
Brukt Bavaria 42 Sport
Plasspalass til halv pris
Vi har testet en snart 12 år gammel Bavaria 42 Sport HT med IPS. Prisforlangende var 1.990 000 kroner for den voluminøse familiebåten – altså halv pris av en ny, tilsvarende båt.
Bavaria 42 Sport kom på markedet i 2006, og var den gang den største motorbåten verftet hadde laget. Og det er en stor 42-foter, med lengde på 13,4 meter og en bredde på hele 4,28 meter. Båten byr på et hav av plass, både utvendig og under dekk. Det var også Bavaria Yachtbaus første båt spesielt designet for fremdriftssystemet IPS. I båten vi testet stod det to Volvo Penta D6-370 motorer med IPS-500, men den ble også levert med alt fra 2x260 hk til 2x435 hk. Minste alternativ med IPS var IPS-400. 2x370 hester (som er det vanligste motoralternativet) gir tilstrekkelig effekt i denne 13 tonn tunge båten til at den får en toppfart på cirka 30 knop. Man burde kunne forvente noen knop mer med denne effekten, båtens størrelse tatt i betraktning. IPS-installasjonen gir svært gode manøvreringsegeskaper, men også høyere vedlikeholdskostnader enn aksel- og drevinstallasjoner. Bavaria 42 Sport ble levert i to versjoner: med hardtop (HT) og som åpen båt med targabøyle og kalesje.

Hva får man for pengene?
Vår testbåt var en hardtop-versjon. Den dekker hele uteplassen, og har kalesje rundt den aktre delen. I hardtopen er det en stor, elektrisk takluke i GRP. Testbåten har et fornuftig, nøkternt utstyrsnivå. Navigasjonselektronikken begynner å nærme seg 12 år og bør derfor etter hvert oppgraderes. Prisforlangende høres kanskje mye ut for en snart 12 år gammel båt, men dette er en båt som i sin tid kostet mer enn 3,2 millioner. Justerer vi for moms, så ligger båtene på dette prisnivået i Europa. Der er det ganske mange til salgs.
Båten fremstår som velholdt, og utover normal slitasje kan vi ikke finne noen mangler eller feil. Motorene går fint, og alt teknisk ser ut til å fungere. Det er ingen ”båtlukt”, ingen muggdannelse og heller ingen synlige lekkasjer. Båten vi testet var til salgs via Bergen Marinesenter, som hadde båten på land for rengjøring, stoffing og service på IPS før testkjøring. Alle lamper er oppgradert til LED, og ny Alpine stereo med DAB-radio er installert, samt flatskjerm i salongen.
Ved førerplassen sitter en 10 tommer Garmin kartplotter, Simrad VHF og Raymarine autopilot med fjernkontroll. Båten har baugtruster, og sammen med IPS-systemet gjør det båten svært manøvrerbar og lett å håndtere. Dieselvarmer fra Webasto er nylig overhalt, og det er uttak både under dekk og på uteplassen slik at man kan holde varmen under kalesjen. Kalesjen er oppgradert og har nye vinduer. Båten har ankervinsj, med anker og kjetting, både forut og akter. Landstrømanlegget har godt med uttak, også i motorrom. Her står også en Fisher Panda generator på 4 kw. Ute er det wet-bar med elektrisk grill, vask og stort kjøleskap. Byssen under dekk har både kjøleskap og fryseboks (nedfelt), samt varmluft stekeovn og kokeplate med keramisk topp. Det innebærer at man må være koblet til 220 volt for å kunne lage varm mat. Båten er registrert i Skipsregisteret.

Bruksegenskaper
Bavaria 42 Sport HT byr på et enormt innvendig volum og en romslig uteplass. Båten har to separate lugarer, begge med egne bad. Løsningen gjør at man kan dra på tur med familie, eller man kan ha med gjester – uten at man går oppå hverandre. Det er ståhøyde på vel 210 centimeter nesten overalt. Under dekk er det også en velutrustet bysse. Både ovnen her, og grillen i wet-baren, går på 220 volt og krever dermed landstrøm eller at man kjører kjøre aggregat. Det er en stor dobbeltkøye i hovedlugaren, mens det er to separate køyer, med nattbord mellom, i gjestelugaren. Alle køyene har Jensen-overmadrasser. Overalt er det massevis med skuffer og skap. Salongen, på motsatt side av byssa, er romslig og U-formet rundt et klaffebord.
Kombinasjonen av bysse og stor salong under dekk, er typisk for båter bygget for Middelhavet. Her i nordlige farvann hvor vi vil nyte de lyse sommernettene, er det grunn til å vurdere hva slags båtbruk man har når man kjøper båt. For en familie med mange unge nettbrettentusiaster, vil den romslige salongen under dekk være ypperlig.
42 Sport HT er en mektig daycruiser med et veldisponert uteareal. Her er det plass til mange mennesker, som kan spre seg rundt i små grupper. Man kan benke seg rundt et bord, eller man kan nyte dagen på en gigantisk solseng akter. Den oversiktlige førerplassen byr på sitteplass for to, mens det på motsatt side er et buet sete med plass til 2-3 personer. Fordekket er enormt, og sikret med høy og solid rekke. Her er også plass til en stor solseng. Dollbordene er brede og trygge. Motorrommet ligger under solsengen med adkomst via en stor, elektrisk drevet motorromsluke. Det er god plass i rommet, og lett å komme til servicepunkter. Vi noterer at finishen på plastarbeider og installasjoner som ligger skjult ikke er spesielt bra.

Båtmagasinets vurdering
Dette er en fabelaktig romslig båt for dem som ønsker å tilbringe sommeren på sjøen. To separate lugarer med egne baderom gjør at en familie på fire, eller to par, kan leve godt om bord – uten å gå hverandre på nervene. Først og fremst er dette en sommer- og solskinnsbåt, men det er ingen ting i veien for å bruke den som helårsbåt.
IPS-systemet gjør at båten er svært lett å håndtere, og det er lite å utsette på sjøegenskapene. Systemet gir dessuten bra drivstofføkonomi, sammenlignet med akselinstallasjoner. Vær imidlertid oppmerksom på at vedlikeholdskostnadene vil være høyere.
Testbåten er godt vedlikeholdt og vi fant ingen mangler. To millioner er mye penger, men man får en gedigen hytte på sjøen. En trivelig hytte med mye uteplass. Nypris for en tilsvarende båt i dag vil være over det dobbelte.