Prøvekjørt: Targa 27.2

KYSTKRYSSER: Targa kalles gjerne sjøens 4x4. Nye 27.2 gjør ikke skam på tradisjonene.
KYSTKRYSSER: Targa kalles gjerne sjøens 4x4. Nye 27.2 gjør ikke skam på tradisjonene.
FAMILIEIDENTITET: Tross utallige små og større endringer er genene fra 1991 ennå vel til stede på Targa 27.2.
FAMILIEIDENTITET: Tross utallige små og større endringer er genene fra 1991 ennå vel til stede på Targa 27.2.
ROMSLIGERE: Bedre plass i styrehuset er blant de mest påfallende resultatene av oppgraderingen.
ROMSLIGERE: Bedre plass i styrehuset er blant de mest påfallende resultatene av oppgraderingen.
KLASSISK: Førerplassen er mer eller mindre uendret med vippbart ratt som er beholdt.
KLASSISK: Førerplassen er mer eller mindre uendret med vippbart ratt som er beholdt.
JAGERBRO: Styreposisjonen på taket har fått bedre skjerming og noe bedre plass.
JAGERBRO: Styreposisjonen på taket har fått bedre skjerming og noe bedre plass.
UTEPLASS: Akterdekket er funksjonelt med god plass å bevege seg på.
UTEPLASS: Akterdekket er funksjonelt med god plass å bevege seg på.
LUGAR: Her er det plass til fire. Om fire personer egentlig VIL sove sammen i den småtrange lugaren er en helt annen sak.
LUGAR: Her er det plass til fire. Om fire personer egentlig VIL sove sammen i den småtrange lugaren er en helt annen sak.
LITE SKAPPLASS: Skapet på bakveggen ser stort ut, men har liten dybde.
LITE SKAPPLASS: Skapet på bakveggen ser stort ut, men har liten dybde.
GOD PLASS: Toalettrommet på Targa 27.2 er raust, men tilkomsten bratt.
GOD PLASS: Toalettrommet på Targa 27.2 er raust, men tilkomsten bratt.
RASJONELT: Den lille flybridgen er designet som en arbeidsplass, ikke som et sosialt område. Et godt sted å sitte på fine dager!
RASJONELT: Den lille flybridgen er designet som en arbeidsplass, ikke som et sosialt område. Et godt sted å sitte på fine dager!
JAGERBRO: Styreposisjonen på taket har fått bedre skjerming og noe bedre plass.
JAGERBRO: Styreposisjonen på taket har fått bedre skjerming og noe bedre plass.
FORDEKK: Layout på fordekket er også finpusset, med godt resultat.
FORDEKK: Layout på fordekket er også finpusset, med godt resultat.
ROMSLIGERE: Bedre plass i styrehuset er blant de mest påfallende resultatene av oppgraderingene Targa 27.2 har fått.
ROMSLIGERE: Bedre plass i styrehuset er blant de mest påfallende resultatene av oppgraderingene Targa 27.2 har fått.
SIDEGANGER: Targa 27.2 har som forgjengeren kun sidedører. Både skrog og overbygg har blitt bredere, men gangene er likevel noe smalere enn tidligere. Det er ikke noe problem i praksis.
SIDEGANGER: Targa 27.2 har som forgjengeren kun sidedører. Både skrog og overbygg har blitt bredere, men gangene er likevel noe smalere enn tidligere. Det er ikke noe problem i praksis.
NYE LØSNINGER: Fenderne har flyttet til bak akterrelingen og det er generøs stuveplass i kistene på akterdekket.
NYE LØSNINGER: Fenderne har flyttet til bak akterrelingen og det er generøs stuveplass i kistene på akterdekket.

Mer praktisk og fortsatt like tøff

En god båt er blitt enda bedre, men Targa holder seg likevel trofast til konseptet med 27.2. Dette er den tredje generasjonen av klassikeren som opprinnelig ble lansert helt tilbake i 1991.

Publisert Sist oppdatert

Targa-fansen vet dermed hva de får: En bunnsolid, velbygd, sjøsikker og eksklusiv walkaround med brukbare fartsområder og fin, bastant komfort. Men det er også noe de ikke får, noe som gjør at konservative Targa kanskje etter hvert bør ta steget litt videre i fornyelsesprosessen. Mer om dette senere i artikkelen.

