Førsteinntrykk: Bavaria E40

SAKTE FART: Bavaria E40 er en ren deplasementsbåt som trives best i hastigheter under 10 knop.
SAKTE FART: Bavaria E40 er en ren deplasementsbåt som trives best i hastigheter under 10 knop.
SVAKHETER: Motorrommet har visse svakheter. Blant annet er hverken innfestingen av tanker eller batteriplassering tilfredsstillende. Det mangler også beskyttelse rundt propellakselen.
SVAKHETER: Motorrommet har visse svakheter. Blant annet er hverken innfestingen av tanker eller batteriplassering tilfredsstillende. Det mangler også beskyttelse rundt propellakselen.
ROMSLIG: Den største av akterlugarene befinner seg på styrbord side.
ROMSLIG: Den største av akterlugarene befinner seg på styrbord side.
SOLDEKK: Akterdekket er sosialt med fast L-sofa på styrbord side og en sittebenk på babord.
SOLDEKK: Akterdekket er sosialt med fast L-sofa på styrbord side og en sittebenk på babord.
PANORAMA: Enorme vindusflater og spenstig førerposisjon gjør E40 til en drøm for de som vil være sosiale og nyte utsikten samtidig.
PANORAMA: Enorme vindusflater og spenstig førerposisjon gjør E40 til en drøm for de som vil være sosiale og nyte utsikten samtidig.
INKLUDERENDE: E40 har en meget innholdsrik bysse i salongen, med god passasje mellom benken og sittegruppen.
INKLUDERENDE: E40 har en meget innholdsrik bysse i salongen, med god passasje mellom benken og sittegruppen.
UTFELLBAR: Badeplattformen felles ut som på en moderne seilbåt. Det forundrer oss at plattformen ikke har samme bredde som skroget.
UTFELLBAR: Badeplattformen felles ut som på en moderne seilbåt. Det forundrer oss at plattformen ikke har samme bredde som skroget.

Med hvilepuls på kjøpet

Bavaria kullkaster gamle tanker om hvordan en båt skal være. De gjør det med finesse. Et båtliv i sakte fart stiller andre krav til plass og komfort. Bavaria E40 tilbyr begge deler og man for hvilepuls på kjøpet.

Publisert Sist oppdatert

Det har vært knyttet store forventninger til Bavarias overraskende konsept E40. Den tyske produsenten har tradisjonelt utelukkende produsert planende motorbåter med drevinstallasjon, inntil den første deplasementsbåten E40 kom på sjøen i vår. At det store, tyske Bavaria-konsernet lanserer en ren deplasementsbåt med kjøl og strak aksel med en liten motor som fremdriftskilde, er spennende nok i seg selv. Men også dekkslayout åpner for nye perspektiver på fremtidens båtbruk. E40 kommer både i en coupé-versjon og med flybridge. Vi har kjørt den førstnevnte, som umiddelbart får en til å senke skuldrene når man legger avgårde.

Fakta: Bavaria E40

CE-kategori:B
Produksjonsland:Tyskland
Lengde i meter:12,29
Bredde i meter:4,20
Vekt tørr båt i kg:10.500
Drivstoff i liter:540
Ferskvann i liter:420
Septik i liter:120
Antall køyeplasser:8
Max antall personer:8
Motoreffekt fra-til i hk:75-300
Motor testbåt:Volvo Penta D3-150
Toppfart i test i knop:11
Pris fra i kroner:2.577.800,-
Pris testbåt i kroner:Ca. 2.900.000,-
Opplysninger:www.motorboat.no

Elementer fra seil

De som har utviklet konseptet, har utvilsomt hentet mange idéer fra seilbåtverdenen, men også fra båter som tradisjonelt har vært bygget for å gå på europeiske vannveier, som Linssen. Bavaria går likevel sine egne veier. Båten har dekkssalong i ett plan med førerplass lengst akter og en meget romslig sittegruppe rundt et stort bord på styrbord side. På motsatt side er det en særdeles innholdsrik bysse i større deler av styrhusets lengde, samtidig som man har sørget for riktig god passasje fra akterdekk til avdelingen forut. Hele dette området er omgitt av enorme vindusflater som gir førsteklasses utsyn for alle om bord. Ved at føreren sitter lengst akter i styrhuset, har han dessuten full kontroll samtidig som han kan delta i det sosiale livet i salongen underveis. Dette området er etter vår mening essensen ved konseptet, som har en av markedets absolutt mest sosiale løsninger. Uvant, men smart designet. At det kan tenkes å bli slitsomt å sitte til rors time etter time uten sidestøtte på benken, er en annen sak. På den annen side sitter føreren langt bak i båten der bevegelsene er betydelig roligere enn i de fleste andre motorbåter i denne størrelsen. Vår testbåt var motorisert med lavturtallsversjonen av Volvo Penta D3-150 som har krefter nok til å få båten opp i 11 knop på topp. Det behagelige marsjfartregisteret er mellom null og 8 knop. Da er støynivået om bord svært behagelig og man hører knapt motoren. Deplasementsskroget oppfører seg utmerket.

Rikelig med plass

Båten har et enormt innvendig volum, som er godt utnyttet. Forut er det en voluminøs hovedlugar med separat toalettrom på babord side og eget dusjrom til styrbord. Kvaliteten på interiøret er betydelig bedre enn det vi så hos Bavaria for bare noen år siden. Stilen er moderne, lys og tiltalende med god finish. Hovedlugaren har store vindusfelt i skroget. Her er god ståhøyde, og en riktig stor dobbeltkøye med splittet madrass som gjør at man kan dele den til to enkeltkøyer om man ønsker. Under dekk akter er det egen avdeling. Her kan man velge mellom en dobbel og en enkel lugar, eller en stor akterlugar. I begge tilfeller har denne delen av båten et separat toalettrom med dusjmulighet. Det full ståhøyde i hele avdelingen under akterdekket.

Noen tekniske minus

Den utvendige dekkslayouten på Bavaria E40 er nokså uvanlig. Det enorme innvendige volumet gir seg utslag i et høyt fribord som krever en egen leider for å komme om bord fra en vanlig flytebrygge. Leideren kan flyttes fra side til side, eller brukes som badetrapp. Båten har ingen fast badeplattform, men derimot en hengslet lem som senkes ned ved behov. Om man skulle havne i vannet ufrivillig, finnes det en uttrekkbar tauleider i skroget på styrbord side. Hvordan denne fungerer i sjøgang er et åpent spørsmål. Den nedfellbare badeplattformen er et element som stammer fra seilbåtverden, og har sine positive sider. Men en båt som krever leider for at man skal kunne komme seg opp på dollbordet fra brygga, burde definitivt hatt en badeplattform i skrogets fulle bredde. Når man ligger longside en brygge og skal ombord i Bavaria E40 med bager, bæreposer og bikkje så har man ganske enkelt en utfordring.

Motorrommet i E40 er riktig stort, med adkomst fra avdelingen akter. Gjennom en egen dør kommer man inn en et velorganisert og imponerende stort motorrom hvor man kan gå inn på hver side av motoren med utmerket tilgang til installasjonene.

En åpenbar svakhet ved de tekniske løsningene er at dieseltankene kun er festet med bånd, noe som ikke tilfredsstiller CE-kravene. Slik batteriene står plassert ved gangvei på hver side av motoren, skulle de også stått i kasse, selv om det ikke er flytende væske i dem. I det minste skal polene være tildekket. Vi noterte oss også at propellaksling ikke er dekket av beskyttelse. En så farlig roterende del i et rom hvor det er plass til personer, skal være tildekket.