Brukt Bavaria 42 Sport

Brukt Bavaria 42 Sport HT
FØRERMILJØ: Førermiljøet er oversiktlig med mørkt materiale som tar opp reflekser. Motorinstrumentene er greit plassert, og 10 tommer kartplotter er innfelt.
BYSSA: Byssen er romslig med mye plass i skap og skuffer. Det er både kjøleskap og fryseboks, samt varmluftsovn og kokeplate med keramisk topp. Det er godt med avsettingsplass.
HOVEDLUGAR: Hovedlugaren har en god dobbeltkøye med Jensen-overmadrass. Det er vanntank under sengen. Ellers er det rikelig med skapplass. Begge lugarer har lamper med LED.
GJESTELUGAREN: Denne er riktig trivelig, i alle fall om man ikke absolutt må dele seng. Her er nemlig to separate køyer. I lugaren er en sofa og direkte adkomst til baderom.
MOTORROM: Motorrommet ligger under solsengen, og løftes elektrisk. Det er god plass i rommet, og lett å komme til servicepunkter.
SERVICEPUNKTER: Det er lett å komme til servicepunkter.
KALESJE: Hardtopen går helt akter. Båten kan lukkes med kalesje. Det er inngang fra plattformen på styrbord side.

Plasspalass til halv pris

Vi har testet en snart 12 år gammel Bavaria 42 Sport HT med IPS. Prisforlangende var 1.990 000 kroner for den voluminøse familiebåten – altså halv pris av en ny, tilsvarende båt.

Publisert Sist oppdatert

Bavaria 42 Sport kom på markedet i 2006, og var den gang den største motorbåten verftet hadde laget. Og det er en stor 42-foter, med lengde på 13,4 meter og en bredde på hele 4,28 meter. Båten byr på et hav av plass, både utvendig og under dekk. Det var også Bavaria Yachtbaus første båt spesielt designet for fremdriftssystemet IPS. I båten vi testet stod det to Volvo Penta D6-370 motorer med IPS-500, men den ble også levert med alt fra 2x260 hk til 2x435 hk. Minste alternativ med IPS var IPS-400. 2x370 hester (som er det vanligste motoralternativet) gir tilstrekkelig effekt i denne 13 tonn tunge båten til at den får en toppfart på cirka 30 knop. Man burde kunne forvente noen knop mer med denne effekten, båtens størrelse tatt i betraktning. IPS-installasjonen gir svært gode manøvreringsegeskaper, men også høyere vedlikeholdskostnader enn aksel- og drevinstallasjoner. Bavaria 42 Sport ble levert i to versjoner: med hardtop (HT) og som åpen båt med targabøyle og kalesje.

Hva får man for pengene?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER