Bavaria E34

NAVIGASJON: Bavaria E34 har styreposisjonen flyttet akterover slik som E40. Det er en sosial løsning.
MAT: Byssa er plassert langs babord side av båten.
UTNYTTELSE: Skap, både i byssa og i akterlugaren benytter volumet under dekk.
MOTOR: Maskinen er plassert under salongen med tilgang både fra front og bak. Her er det muligheter for å krype inn. Båten har et strak aksling og ror.

Bavaria med el, hybrid eller tradisjonell diesel

Bavaria hadde verdenspremiere for E34 i Marstrand denne helgen. Vi tok en titt.

Publisert Sist oppdatert
HØY: Bavaria E34 har et høyt fribord og et høyt overbygg. Allikevel kan den leveres med flybridge. Det koster ca 200 000 i tillegg.

Bavaria E34 er en mindre utgave av E40 som ble presentert under Båter i Sjøen. Det betyr en båt med et lettdrevet skrog som klarer seg med en mindre maskin, men følgene billigere innkjøp, og billigere i drift. Det du må betale er lavere hastighet.

Bavaria E34 starter på rett under 2 millioner svenske kroner. 

Mindre motstand

Du kan gjerne beskrive Bavaria E34 som en seilbåt uten mast. Skroget er optimalisert for å gå igjennom vannet, ikke plane på vannet, som raske motorbåter. Skroglinjene ligger tettere opp mot en seilbåt som gir lavere motstand i lav fart, men motstanden øker kraftig i høyere fart, et såkalt deplasementskrog.

Skrogformen gjør at båten egner seg bedre for elektrisk fremdrift. Nyheten kan leveres både i hybridversjon, og med ren eldrift. Men det koster.

Stort volum

Bavaria E34 er en fantastisk bobåt. Hele skroget er benyttet til boareal. Maskinrommet ligger under salongen.

Båten har en planløsning som E40, og oppleves som svært lik. Du sparer en halv million på å kjøpe den nye båten, i forhold til 40-foteren. Den største forskjellen er at 40-foteren kan leveres med tre lugarer, mens den nye 34-foteren har en lugar bak, og en lugar foran, begge med romlige bad. Forut er badet delt i to, med separat dusj og wc.

Salongen gir en fantastisk utsikt i alle retninger, perfekt for en dårlig norsk sommer. Styreposisjonen er plassert inne i bakkant av salongen. Hvordan denne løsningen fungerer under nattnavigasjon vet jeg ikke, men det gjør det i hvert fall umulig med full belysning i salongen.

En etasje til

Båten har et høyt fribord, og overbygget er massivt. Jeg kan ikke helt se det for meg, men båten kan leveres med flybridge. Det vil løse en av mine innvendinger mot nyheten. Uten flybridge er det begrenset med uteplass. Det er en funksjonell cockpit bak, men denne er best når båten ligger stille. Det er mulig med madrasser på fordekket, men å bruke denne plassen krever svært godt vær.

Flere motorvalg

I standard utgave blir båten levert med en 60 hesters motor. Sammenlignet med en seilbåt, så er dette doble størrelsen, men den svenske importøren anbefaler en større motor. 60 hesteren er ment for kanaler. 110 hk er bra for svenske østkysten, mens den største motoren på 220 hk er anbefalt for svenske vestkysten.

Dette fordi det er både mer strøm og vind her. Marsjfart er på 7-9 knop, så større motor er ikke for høyere fart. Det er mer for å gå bedre mot været, uten å måtte presse motoren hardt. Både 110 og 220 hk er D3-motor fra Volvo, og drivstofforbruket skal ikke være høyere på den store motoren, den bare har mer kraftreserve.

For miljøet

For en halv million får du båten i en hybridversjon. Da er båten utstyr med tre maskiner, hvor en er elektrisk. Løsningen leveres sammen med D2 eller D3 dieselmotor samt en elmotor på 12 kW og et 96 volts batteri med kapasitet på 12,7 kWh. I tillegg har båten en generator på 9kW, en løsning som kan være en skrivefeil i prislisten. En slik generator vil være en god løsning sammen med ren eldrift.

Båten kan leveres også med ren eldrift. Den koster også en halv million, men her er verdien av motoren byttet inn mot en større batteribank. Den er på 19, kWh, tilsvarende første generasjon Nissan Leaf elbil.

Erfaring tilsier at et forbruk på 5 kW vil gi ca 5 knops fart med en slik båt. Batteribanken vil da gi energi til ca fire timers gange, eller en rekkevidde på 20 nautiske mil. Om farten øker vil rekkevidden falle betraktelig. Å kjøre med 10 kW vil kanskje gi en fart på seks knop, men halvere driftstiden, og bare gi 12 nm rekkevidde.

Om hastigheten halveres vil båten sannsynligvis klare seg med 1000 watt. Det vil gi en rekkevidde på 50-60 nm. I systemet er det også en 96V/22A lader som etter hva jeg forstå vil dytte inn 2,1 kW i batteripakken. Det vil gjøre det mulig å lade opp på under 10 timer om kontakten på brygga kan gi så mye strøm.

Strengere krav

En hybrid løsning er perfekt for gange inn og ut av havn, eller for fiske. Ren elektrisk er nok mest aktuelt på steder hvor det er forbudt med eksosmotorer, som på innsjøer i Europa. Men miljøkravene blir stadig strengere. Nå kommer det et slik forbud i kanalene i Amsterdam. På innsjøene i Finland er det også planer om et forbud, mens i Sverige skal forbudet starte i nord, og forflytte seg gradvis sørover.

For å gjøre elbåter et alternativ, så kreves det også gode lademuligheter.

 

NIVÅER: Bavaria har utnyttet plassen maksimalt ved å bygge innredningen i ulike høyder. Også dødrom er utnytter slik som denne kjøleskuffen under salongbenken.
UTE: Bak overbygget er det en sittegruppe. Nedfellbar badeplattform øker uteplassen når båten ligger for anker.
MOTOR: Maskinen er plassert under salongen med tilgang både fra front og bak. Her er det muligheter for å krype inn. Båten har et strak aksling og ror.
TRAPP: Aketerlugaren er en bratt leider ned fra bakenden av salongen. Her er det dør til bad og lugar.
FORPIGG: Det store spørsmålet er om eierlugaren er forut, eller akter.
LUKSUS: E34 har to store komfortable lugarer med hvert sitt tilhørende bad.