PRØVEKJØRT: Targa 30.1

TEST: Båtliv prøvekjørte Targa 30.1 på Vestfjorden sommeren 2017.
TEST: Båtliv prøvekjørte Targa 30.1 på Vestfjorden sommeren 2017.
KOMFORT: Førerplassen er funksjonell og det er lite støy fra motoren.
KOMFORT: Førerplassen er funksjonell og det er lite støy fra motoren.
FLY: På toppen av styrehuset er det en liten flybridge.
FLY: På toppen av styrehuset er det en liten flybridge.
FORFRA: Targa 30.1.
FORFRA: Targa 30.1.
SITTEGRUPPE: Det er god sitteplass og stuveplass forut på dekk.
SITTEGRUPPE: Det er god sitteplass og stuveplass forut på dekk.
AKTERDEKK: Også akter er det god plass til å sitte og stuve unna.
AKTERDEKK: Også akter er det god plass til å sitte og stuve unna.
SMART: Fenderne ligger lett tilgjengelig under flybridgesetene.
SMART: Fenderne ligger lett tilgjengelig under flybridgesetene.
DOBBELT: Under styrehuset er det kabin med dobbeltkøye på babord og enkeltkøye på styrbord.
DOBBELT: Under styrehuset er det kabin med dobbeltkøye på babord og enkeltkøye på styrbord.
DYP: Forpiggen er nokså dyp og trang i forhold til mange moderne båter.
DYP: Forpiggen er nokså dyp og trang i forhold til mange moderne båter.
TRYGG: Her kan du enkelt og trygt bevege deg rundt båten utendørs.
TRYGG: Her kan du enkelt og trygt bevege deg rundt båten utendørs.
KØYEPLASS: 30-foteren byr på hele fem køyer hvoran en er dobbeltkøye.
KØYEPLASS: 30-foteren byr på hele fem køyer hvoran en er dobbeltkøye.
SOLID: Det er store kryssholt både forut og akter.
SOLID: Det er store kryssholt både forut og akter.
TEAK: Den lekre rekkelisten i teak er perfekt tilskåret.
TEAK: Den lekre rekkelisten i teak er perfekt tilskåret.

Konservativ kjøremaskin

Dersom du ønsker en solid og trygg båt med tradisjonell stil og mye uteplass, kan Targa 30.1 være noe for deg. Men du bør ha god råd.

Publisert Sist oppdatert

Det finnes ulike former for komfort. Finske Targa tilbyr praktisk komfort for folk som liker å bruke båten i all slags vær, og som vet å verdsette et oversiktlig og tilgjengelig maskinrom.

Noen båter er bygd for å imponere på båtutstilling. Andre er bygget for å imponere i uvær. Targa er blant de sistnevnte.

Ikke det at være var dårlig da vi testet Targa 30.1 på Vestfjorden i sommer. Neida, sjøen var gråblå og snill med høyde på en snau meter, og vinden kom i kast nordfra. Vi kunne nesten like gjerne ha sittet hjemme i stua, om det ikke var for den fantastiske utsikten med Lofoten på babord side og fjellene nord for Bodø på styrbord.

FORFRA: Targa 30.1.
FORFRA: Targa 30.1.

INFO OM BÅTEN

KØYEPLASS: 30-foteren byr på hele fem køyer hvoran en er dobbeltkøye.

PLUSS
• Gode sjøegenskaper
• Solid håndverk
• Mye uteplass

MINUS
• Mørke lugarer
• Trang salong
• Dyr

SPESIFIKASJONER
Største lengde    10,08 m (33,1’)
Bredde    3,25 m (10,7’)
Vekt    ca 5500 kg
Drivstoff    600 L
Vanntank    120 L
Varmtvann    20 L
Septik    100 L
Motoralt.    Volvo Penta D6-330, D6-370, D6-400, 2×D4-225, 2×D4-260, 2×D4-300
Toppfart    32–42 knop
Marsjfart    26–36 knop
Forbruk (1x400 HP)    ca  1,8 L/n nm.

 

Et effektivt varmeapparat sørger for at sitter varmt og godt inne i styrehuset. Tiltbart ratt og justerbar stol hjelper på god kjørekomfort. Utsikten er formidabel med store vinduer rundt nesten hele styrehuset.

Båten løfter seg nesten trinnløst i plan når vi gir gass. En Volvo Penta D6 med 400 hestekrefter sørger for solid kraft, men båten kan også fås med dobbelinstallasjon for dem som ønsker det. Vi koser oss bak rattet på vei nordover mot Hovdsundet.

– Jeg skulle med fornøyelse ha kjørt denne båten over Vestfjorden i kuling, sier en oppstemt kollega Jørn Finsrud, mens vi gjør målinger av fart, forbruk og støy.

Vi snakker uanstrengt sammen i normalt toneleie mens vi kjører. På 1000 omdreininger i minuttet er farten seks knop og bruker 3,7 liter i timen. Da måler vi 65 decibel i styrehuset. På 2000 omdreininger mer enn dobler vi farten til 13,5 knop og forbruket seksdobles til 25 liter i timen, mens støyen kryper oppover til 73 db. Båten går svært godt på 3000 omdreininger. Da er farten 28 knop, forbruket 52 liter i timen, og støyen ikke mer enn 76 db. På full gass måler vi 3500 omdreininger og 34 knop i litt motvind og motsjø, og forbruket fyker opp i 78 liter i timen. I marsjfart mellom 2000 og 3000 omdreininger ligger forbruket tett under to liter per nautiske mil (1852 meter).

KVALITET: Du kan trygt dra på tur langs hele norskekysten med Targa 30.1.
KVALITET: Du kan trygt dra på tur langs hele norskekysten med Targa 30.1.

Klassisk

Targa 30.1 ble lansert i fjor skal fylle gapet mellom klassikeren T27.1 og T32. Båten ble nominert til «European Powerboat of the year 2017», men måtte se seg slått av Marex 310 Sun Cruiser. De to båtene er imidlertid svært ulike når det gjelder design, bruksområde og pris. Der Marex er en svært moderne bobåt for solrike dager med lys og åpen innredningsløsning, er Targa en kjøremaskin med nokså mørke og lukkede lugarer.

Targa er ikke en prangende båt med sitt litt klumpete utseende og patruljebåtlinjer. Innredningen er klassisk i massiv teak. I forhold til en del moderne båter virker det litt tungt og mørkt, men til gjengjeld er det skikkelig håndverk. Targa har eget snekkerverksted, og de jukser ikke. Her er ingen skarpe kanter eller spisse hjørner. Treverket er høvlet og bøyd til runde og fine former. Båten virker gjennomtenkt ned til hver minste detalj.

Targa 30.1 kan beskrives både som en Bow Rider og en Walk Around. Med menes at det er en stor sittegruppe forut med plass til en hel familie eller vennegjeng på benkene. Under benkene er det smarte stuverom. Samtidig kan du gå rundt hele båten godt beskyttet av høye skrogsider (skansekledning) samt en solid griperekke. I dekkshøyde er det laget dreneringshull som tillater store mengder vann å fosse ut om det skulle bryte bølger over båten.

SITTEGRUPPE: Det er god sitteplass og stuveplass forut på dekk.
SITTEGRUPPE: Det er god sitteplass og stuveplass forut på dekk.

Også akterut er det mange sitteplasser på et forbausende stort akterdekk til en båt i denne størrelsen. Også her er det bra med stuverom, og hele akterdekket kan løftes opp for tilgang til motoren. Her er det svært oversiktlig og god plass til å jobbe når man skal skifte olje, bytte filtre, dra til slangeklemmer eller erstatte deler.

Båten er utstyrt med en liten flybridge med fem sitteplasser. Dette er ikke noe partydekk, men det kan være et fint sted å sitte på solrike dager med cruising gjennom skjærgården, eller når man er ute og fisker. Targa 30.1 er som skapt for fiske med ståplasser eller sitteplasser rundt nesten hele båten. Under setene på flybridgen er det praktiske fenderholdere.

STÅHØYDE: Selv en storvokst nordmann får plass på badet.
STÅHØYDE: Selv en storvokst nordmann får plass på badet.

Funksjonell

Med så mye uteplass skulle man tro at det ikke ble så mye plass igjen innvending, og kanskje derfor blir man overrasket over hvor mye boplass denne 30-foteren kan by på. Den har to lugarer og køyeplass til fem personer. Nede forut er det en typisk forpigg-løsning med to køyer som møtes forut. Enkelte vil nok savne litt usikt og romfølelse her nede. Dette er et soverom og ikke et oppholdsrom.

Ned fra akterenden av styrehuset går det en litt kortere leider (trapp) til to lugarer og bad under styrehuset. Her er det en dobbeltkøye på babord side og enkel køye på styrbord side. Smarte skap gir også stuverom her nede. På badet (toalett med dusj) er det ståhøyde for en fullvoksen nordmann (ca 190 cm).

I styrehuset er stue, kjøkken og førerplass, eller salong, bysse og bestikk som det heter på sjøen, samlet. Dermed sier det seg selv at vi snakker om en kompakt løsning, men det er plass til et intimt salongbord med spiseplass til fire-fem personer. Passasjersetet på styrbord side har rygg som kan vippes slik at setet blir en del av salongløsningen i havn. Enkelt og smart! Bysseløsningen er også veldig smart. Hele kokeblusset ligger under kartbordet ved siden av førerplassen. Når teaklokket løftes opp, henger bysse under. Det er bra med skuffer og skap rundt byssa, og et kjøleskap under førersetet.

Førerplassen er også gjennomtenkt og funksjonell. Plotteren står riktig plassert foran rattet, og kompasset er lett synlig. Hele rattposisjonen kan tiltes slik at vinkelen blir riktig enten du står eller sitter og kjører. Setet kan skyves forover og akterover i riktig stilling for deg. Ved siden av førersetet er det dør ut, noe som er praktisk ved for eksempel tillegging.

Båten er enkel å bevege seg i utendørs. Det er store kryssholt både forut og akter. Porten på akterdekket til badeplattformen gjør det også lett å gå i land på brygga. Man trenger ikke hoppe ned. Alt i alt bidrar dette til at båten er praktisk å håndtere og lett å fortøye.

Vi synes Vestfjorden var et riktig farvann for prøvekjøring av båten. Targa 30.1 egner seg for helårsbruk. Skroget gir myke bevegelser i sjøen, og det er mulig å kjøre komfortabelt i nokså høye hastigheter.

Kvalitet koster. Vi prøvekjørte en velutstyrt båt fra Buholmen Båt i Bodø. Prisen ligger på denne ligger rundt 3,2 millioner kroner, men den kan leveres fra 2,7 mill med enklere utstyrspakke. Det er mye penger for en båt i 30-fots klassen, men så får du da også mye for pengene når det gjelder kjørekomfort, gjennomtenkte løsninger og håndverksmessig kvalitet. Du kan trygt dra på tur langs hele norskekysten med denne.

NOEN AV KONKURRENTENE

Sargo 31: Koster om lag 2,5 millioner kroner.
Nord Star 32: Koster fra 2,6 millioner kroner.
Viknes 930: Fra 1,7 millioner kroner.

De nærmeste konkurrentene til Targa er finske produsenter som bygger svært like kystjeeper. Norske Viknes kan også nevnes som et rimeligere alternativ.

Sargo 31

En svært direkte konkurrent til Targa 30.1 er en Sargo 31. De to båtene er svært like kystjeeper i samme størrelse. Begge er styrehusbåter med walk around løsning og nokså like innredningsløsninger. En forskjell er at Sargo ikke har flybridge. Begge bygges i Finland.

Båtliv har ikke testet Sargo 31, men vi har prøvekjørt storesøster Sargo 33, og den kan leses uten ekstra omkostninger for våre abonnenter med digital tilgang på batliv.no eller i Båtliv-appen. Ny båt ble avertert på nett i sommer for 2,5 millioner kroner.

Nord Star 31

En tredje båt som gjerne nevnes i samme åndedrag som Targa og Sargo er Nord Star, også dette en finsk kystjeep bygget over samme lest som de to konkurrentene. Vi har tidligere prøvekjørt Nord Star 31 Hybrid. En modell med to to Volvo Penta D3-maskiner med drev samt en elektrisk motor med aksling og foldepropell mellom drevene. Et stor solcellepanel på taket er med å gi kraft til el- motoren, som først og fremst egner seg for dorging og stille manøvrering i havn. Båten er senere erstattet av Nord Star 32, som ligger i pris fra 2,6 millioner kroner.

Viknes 930

Viknes 830 er en litt mindre og rimeligere tøffing enn de finsk kystjeepene. Du kan ikke bevege deg rundt båten utendørs, på samme måte som i finnene. Innredningen byr på dobbeltkøye forut og dobbeltkøye under salongen. Badet er behendig plassert mellom de to kabinene. Oppe er det salong med spiseplass til fire-fem på babord side samt langsgående bysse på styrbord. Båten har et stort akterdekk med sittegruppe og kalesje over. En Viknes 930 får du fra ca 1,7 million kroner og oppover. Viknes har også en modell som heter 830, og som er en rimeligere og mindre modell bygget over samme lest.

MIN MENING

Ole Henrik Nissen-Lie

Dette er en båt jeg ville ha valgt dersom jeg skulle bruke båten mye under barske forhold, og hadde en stor bankkonto. Man sitter lunt og godt med god oversikt i styrehuset. Båten kjennes trygg og solid. Den går mykt i sjøene og kan holde god fart også når det blåser.

Targa 30.1 er egentlig alt for for dyr og fin, men for en luksus å invitere med gutta fisketur med denne båten. Det er sitteplasser ute både forut og akter, og enkelt å bevege seg rundt hele båten.