
PRØVEKJØRT: Targa 30.1
Konservativ kjøremaskin
Dersom du ønsker en solid og trygg båt med tradisjonell stil og mye uteplass, kan Targa 30.1 være noe for deg. Men du bør ha god råd.
Det finnes ulike former for komfort. Finske Targa tilbyr praktisk komfort for folk som liker å bruke båten i all slags vær, og som vet å verdsette et oversiktlig og tilgjengelig maskinrom.
Noen båter er bygd for å imponere på båtutstilling. Andre er bygget for å imponere i uvær. Targa er blant de sistnevnte.
Ikke det at være var dårlig da vi testet Targa 30.1 på Vestfjorden i sommer. Neida, sjøen var gråblå og snill med høyde på en snau meter, og vinden kom i kast nordfra. Vi kunne nesten like gjerne ha sittet hjemme i stua, om det ikke var for den fantastiske utsikten med Lofoten på babord side og fjellene nord for Bodø på styrbord.

Et effektivt varmeapparat sørger for at sitter varmt og godt inne i styrehuset. Tiltbart ratt og justerbar stol hjelper på god kjørekomfort. Utsikten er formidabel med store vinduer rundt nesten hele styrehuset.
Båten løfter seg nesten trinnløst i plan når vi gir gass. En Volvo Penta D6 med 400 hestekrefter sørger for solid kraft, men båten kan også fås med dobbelinstallasjon for dem som ønsker det. Vi koser oss bak rattet på vei nordover mot Hovdsundet.
– Jeg skulle med fornøyelse ha kjørt denne båten over Vestfjorden i kuling, sier en oppstemt kollega Jørn Finsrud, mens vi gjør målinger av fart, forbruk og støy.
Vi snakker uanstrengt sammen i normalt toneleie mens vi kjører. På 1000 omdreininger i minuttet er farten seks knop og bruker 3,7 liter i timen. Da måler vi 65 decibel i styrehuset. På 2000 omdreininger mer enn dobler vi farten til 13,5 knop og forbruket seksdobles til 25 liter i timen, mens støyen kryper oppover til 73 db. Båten går svært godt på 3000 omdreininger. Da er farten 28 knop, forbruket 52 liter i timen, og støyen ikke mer enn 76 db. På full gass måler vi 3500 omdreininger og 34 knop i litt motvind og motsjø, og forbruket fyker opp i 78 liter i timen. I marsjfart mellom 2000 og 3000 omdreininger ligger forbruket tett under to liter per nautiske mil (1852 meter).

Klassisk
Targa 30.1 ble lansert i fjor skal fylle gapet mellom klassikeren T27.1 og T32. Båten ble nominert til «European Powerboat of the year 2017», men måtte se seg slått av Marex 310 Sun Cruiser. De to båtene er imidlertid svært ulike når det gjelder design, bruksområde og pris. Der Marex er en svært moderne bobåt for solrike dager med lys og åpen innredningsløsning, er Targa en kjøremaskin med nokså mørke og lukkede lugarer.
Targa er ikke en prangende båt med sitt litt klumpete utseende og patruljebåtlinjer. Innredningen er klassisk i massiv teak. I forhold til en del moderne båter virker det litt tungt og mørkt, men til gjengjeld er det skikkelig håndverk. Targa har eget snekkerverksted, og de jukser ikke. Her er ingen skarpe kanter eller spisse hjørner. Treverket er høvlet og bøyd til runde og fine former. Båten virker gjennomtenkt ned til hver minste detalj.
Targa 30.1 kan beskrives både som en Bow Rider og en Walk Around. Med menes at det er en stor sittegruppe forut med plass til en hel familie eller vennegjeng på benkene. Under benkene er det smarte stuverom. Samtidig kan du gå rundt hele båten godt beskyttet av høye skrogsider (skansekledning) samt en solid griperekke. I dekkshøyde er det laget dreneringshull som tillater store mengder vann å fosse ut om det skulle bryte bølger over båten.

Også akterut er det mange sitteplasser på et forbausende stort akterdekk til en båt i denne størrelsen. Også her er det bra med stuverom, og hele akterdekket kan løftes opp for tilgang til motoren. Her er det svært oversiktlig og god plass til å jobbe når man skal skifte olje, bytte filtre, dra til slangeklemmer eller erstatte deler.
Båten er utstyrt med en liten flybridge med fem sitteplasser. Dette er ikke noe partydekk, men det kan være et fint sted å sitte på solrike dager med cruising gjennom skjærgården, eller når man er ute og fisker. Targa 30.1 er som skapt for fiske med ståplasser eller sitteplasser rundt nesten hele båten. Under setene på flybridgen er det praktiske fenderholdere.

Funksjonell
Med så mye uteplass skulle man tro at det ikke ble så mye plass igjen innvending, og kanskje derfor blir man overrasket over hvor mye boplass denne 30-foteren kan by på. Den har to lugarer og køyeplass til fem personer. Nede forut er det en typisk forpigg-løsning med to køyer som møtes forut. Enkelte vil nok savne litt usikt og romfølelse her nede. Dette er et soverom og ikke et oppholdsrom.
Ned fra akterenden av styrehuset går det en litt kortere leider (trapp) til to lugarer og bad under styrehuset. Her er det en dobbeltkøye på babord side og enkel køye på styrbord side. Smarte skap gir også stuverom her nede. På badet (toalett med dusj) er det ståhøyde for en fullvoksen nordmann (ca 190 cm).
I styrehuset er stue, kjøkken og førerplass, eller salong, bysse og bestikk som det heter på sjøen, samlet. Dermed sier det seg selv at vi snakker om en kompakt løsning, men det er plass til et intimt salongbord med spiseplass til fire-fem personer. Passasjersetet på styrbord side har rygg som kan vippes slik at setet blir en del av salongløsningen i havn. Enkelt og smart! Bysseløsningen er også veldig smart. Hele kokeblusset ligger under kartbordet ved siden av førerplassen. Når teaklokket løftes opp, henger bysse under. Det er bra med skuffer og skap rundt byssa, og et kjøleskap under førersetet.
Førerplassen er også gjennomtenkt og funksjonell. Plotteren står riktig plassert foran rattet, og kompasset er lett synlig. Hele rattposisjonen kan tiltes slik at vinkelen blir riktig enten du står eller sitter og kjører. Setet kan skyves forover og akterover i riktig stilling for deg. Ved siden av førersetet er det dør ut, noe som er praktisk ved for eksempel tillegging.
Båten er enkel å bevege seg i utendørs. Det er store kryssholt både forut og akter. Porten på akterdekket til badeplattformen gjør det også lett å gå i land på brygga. Man trenger ikke hoppe ned. Alt i alt bidrar dette til at båten er praktisk å håndtere og lett å fortøye.
Vi synes Vestfjorden var et riktig farvann for prøvekjøring av båten. Targa 30.1 egner seg for helårsbruk. Skroget gir myke bevegelser i sjøen, og det er mulig å kjøre komfortabelt i nokså høye hastigheter.
Kvalitet koster. Vi prøvekjørte en velutstyrt båt fra Buholmen Båt i Bodø. Prisen ligger på denne ligger rundt 3,2 millioner kroner, men den kan leveres fra 2,7 mill med enklere utstyrspakke. Det er mye penger for en båt i 30-fots klassen, men så får du da også mye for pengene når det gjelder kjørekomfort, gjennomtenkte løsninger og håndverksmessig kvalitet. Du kan trygt dra på tur langs hele norskekysten med denne.