TESTET | Seks RIBer

Zodiac 310 RIB

Jolle og ungdomsbåt

Publisert Sist oppdatert

LES HELE RIB-TESTEN HER

RIBene, eller «Rigid Inflatable Boats», er unektelig noe for seg selv. Du kan si hva du vil om utseendet, men sikrere båter finner du ikke, for med de store gummipongtongene er disse båtene intet mindre enn hurtiggående redningsflåter. Nettopp derfor benyttes båttypen mye i profesjonell sammenheng, som redningsbåter, MOB-båter (mann-over-bord), militærbåter og i offshorevirksomhet. Skal du ha noe som tåler en støyt, er RIB svaret.

Det er etter hvert mange leverandører på markedet. Zodiac og Avon har alltid vært der. Zodiac kan det meste om oppblåsbare båter og er verdens største produsent i denne kategorien. Bombard og Valiant har også vokst seg store, og stadig flere aktører kommer nå på banen.

En typisk RIB-bunn

Den smarte RIBen

Alle som har kjørt en tradisjonell gummibåt, vet at den har sine svake sider. Den er lav, det humper og går ganske ukomfortabelt når det blir bølger. Den flate bunnen merkes – enten den er luftfylt eller med tredørk. Svingegenskapene er så som så – en ordinær gummibåt sklir rundt på gummipongtongene. På den positive siden kan føres opp høy sikkerhet, stor lasteevne og at hele båten kan pakkes sammen.

Da man fant ut at man kunne kombinere et vanlig glassfiberskrog og en gummibåt, var et nytt konsept født. Med en V-bunn blir sjøegenskapene langt bedre og båten blir mye stivere. Den oppfører seg om en ordinær båt – både i sjø og i svinger. Med «pølsene» rundt er den ferdig fendret, og flyter gjør den uansett hva som skjer. Her er det ingen fare på ferde om en sjø bryter over båten og fyller den med vann. Det er nettopp derfor den er så tøff og kan brukes under ekstreme forhold.

Minuset er at man sitter åpent og ubeskyttet. Fribordet er lavt – det er fort gjort å bli våt på bena. Skal man suse rundt i en RIB utenom de varmeste sommerdagene, er det like greit å investere i en varmedress med det samme.

Det tar også litt tid å bli vant til RIBens bevegelser. Når det går fort, kjennes den til å begynne med litt vinglete og ustabil. Ettersom farten øker går båten høyere og høyere på V-bunnen. Her er det vanligvis ingen brede og stabiliserende chiner – stabiliteten sørger pongtongene for og derfor føles båten mer levende. For det er ikke alltid at «pølsa» ligger i vannet og før den stabiliserer båten blir det fort ustabilt. Etter kort tid oppdager man imidlertid at RIBen klarer seg fint og at det ikke er noen fare på ferde.

Et annet poeng er at båtene trenger mye vekt om bord for å gå optimalt. Faktisk går båtene litt «nervøst» med lite vekt og bare én person om bord, mens de med tyngre last ligger dypere og kjennes tryggere i vannet. Fordi båtene er relativt lette og har stort vindfang, skal man alltid være oppmerksom på ekstra løft i baugen. I en RIB er det derfor viktig å bruke dødmannsutstyret og vest!

RIBene er ferdig fendret!

Noen klare minuser

Man kan si mye om kvalitet og detaljer. Finish, valg av materiale i pongtongene, kvaliteten på sveiseskjøter, hvordan de er festet til skroget, antall luftkammere, trykkontroll og kvaliteten på glassfiberarbeidet om bord etc. må med i en totalvurdering av produktet. Her har vi bare ett godt råd: Sjekk markedslederne først. Da er du sikrest på å få en kvalitetsbåt. Står du ovenfor en mer ukjent RIB-modell, kan du sjekke spesifikasjoner og finish mot en av markedslederne. Da ser du fort om den mindre kjente modellen er bra eller dårlig. Eksempelvis er det lite moro at pongtongen rundt båten detter av i første bølge eller at luften siver ut midt ute på fjorden. Noen produsenter har erfaring og er seriøse – andre er døgnfluer og kanskje borte den dagen markedet peker nedover. Kjøp deg gjerne en RIB, men pass på så du ikke blir RIBbet!

Og apropos punktering: Spisse gjenstander er «fy, fy» i en RIB. Lappesaker og pumpe må du alltid ha med deg. Vi våger likevel å påstå at pongtongene tåler mer enn du tror.

Båtene ble testet i Santa Pola i Spania, i samarbeid med svenske «Vi båtägare» og danske «Bådmagasinet».

I alle størrelser

I dag finnes RIBer i alle størrelser og varianter. Vi valgte de minste på rundt 3 meter, typiske joller og ungdomsbåter, og båter opp til 6 meter. Sporty varianter og røffere arbeidsvarianter av merkene Zodiac, Bombard og Valiant.

Jolle og ungdomsbåt

I den minste klassen prøvde vi Valiant D300, Zodiac 310 RIB og Bombard AX 500. Alle båtene ble kjørt med Mariner Viking 10 hk. Generelt er dette enkle båter med bare løse tofter som innredning. De er ganske like i målene og skiller seg ikke stort fra hverandre i egenskaper. I forhold til en tradisjonell gummibåt er de bedre å ro, men ingen er gode robåter.

Skal båten brukes som jolle, er det viktig å tenke på vekten – enten den skal henge i davitene eller løftes opp. Båtene i denne testen er alle perfekte slepejoller, mye på grunn av de faste skrogene.

Båtene går lett i plan, har bedre kjøreegenskaper, bedre svingegenskaper og er stivere enn en gummibåt. Med 10-hesteren på hekken når de en toppfart på rundt 15-16 knop. Her skal foreldre være oppmerksomme på 16-årsgrensen, og at toppfarten ikke skal være over 10 knop. En 10 hk motor bør man imidlertid ha dersom man skal ha litt last om bord i de små RIBene.

Zodiac 310 RIB

Lengde:3,10 m
Bredde:1,50 m
Vekt:50 kg
Ant. Pers.4
Max. Motor:10 hk
Pris for båt:19.990 kr
Pris båt og motor (pakke):m/ 8 Johnson: 35.890,-

Zodiac 310 RIB

Det er vanskelig å se forskjell på Bombarden og Zodiacen. Også bunnen ser temmelig lik ut, men denne båten veier altså noen kilo mer og koster 19.990 kroner. Med en person kjører den bra – vel og merke når man sitter på dørken. Den kan kjøres tøft – både over hekkbølger og i krappe svinger. Så er den også godkjent for opp til 15 hk motor – de andre for 10 hk. Bra slepekroker, flyttbar tofte og fikse smådetaljer. En båt som ganske sikkert faller i ungdommens smak.

Zodiac 310 RIB

PLUSS

+ kjører fint

+ bra finish

MINUS

– dyrest

– høyest vekt

iversen@batliv.com