Bare eksperter kan med hånden på hjertet si at de kan skille tredje generasjon Targa 27.2 fra forgjengerne på litt avstand. Men detaljendringene er utallige, faktisk er det kun grunnkonseptet som er beholdt. Nesten alt annet er fornyet, og selv om undervannsskroget er direkte basert på forgjengeren, er også skroglengden økt – med 29 centimeter.

Dette er en uhyre viktig båt for Targa, som i likhet med mange andre båtbyggere har hatt noen temmelig tøffe år. Med totalt 220 ansatte er familieeide Botnia Marin en hjørnesteinsbedrift for både Malax og Nykarleby. Mange familier er avhengig av at denne nyheten slår an og så langt peker pilene rett vei. Botnia Marin kan notere et stort antall forhåndsbestillinger av 27.2 og allerede nå er det over et halvt års leveringstid for nyheten.

 

Testmålinger

grafertarga27.2

Spesifikasjoner

Total lengde9,19 m
Skroglengde8,34 m
Bredde3,10 m
Dybde1,05 m
VektCa 4 100 kg
Diesel530 liter
Septik55 liter
Vann120 liter
Motorer330-400 hk
Faste køyer4
CE-klasseB
Pris fra2,13 millioner

Merkbare justeringer

Båtliv prøvekjørte 27.2 i Finland i juni og ble som vanlig imponert over Botnia Marins kompromissløse tilnærming til båtlivet. Og de varslede endringene er faktisk svært merkbare. Særlig merkes dette i styrhuset, som er blitt adskillig bredere og som nå slett ikke føles småtrangt om det er mer enn tre-fire personer om bord. Nå har 27-foteren også plass til to personer ved siden av føreren. Prisen for den rommelige salongen er noe smalere sideganger uten at det i praksis er noe problem.

Tilsvarende er lugaren utvidet noe, linjene er mer moderne og «jagerbroen» med plass til tre personer er både litt større og bedre beskyttet.

Den glimrende førerplassen er derimot stort sett uendret. Det samme gjelder det klassiske konseptet med sidedører til skandekk, fast aktervegg og altså en liten flybridge. Dekksplassen er visstnok redusert i antall kvadratcentimeter, men endrete proporsjoner på sittebenker og annen layoutjustering gjør at dette ikke merkes. En finsk styrehusbåt må ha skikkelige dekk både forut og akter. Det har Targa 27.2.

 

OPPGRADERT: Endret hekkprofil, litt mer moderne linjer og større «jagerbro» er blant endringene som har gjort 27.2 til en enda litt bedre båt.
OPPGRADERT: Endret hekkprofil, litt mer moderne linjer og større «jagerbro» er blant endringene som har gjort 27.2 til en enda litt bedre båt.

Tung, stødig, stabil

Å kjøre en Targa 27.2 under relativt rolige sjøforhold sier ikke så mye. Båten er uhyre stillegående og meget lettkjørt, og alle kontroller er logiske og vel disponerte. Utsikten gjennom det store frontvinduet er flott. Bølger fra andre båter blir nærmest oversett av det relativt tunge og brede skroget. Ute i større skvalpesjø viser det seg at rullingen er minimal og kursstabiliteten prima. Tross det høye overbygget er tyngdepunktet lavt og vekten av den store D6-motoren under akterdekket ødelegger på ingen måte den finstemte balansen.

De som hevder at å kjøre en Targa er som å kjøre buss har nok misforstått noe av poenget med båtene. Targa 27.2 er knapt nok blant de mest sportslige modellene på markedet, men det er en svært lettkjørt båt som er bygget mer for proffer som skal takle virkelige vanskelige forhold, enn for hvermannsen som er ute på en rolig søndagstur.

Testbåten var utstyrt med Volvo Penta D6 400 og nådde da en toppfart på 37,5 knop. 400 hestekrefter er altså ingen overmotorisering av båten. Selv om det er mulig å spare noen kroner på å velge en 330-utgave er det kanskje like greit å gå for største motorversjon med én gang.

Ifølge Targa er det mulig å montere doble D3-maskiner i det nye og større motorrommet, men fabrikken regner ikke med at dette er en versjon som vil bli videre etterspurt, i alle fall ikke i det viktige nordiske markedet.

 

Ingen familiebåt

Så, hva er det da Targa 27.2 mangler? Jo, evnen til å kunne konkurrere som familievennlig bobåt med de marginalt større modellene fra store, nasjonale konkurrenter. Både Nord Star 28 og Sargo 28 byr på bobåtmuligheter og to rommelige, separate lugarer, men den som ønsker slik luksus fra Targa må gå helt opp til Targa 30, som er en betydelig dyrere båt. Targas innspill i bobåtklassen et stykke under 30 fot venter vi fortsatt på.

Nå må det straks noteres som et stort komfortpluss at Targa 27.2 har fått inngang til toalettrommet fra salongen som standardløsning, men toalettet er montert dypt nede i båten og ankomsten ned de bratte trinnene blir vrien for alle som ikke er så spreke til beins. Selve toalettrommet er derimot svært rommelig, med – naturlig nok – enorm takhøyde og god gulvplass.

Også lugaren akter, som nå både består av en dobbeltkøye på babord side og to enkeltkøyer på styrebord side, entres via en svært bratt trapp. Lugaren fungerer fint til nødvendig søvn etter en lang dag på sjøen, men selv om Targa har gjort tekstiler og treverk mest mulig innbydende, er og blir følelsen av å klatre ned i et hull påtagelig. Det er heller ikke så mye skapplass i lugaren og det store veggmonterte skapet på akterveggen lyver litt. Det ser digert ut, men er svært grunt.

Adkomsten skjer på vanlig Targa-vis ved å løfte opp og slå sammen de midterste sitteputene i akterbenken. Disse sikres med en stropp, og det anbefales ikke å gå under uten sikring, noe denne skribenten erfarte da han fikk det tunge konstruksjonen i hodet da han «bare skulle» hente en linse fra kamerabagen. Heldigvis har treverket mykt avrundete kanter, men det tok noen dager før kulen forsvant.

NYE LØSNINGER: Fenderne har flyttet til bak akterrelingen og det er generøs stuveplass i kistene på akterdekket.
NYE LØSNINGER: Fenderne har flyttet til bak akterrelingen og det er generøs stuveplass i kistene på akterdekket.

Fantastisk byggekvalitet

Byggekvalitet, monteringsdetaljer, materialvalg og tekniske løsninger holder det vanlige Targa-nivået, det vil si ypperste klasse. Det er få produsenter i verden som er så konsekvent kvalitetsbevisste som denne finske båtbyggeren. Ulempen er naturligvis at prisene blir temmelig stive, med en startpris på 2,13 millioner kroner med minste motor. Men prisene er ikke så forskjellige fra andre finske kvalitets-båtbyggere, og annenhåndsverdien er normalt meget god for Targa. I motsetning til hva som kjennetegner en hel del andre båter, kan et Targa-kjøp sees på som en langsiktig investering, både takket være produsentens gode rykte og det faktum at Targa beholder modellene lenge og kun endrer detaljer etter nøye vurdering, uten hensyn til moteluner. Dessuten har Targa vært litt mindre raus med teak-bruken enn på andre modeller og kjøpere kan nå få båtene levert med alternative dekksbelegg. Verden går tross alt fremover, også blant konservative, finske stasbåtbyggere.

 

Pluss og minus

Pluss: 

  • Kvalitetsinntrykk
  • Komfort
  • Sjøegenskaper
  • Lettkjørt og trygg

 

Minus:

  • Bratte nedkomster til lugar og toalett
  • Fire køyer i lugar går ut over skapplass
  • Ingen familiebåt
  • Moderat toppfart tross stor motor

Min mening - Jan Hanchen Michelsen

Til sitt formål er Targa 27.2 en suveren båt. De utallige detaljoppgraderingene fra forgjenger-modellen fremstår som rasjonelle og svært gjennomtenkte, og både sjøegenskaper og byggekvalitet holder mål i massevis. Men noen egentlig familiebåt for lengre turer er ikke den finske nyheten, og verftet prøver heller ikke å inngå halvhjertede kompromisser i så måte.

Targa 27.2 er bygget for helt andre oppgaver og later ikke som om den er en båt for alle. Det vil nok både proffbrukere og kresne privatkunder sette pris på.