Månedens båt: Goldfish eFusion
Frode Pedersen
En stille (norsk) revolusjon
Fulladet av spenning gikk vi om bord i Goldfish’ summende båtrevolusjon. For første gang i verden skal vi prøve hvordan det er å kjøre en elektrisk utenbordsmotor som tar oss opp i nesten 50 knop. Himmel, for en akselerasjon! Men oops, der røyk sikringen gitt!
–Gjennom allsidig bruk får vi også avslørt feil og mangler på en bra måte. Vi har jo hatt den i 47 knop, og mens den var i Norge, dro vi vannski med båten. Ingen skal få si at vi ikke tør å herje litt med det vi lager, sier Henrik Solli i Goldfish. I samarbeid med amerikanske ReGen Nautic og Evinrude presenterte Goldfish nylig verdens første elektriske utenbordsmotor med krefter tilsvarende en vanlig 200 hk bensinmotor. Foreløpig har den kraftig begrenset brukstid om du ønsker å kjøre full fart. Cirka en time lover produsenten, men hvis du holder rusletempo, skal du kunne bruke den i mange timer. Om et par år regner Goldfish med at teknologien er såpass utviklet at brukstiden vil kunne være mangedoblet.
– Da er vi allerede etablert på markedet, og har en båt som er skikkelig utprøvd for å møte kundene. Vi vil også parallelt forsøke å utvikle en løsning for vannjet, men dette ligger litt lenger frem, sier Henrik Solli i Goldfish.
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER