Månedens båt: Goldfish eFusion

En stille (norsk) revolusjon

Fulladet av spenning gikk vi om bord i Goldfish’ summende båtrevolusjon. For første gang i verden skal vi prøve hvordan det er å kjøre en elektrisk utenbordsmotor som tar oss opp i nesten 50 knop. Himmel, for en akselerasjon! Men oops, der røyk sikringen gitt!

Publisert Sist oppdatert

–Gjennom allsidig bruk får vi også avslørt feil og mangler på en bra måte. Vi har jo hatt den i 47 knop, og mens den var i Norge, dro vi vannski med båten. Ingen skal få si at vi ikke tør å herje litt med det vi lager, sier Henrik Solli i Goldfish. I samarbeid med amerikanske ReGen Nautic og Evinrude presenterte Goldfish nylig verdens første elektriske utenbordsmotor med krefter tilsvarende en vanlig 200 hk bensinmotor. Foreløpig har den kraftig begrenset brukstid om du ønsker å kjøre full fart. Cirka en time lover produsenten, men hvis du holder rusletempo, skal du kunne bruke den i mange timer. Om et par år regner Goldfish med at teknologien er såpass utviklet at brukstiden vil kunne være mangedoblet.

– Da er vi allerede etablert på markedet, og har en båt som er skikkelig utprøvd for å møte kundene. Vi vil også parallelt forsøke å utvikle en løsning for vannjet, men dette ligger litt lenger frem, sier Henrik Solli i Goldfish.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER