Nimbus 31 C

Nimbus 31C gr fint i sjen og er retningsstabil i alle fartsomrder.

Svenske i sin beste alder

Nimbus 31 C bygger på lesten til den kjente Nimbus Ultima, og ble presentert første gang for cirka ti år siden. Prøvebåten vår er imidlertid et syv år gammelt eksemplar som viser at 31 C ikke forfaller spesielt hurtig.

Publisert Sist oppdatert

Nimbus-båtene holder seg godt i pris. Vår testbåt kostet for eksempel 960.000 kroner som ny i 1996, mens hun nå er lagt ut for salg med et prisforlangende på 895.000 kroner. Men så får man også mye båt for pengene - den gang som nå. Nimbus-kvaliteten er viden kjent og i vårt tilfelle dreier det seg om en båt uten skader, og med det originale utstyret og interiøret inntakt. Når det gjelder det solide skroget, bør det dog nevnes at knekkspantlinjer, som Nimbus benytter seg av, kan gi slaglyder om man braser inn i bratte bølger i stor fart - men hvem gjør vel det...?

Nimbus 31C går fint i sjøen og er retningsstabil i alle fartsområder.
Salongen er middels stor, men komfortabel. Her er copilotsetet reist.
Dobbelarmede vindusviskere som tar godt over hele ruten.
Pantry med gasskomfyr og dyp, firkantet vaskekum.
Ryddig toalettrom som er lett holde rent.
Styreposisjonen er ryddig og fin.
Fin sittegruppe som er lett entre.
En trivelig og trygg båt med harmoniske linjer og tidløst utseende.
Lys og fin forlugar med mange vinduer.
Stor og funksjonell badeplattform.

Data:
Lengde:9,20 m
Bredde:3,20 m
Vekt:3.700 kg
Diesel:280 liter
Vann:180 liter
Motor:Volvo Penta 188 hk
Pris:895.000 NKr
Fart:28 knop

Godt støyisolert

Utseendemessig har Nimbus alltid scoret høyt, selv om linjene i de fleste tilfeller ikke har fulgt siste trend. Båtenes bevegelser i sjøen vitner kanskje heller ikke om revolu­sjonerende skrogdesign, der den setter seg «passelig» på baken og lager «passelige» hekksjøer. Støynivået er imidlertid bedre enn normalen - i vår båt ble den målt til behagelige 65 «snakkedesibel» i fem knop, 80 dB ved marsjfart 24 knop og 84 dB under full fart (27 knop).

31-foteren er meget retningsstabil i alle fartsområder og sikten fra den lyse salongen er panoramisk. Fem rattørn er imidlertid litt mye og gasshendelen kunne med fordel vært plassert litt lavere. Men man sitter godt i førerstolen og i den brede copilotstolen, som med et enkelt håndgrep kan omgjøres til en del av sittegruppens U-sofa. Ståhøyden i salongen er på hele 1,94 meter, mens pantryets arbeidshøyde er på foreskrevne 90 cm. Det er godt med skuffer og skap, men det store hengslete lokket over stuerommet i U-sofaen er litt kronglete å få løftet opp.

Funksjonell badeplattform

Vindusviskerne på frontrutene er ikke mindre enn prima. De er store, de er dobbelarmete og de tar godt over hele vindusflaten. Andre tekniske løsninger i denne båten er også gjennomtenkte. Blant annet kan vindu­ene åpnes både ved fører- og copilotplassen, og de store taklukene gir rom for stående styring. Alle kryssholt og rekker er riktig dimensjonerte og ankerbrønnen forut er ren, ryddig og flat i bunnen.

Badeplattformen er diger med plass til både benker og luker, mens uteplassen under semihardtoppen er på over 3,5 kvm. Den totale inne/ute-plassen virker imidlertid litt mindre enn i nyere båter av samme størrelse. For tre voksne er båten ideell, men det er liggeplass til totalt fem personer.

Adkomsten til det store rommet under dørken er god takket være to store gassdempede luker. Det samme gjelder også for tilkomsten til Volvo-dieselen på 188 hk (med rett aksel), som ligger under dørken i salong­e­n.­­

Innbydende rom forut

Forlugaren er lys og trivelig. Ståhøyden er på brukbare 1,82 m, mens dobbelkøyen her er 2,20 m på det bredeste og 1,80 m lang. Her er nok av skuffer, skap og lamper, og det er tilkomst til baugpropellen gjennom en luke under køyen. Rømningsluken (takluken) er imidlertid laget for slanke personer.

Toalettet er stort og godt, og utstyrt med mange gode bøyler og håndtak, men det er litt lavt under taket (1,72 m). En manuell lensepumpe er strategisk plassert bak en lukedør.

Stikkøyen i babord under salongen er på gode 2,00 m x 0,90 m. Også her er det tilstrekkelig med stueplass i blant annet skuffer og skap.

Penger å spare på brukt

Det fine med bruktbåtkjøp er at det som oftest følger med en del utstyr på kjøpet. Vår båt var for eksempel utstyrt med baugpropell, VHF, Ardic varmeapparat, defroster, ekkolodd, radio, kjøleskap, gasskomfyr, varmtvannsbereder og lyskaster, foruten 220 volt lade- og landstrømopplegg. Alt virket som det skulle i denne båten og det var heller ikke merker etter skader eller vannlekkasjer noe steder. Det eneste vi fant var en lekk kuleventil ved sjøvannsinntaket. Alle slanger så ut til å være originale og i god stand og utstyrt med doble slangeklemmer.

Nimbus-båtene er kjent for å holde bra standard håndverksmessig sett. Det kan derfor være en fornuftig investering å kjøpe brukt sammenliknet med ny båt. 31C lages for øvrig ikke lenger, det nærmeste blir Nimbus 320 Coupe. Prøvebåten vår er til salgs ved Norsk Båtsenter AS i Bergen.

viken@batliv.com