Prøvekjørt: Ibiza 23 Weekender....og Touring

Velkjørende

På høstens store DC-test kåret vi Ibiza 24 Touring som en klar testvinner (PB nr. 9/2003). Det eneste vi reagerte på var en forholdsvis stiv pris. Nå kommer Ibiza med en mindre 22 Touring og en versjon for hekkaggregat med betegnelsen 23 Weekender. Er du i markedet for en daycruiser på 22 – 23 fot er begge verdt en nærmere vurdering.

Publisert Sist oppdatert

Ibiza 23 Weekender med en Mercruiser 4.3 liter på 220 hester kjørte vi først. Den er litt høyere i fordekket og har en bedre pantryløsning. Nettopp derfor er den litt mer egnet for turer med flere overnattinger på rad. Med hekkaggregat blir også planløsningen akter litt annerledes og på plussiden kan føres opp en større badeplattform i hele akterspeilets bredde. Konseptet er mye likt 24 Touring: Stor cockpit helt ut i siden skaper bra volum. Tredelt vindskjerm med midtvindu som kan åpnes. Trinn opp til et fordekk med bra gangsone. Instrumentbordet er funksjonelt og oversiktlig, førerplassen ergonomisk og sikten gjennom den forholdsvis høye vindskjermen er forbilledlig bra. Kjøreegenskapene er hele veien harmoniske og toppfarten ligger på gode 40 knop. Men – motoren er grovere i målet og er ikke like kvikk i akselerasjonen som en utenbordsmotor. I tillegg må man ta med i vurderingen at prislappen med litt teak havner på 555.000 kroner. Akkurat da står man faktisk i en litt vrien valgsituasjon – 22 Touring med en litt enklere innredning og utenbordsmotor har en prislapp på 490.000 med en 150 hk Yamaha 4-takt. Og man skal altså «bare» plusse på rundt 50.000 kroner for å ta hakket opp til testvinneren 24 Touring med en 225 hk Yamaha 4-takt. Hva man så skal velge er selvsagt avhengig av lommeboka. Men for å si det på en annen måte: Man skal være veldig hekta på hekkaggregat for å velge den versjonen – selv om den altså mer egnet for overnattingsturer. Bevares – 23 Weekender er en fin båt, bare så det er sagt – og så er det selvsagt mulig å putte en turbodiesel i motorrommet….

Problemet er bare at vi liker 22 Touring og motoren så mye bedre. Installasjonen er enklere. I verste fall skal det bare fire bolter til før motoren kan byttes. I et krisetilfelle om motoren slår seg helt vrang. Litt mindre plass blir det inne i båten og badeplattformen er todelt med en på hver side av motoren. Med Yamahas nye 150-hester når den en toppfart på 40 knop. Ifølge produsenten bør den klare ca. 2 knop mer med optimal propell.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER