjem. Ikke så rart da, at man tross alt stusser litt og begynner å tenke på hva denne langkjølede Viksunden egentlig er. 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER