BELLA 620 DC

VINNER PÅ UTEPLASSEN

Bella 620 DC skiller seg ut i testgruppen. Den friske dekoren som båten hadde da den ble lansert, er tonet ned, men den sinnrike dekkslayouten er den nærmest alene om på markedet.

Publisert Sist oppdatert

Se stortest av Ryds 628 DC, Bella 620 DC og Askeladden C61 Cruiser her

Den finske Bella-båten har testens romsligste uteplass, med en enorm U-sofa. Til gjengjeld har den den dårligste overnattingsmuligheten, uten noen reell lugar under fordekk. I stedet har den mulighet til å felle ned to luker som danner en forlengelse av lugardørken og dermed mulighet til å ligge med føttene inn under dekk og hodet inn på uteplassen. Denne løsningen oppleves som mer spartansk enn overnattingsmuligheten til Askeladden og Ryds.

Fabrikat og modell Bella 
620 DC
Materiale i skrog og dekkGlassfiber
Lengde6,05 m
Bredde2,34 m
Vekt uten motor950 kg
Vekt med testmotor1.150 kg
Anbefalt motorstyrke80 – 150 hk
Maks. antall personer7
Antall køyer2
CE-kategoriC
Standardutstyr
DreggkasseJa
BadeplattformJa
BadestigeJa
BordEkstra
SjøvannstoalettNei
Kjøleskuff/-skapEkstra
KokemulighetJa
BrannslukkerJa
Bensintank135 liter
Bensinfilter, separatJa
TrykkvannEkstra
PuterJa
Strømuttak, 12 voltJa
Hydraulisk styringJa
KalesjeJa
KalesjegarasjeJa
KartplotterNei
LanternerJa
LensepumpeJa - manuell
SelvlensendeJa
Startsperre på motorJa
Fortøyningskrok, klasse 3Ja
USB-uttakJa
VindusviskerJa - 1
Cirka-pris med motor:
115 hk385.700 kr
150 hk405.000 kr

Fabrikat og modell Bella 620 DC
Motor i testMercury F115CT
Effekt i hk115
Motortype4-takt
Toppturtall i omdr./min.6000
Toppfart i knop36,0
Forbruk i liter/nautisk mil ved:
35 knop1,11
30 knop0,97
25 knop0,90
20 knop0,75
Støy i decibel (A) ved:
35 knop80
30 knop78
25 knop77
20 knop75
Noen mål i centimeter:
Lengde – styrbord køye145
Lengde – babord køye145
Ståhøyde i lugar43

Mye lyd

Bella-produsenten gjorde et stort løft med sine «budsjettmodeller» for få år siden, og 620 DC er en del av det nye modellprogrammet. Opplevelsen av kvalitet er kraftig forbedret takket være ny produksjonsteknikk. Bbedre avstiving av skroget er med på å heve kvalitetsinntrykket mange hakk.

Selv om båten går i sjøen, faller den litt igjennom i møtet med Askeladden og Ryds. Den gir fra seg mer skranglelyd enn de to øvrige båtene. Vi testet den med en 115 hk Mercury på hekken, noe som er det riktige motorvalget på denne båten. 80-hesteren, som er det minste motoralternativet, vil være i minste laget om man har med seg en del mennesker og last. Med 115-hesteren har man mulighet til å redusere turtallet og beholde en tilfredsstillende marsjfart. Båten har en marginal planingsterskel og komfortable sjøegenskaper, men litt mindre lyder fra innredningen ville bidratt til en bedre helhetsopplevlse.

MER FLUSH: Motorbrønnen i Bella 620 DC er ikke like elegant som på Askeladden, men den er mer funksjonell enn hva Ryds 628 DC byr på.
MER FLUSH: Motorbrønnen i Bella 620 DC er ikke like elegant som på Askeladden, men den er mer funksjonell enn hva Ryds 628 DC byr på.
UTFELLBAR: Ved å legge ned de to lukene inn til lugaren under fordekket, forlenges dørken i lugaren slik at man får et køyearrangement ut på uteplassen.
UTFELLBAR: Ved å legge ned de to lukene inn til lugaren under fordekket, forlenges dørken i lugaren slik at man får et køyearrangement ut på uteplassen.

Svært sosial

En nøkkelegenskap ved moderne daycruisere, er den sosiale uteplassen. Her samles folk, og her må det være god mulighet til å sole seg. Bella 620 DC er blant de mest sosiale daycruiserne i sin klasse med sin generøse U-sofa. Blant de tre testede båtene skiller den seg ut med den klart romsligste uteplassen og dessuten den mest funksjonelle solsengløsningen. Her feller man enkelt ut en hengslet skive og legger på en ifyllingspute for å rigge til en romslig solseng. Passasjerplassen på styrbord side har dessuten en vendbar seterygg som ytterligere utvider sofaen når den vippes fremover. Men når man feller ned luken til lugaren forut, som dermed danner en forlengelse av køya i lugaren, får passasjerplassen enkelt en sjeselongløsning. Og den uvanlige lugarløsningen gir en svært god utnyttelse av uteplassen. Helhetsløsningen i båten fungerer svært bra, men man skal være entusiast for overnatte i den.

Førerplassen er funksjonell og oversiktlig og har god komfort. Aktenfor førerplassen er det en liten byssemodul som tar minimalt med plass. Den har en vask og mulighet til å felle ut et ettbluss kokeapparat. Under akterbenken og under dørken er det romslige stuverom.

EGEN BYSSE: En permanent modul med servant, trykkvann og et lite kokeapparat er montert på styrbord side i Bella 620 DC.
EGEN BYSSE: En permanent modul med servant, trykkvann og et lite kokeapparat er montert på styrbord side i Bella 620 DC.
SNAUT: En veldisponert og grei førerplass gir god komfort til føreren, men det er knapt med plass til montering av en større kartplotter.
SNAUT: En veldisponert og grei førerplass gir god komfort til føreren, men det er knapt med plass til montering av en større kartplotter.