Ocean Master 660 WA-DC-BR

I SLEKT: Du kan godt se slektskapet i disse tre utgavene, men de fyller likevel forskjellige behov hos båtbrukerne. Vi fikk en klar yndling av de tre. Hvilken kan du lese om i denne saken.
PENE I SJØEN: OceanMasters båter er folkelige og godt utnyttet. Det mangler fortsatt noe på finish både ute og inne. Men stor bredde og relativt sett gode sjøskrog gjør dem til gode allroundere.
NORSK MOTOR: Evinrude får stadig flere venner i Norge. Våre tre testbåter hadde alle lik motor på 150 hk.
UTSTYR: Greie kryssholt. Låsene til stuerommene var enkle og virket billige, men de var lette å åpne og lukke. I ekslusive-pakken inngår også dusj på hekken.
UTSTYR: Greie kryssholt. Låsene til stuerommene var enkle og virket billige, men de var lette å åpne og lukke. I ekslusive-pakken inngår også dusj på hekken.
UTSTYR: Greie kryssholt. Låsene til stuerommene var enkle og virket billige, men de var lette å åpne og lukke. I ekslusive-pakken inngår også dusj på hekken.
UTEN DRENERING: Kalesjegarasjen var noe grunn, og flere av stuerommene manglet drenering. Montering av utstyr er ryddig gjort.
UTEN DRENERING: Kalesjegarasjen var noe grunn, og flere av stuerommene manglet drenering. Montering av utstyr er ryddig gjort.
UTEN DRENERING: Kalesjegarasjen var noe grunn, og flere av stuerommene manglet drenering. Montering av utstyr er ryddig gjort.
PENT I VANNET: OceanMaster 660 DC går pent i vannet. Som tyngstemann av de tre brødrene må den tiltes litt mer for å bli tilpasset underlaget.
STANDARD: Ikke revolusjonerende, men innredningen fungerer ok.
UTE OG INNE: Kabinen i 660 DC er ikke stor, men grei sittehøyde gjør dette til et ok oppholdsrom for korte perioder. Vi sliter med å akseptere utgangen til fordekket. Trapp som ikke harmonerer med gjennomgangen, og skarpe farlige kanter. Her må ...
UTE OG INNE: Kabinen i 660 DC er ikke stor, men grei sittehøyde gjør dette til et ok oppholdsrom for korte perioder. Vi sliter med å akseptere utgangen til fordekket. Trapp som ikke harmonerer med gjennomgangen, og skarpe farlige kanter. Her må ...
UTE OG INNE: Kabinen i 660 DC er ikke stor, men grei sittehøyde gjør dette til et ok oppholdsrom for korte perioder. Vi sliter med å akseptere utgangen til fordekket. Trapp som ikke harmonerer med gjennomgangen, og skarpe farlige kanter. Her må ...
BALANSERT: OceanMaster 660 BR virker lettere i sjøen enn sin bror daycruiseren. Men vekten som er oppgitt fra fabrikken viser at de veier det samme. Vi fikk den i hvert fall til å gå veldig balansert og fint.
GOD PLASS: Bowriderne gir mye uteplass. Under benkene er det godt med stueplass. Vi savner en dør mellom konsollene, som beskyttelse mot vinden når det blir dårlig vær. Integrerte koppholdere setter vi stor pris på. Flygende flasker og kopper er ...
GOD PLASS: Bowriderne gir mye uteplass. Under benkene er det godt med stueplass. Vi savner en dør mellom konsollene, som beskyttelse mot vinden når det blir dårlig vær. Integrerte koppholdere setter vi stor pris på. Flygende flasker og kopper er ...
BRA STANDARD: Pantryseksjonene holder grei standard, men det er noe plundrete å få ut kokedelen.
FAVORITT: Vår favoritt blir utvilsomt allrounderen OceanMaster Walkaround. Her har man klart å smelte sammen behov, bruksområder og en båt som er noe lettere og kvikkere.
HUMMER OG KANARI: Litt har vi å påpeke på pantryløsningen her. Kokeskuffen var svært vanske-lig å få ut. Bordet over vasken kan felles ut, men det balanserte farlig med to spinkle hengsler. Akterdelen virker ryddig, og det er enkelt å komme ut på ...
HUMMER OG KANARI: Litt har vi å påpeke på pantryløsningen her. Kokeskuffen var svært vanske-lig å få ut. Bordet over vasken kan felles ut, men det balanserte farlig med to spinkle hengsler. Akterdelen virker ryddig, og det er enkelt å komme ut på ...
LEKKERT: WA-utgaven er godt balansert i både form og prestasjon.

Ett skrog, tre båter!

En walkaround (WA), en daycruiser (DC) og en bowrider (BR). Oceanmaster 660 er blitt tre helt forskjellige båter, men bygd over samme skrog. Andre har gjort det før, men ikke til en så konkurransedyktig pris.

Publisert Sist oppdatert

OceanMaster har befestet stillingen som en av de mest populære og mest solgte fritidsbåtene i sitt segment i Norge. Båtene produseres i Polen, men utviklingen og rettighetene til navnet er norsk. Fritidssenteret, med gründer Knut Haneborg som kaptein, har siden 2005 tatt frem den ene markedsvinneren etter den andre. Mye skyldes pris (når vi snakker standard båt, vel å merke), men salgssuksessen skyldes også bra utseende, riktig modellutvalg og god brukervennlighet.

Vi tok alle utgavene, bygget på identisk samme skrog, til prøvekjøring på Oslofjorden. En dag så skarp at du kunne skjære deg på den, med flatt vann og sol fra en praktfull dypblå høsthimmel. Heldigvis er Oslofjorden såpass trafikkert at det går an å fange opp friske hekkbølger fra mange av de store passasjerfergene og lastebåtene som lister seg ut den trange fjordarmen. Og allerede her overbeviste polakkene om at de tåler sjøvann, men avslørte også at de har sine begrensninger som racerbåter i uforutsigbare hekkbølger.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER