Brukt Bavaria 42 Sport

Brukt Bavaria 42 Sport HT
Brukt Bavaria 42 Sport HT
FØRERMILJØ: Førermiljøet er oversiktlig med mørkt materiale som tar opp reflekser. Motorinstrumentene er greit plassert, og 10 tommer kartplotter er innfelt.
FØRERMILJØ: Førermiljøet er oversiktlig med mørkt materiale som tar opp reflekser. Motorinstrumentene er greit plassert, og 10 tommer kartplotter er innfelt.
BYSSA: Byssen er romslig med mye plass i skap og skuffer. Det er både kjøleskap og fryseboks, samt varmluftsovn og kokeplate med keramisk topp. Det er godt med avsettingsplass.
BYSSA: Byssen er romslig med mye plass i skap og skuffer. Det er både kjøleskap og fryseboks, samt varmluftsovn og kokeplate med keramisk topp. Det er godt med avsettingsplass.
HOVEDLUGAR: Hovedlugaren har en god dobbeltkøye med Jensen-overmadrass. Det er vanntank under sengen. Ellers er det rikelig med skapplass. Begge lugarer har lamper med LED.
HOVEDLUGAR: Hovedlugaren har en god dobbeltkøye med Jensen-overmadrass. Det er vanntank under sengen. Ellers er det rikelig med skapplass. Begge lugarer har lamper med LED.
GJESTELUGAREN: Denne er riktig trivelig, i alle fall om man ikke absolutt må dele seng. Her er nemlig to separate køyer. I lugaren er en sofa og direkte adkomst til baderom.
GJESTELUGAREN: Denne er riktig trivelig, i alle fall om man ikke absolutt må dele seng. Her er nemlig to separate køyer. I lugaren er en sofa og direkte adkomst til baderom.
MOTORROM: Motorrommet ligger under solsengen, og løftes elektrisk. Det er god plass i rommet, og lett å komme til servicepunkter.
MOTORROM: Motorrommet ligger under solsengen, og løftes elektrisk. Det er god plass i rommet, og lett å komme til servicepunkter.
SERVICEPUNKTER: Det er lett å komme til servicepunkter.
SERVICEPUNKTER: Det er lett å komme til servicepunkter.
KALESJE: Hardtopen går helt akter. Båten kan lukkes med kalesje. Det er inngang fra plattformen på styrbord side.
KALESJE: Hardtopen går helt akter. Båten kan lukkes med kalesje. Det er inngang fra plattformen på styrbord side.

Plasspalass til halv pris

Vi har testet en snart 12 år gammel Bavaria 42 Sport HT med IPS. Prisforlangende var 1.990 000 kroner for den voluminøse familiebåten – altså halv pris av en ny, tilsvarende båt.

Publisert Sist oppdatert

Bavaria 42 Sport kom på markedet i 2006, og var den gang den største motorbåten verftet hadde laget. Og det er en stor 42-foter, med lengde på 13,4 meter og en bredde på hele 4,28 meter. Båten byr på et hav av plass, både utvendig og under dekk. Det var også Bavaria Yachtbaus første båt spesielt designet for fremdriftssystemet IPS. I båten vi testet stod det to Volvo Penta D6-370 motorer med IPS-500, men den ble også levert med alt fra 2x260 hk til 2x435 hk. Minste alternativ med IPS var IPS-400. 2x370 hester (som er det vanligste motoralternativet) gir tilstrekkelig effekt i denne 13 tonn tunge båten til at den får en toppfart på cirka 30 knop. Man burde kunne forvente noen knop mer med denne effekten, båtens størrelse tatt i betraktning. IPS-installasjonen gir svært gode manøvreringsegeskaper, men også høyere vedlikeholdskostnader enn aksel- og drevinstallasjoner. Bavaria 42 Sport ble levert i to versjoner: med hardtop (HT) og som åpen båt med targabøyle og kalesje.

Fakta:

Bavaria 42 Sport HT

Produsent: Bavaria Yacht

Byggeperiode: 2006 – 2010

Motor:

Alternativ I: 2xVolvo Penta D6-330 IPS-500 660 hk

Alternativ II: 2xVolvo Penta D6-370 IPS-500 740 hk

Alternativ III: 2xVolvo Penta D6-435 IPS-500 870 hk

Gangtid motor: 725 timer

Pris som ny i 2006: Ca. Kr 3.200.000

Testbåt sist omsatt for: Ukjent

Bruktbåtkontrakt: www.batmagasinet.no

Spesifikasjoner:

Største lengde: 13,41 meter (44 fot)

Største bredde: 4,28 meter

Vekt tørr båt: Cirka 13.200 kg

Kapasitet

Drivstoff: 1500 liter

Vann: 410 liter

Septik: 2x80 liter

Varmtvann: 50 liter

Motor og fremdrift:

Motorfabrikat: Volvo Penta

Modellbetegnelse: 2 x Volvo Penta D6 370/IPS 500

Årsmodell: 2006

Drivstofftype: Diesel

Ytelse i hk: 352

Antall sylindere: 6

Max turtall ihht produsent: 3.500 omdr./min

Max turtall i test: 3.400 omdr./min

Type fremdrift: IPS

Elektrisk anlegg:

Batteribank

-type, antall og størrelse forbruk: 3x140 Ah syre

-type, antall og størrelse start: 140 Ah syre

Ladespenning i volt forbruk: 14,4

Ladespenning i volt start: 14,4

Hvilespenning volt forbruk: 13,0

Hvilespenning volt start: 12,9

Lader: 45 A Quick

Noen mål i cm

Dollbord bredde: 25

Ståhøyde

- styrhus: 210

- toalett hovedlugar: 213

- lugar 208

- toalett gjestelugar 205

- gjestelugar: 182

Køyemål

- hovedkøye: 200x160

- stikkøye 2 stk 200x85

Fart og støy

Max turtall: 3.400 omdr./min.

Max fart: 30,5 knop

Marsjfart: 24,5 knop

Max støy: 82 dBA

Støy ved marsjfart: 80,5 dBA

Teknisk sjekkliste Bavaria 42 Sport HT

Kontrollpunkt

CE-merking: B

Motor/fremdrift

- service fulgt: Ja

- starter lett: Umiddelbart

- lytt etter ulyder: Ingen

- styring: Presis og fin

- motorspak: Presis og fin

Gear: Veksler fint

Fuktskader: Ingen

Lekkasje: Ingen registrert

Skroggjennomføringer: Ingen synlige skader eller lekkasjer

Elektrisk anlegg: Trenger å ryddes litt

Ladespenning: Meget bra

Elektronikk: Alt fungerer

Puter og polstringer: Vanlig slitasje, alt er helt

Teknisk tilstand

Plast i god stand. Båten under polering da vi testet den.

Motor og fremdriftssystem

Starter umiddelbart og går meget pent, uten misfarget eksos. IPS-systemet fungerer fint, nylig overhalt. Rent og ryddig motorrom. Litt vann i bunnen.

Skroggjennomføringer

Ingen skader registrert visuelt. Tørt og fint rundt.

Lekkasje/vannskader

Båten er tørr og fin innvendig, uten lukt. Ingen muggdannelse registrert.

Elektronikk/elektrisk

Ikke registrert noe som ikke fungerer av elektronikk. Ny stereo med DAB. Alle lamper oppgradert til LED.

Interiør

Kalesje er hel og i orden, ren og med nye vinduer. Interiøret under dekk er i god stand og bærer preg av normal bruk. Trevirke uten skader. Alle køyer med Jensen-overmadrass. Interiør utvendig i god stand, hele puter og madrasser.

Båten er utlånt for bruktbåttest av Bergen Marinesenter.

KJØREGLEDE: Bavaria 42 Sport byr på gode kjøreopplevelser.
KJØREGLEDE: Bavaria 42 Sport byr på gode kjøreopplevelser.

Hva får man for pengene?

Vår testbåt var en hardtop-versjon. Den dekker hele uteplassen, og har kalesje rundt den aktre delen. I hardtopen er det en stor, elektrisk takluke i GRP. Testbåten har et fornuftig, nøkternt utstyrsnivå. Navigasjonselektronikken begynner å nærme seg 12 år og bør derfor etter hvert oppgraderes. Prisforlangende høres kanskje mye ut for en snart 12 år gammel båt, men dette er en båt som i sin tid kostet mer enn 3,2 millioner. Justerer vi for moms, så ligger båtene på dette prisnivået i Europa. Der er det ganske mange til salgs.

Båten fremstår som velholdt, og utover normal slitasje kan vi ikke finne noen mangler eller feil. Motorene går fint, og alt teknisk ser ut til å fungere. Det er ingen ”båtlukt”, ingen muggdannelse og heller ingen synlige lekkasjer. Båten vi testet var til salgs via Bergen Marinesenter, som hadde båten på land for rengjøring, stoffing og service på IPS før testkjøring. Alle lamper er oppgradert til LED, og ny Alpine stereo med DAB-radio er installert, samt flatskjerm i salongen.

Ved førerplassen sitter en 10 tommer Garmin kartplotter, Simrad VHF og Raymarine autopilot med fjernkontroll. Båten har baugtruster, og sammen med IPS-systemet gjør det båten svært manøvrerbar og lett å håndtere. Dieselvarmer fra Webasto er nylig overhalt, og det er uttak både under dekk og på uteplassen slik at man kan holde varmen under kalesjen. Kalesjen er oppgradert og har nye vinduer. Båten har ankervinsj, med anker og kjetting, både forut og akter. Landstrømanlegget har godt med uttak, også i motorrom. Her står også en Fisher Panda generator på 4 kw. Ute er det wet-bar med elektrisk grill, vask og stort kjøleskap. Byssen under dekk har både kjøleskap og fryseboks (nedfelt), samt varmluft stekeovn og kokeplate med keramisk topp. Det innebærer at man må være koblet til 220 volt for å kunne lage varm mat. Båten er registrert i Skipsregisteret.

MYE PLASS: I Bavarians buk er det enormt med plass. Her er to separate lugarer med egne bad, romslig salong og velutstyrt bysse.
MYE PLASS: I Bavarians buk er det enormt med plass. Her er to separate lugarer med egne bad, romslig salong og velutstyrt bysse.

Bruksegenskaper

Bavaria 42 Sport HT byr på et enormt innvendig volum og en romslig uteplass. Båten har to separate lugarer, begge med egne bad. Løsningen gjør at man kan dra på tur med familie, eller man kan ha med gjester – uten at man går oppå hverandre. Det er ståhøyde på vel 210 centimeter nesten overalt. Under dekk er det også en velutrustet bysse. Både ovnen her, og grillen i wet-baren, går på 220 volt og krever dermed landstrøm eller at man kjører kjøre aggregat. Det er en stor dobbeltkøye i hovedlugaren, mens det er to separate køyer, med nattbord mellom, i gjestelugaren. Alle køyene har Jensen-overmadrasser. Overalt er det massevis med skuffer og skap. Salongen, på motsatt side av byssa, er romslig og U-formet rundt et klaffebord.

Kombinasjonen av bysse og stor salong under dekk, er typisk for båter bygget for Middelhavet. Her i nordlige farvann hvor vi vil nyte de lyse sommernettene, er det grunn til å vurdere hva slags båtbruk man har når man kjøper båt. For en familie med mange unge nettbrettentusiaster, vil den romslige salongen under dekk være ypperlig.

42 Sport HT er en mektig daycruiser med et veldisponert uteareal. Her er det plass til mange mennesker, som kan spre seg rundt i små grupper. Man kan benke seg rundt et bord, eller man kan nyte dagen på en gigantisk solseng akter. Den oversiktlige førerplassen byr på sitteplass for to, mens det på motsatt side er et buet sete med plass til 2-3 personer. Fordekket er enormt, og sikret med høy og solid rekke. Her er også plass til en stor solseng. Dollbordene er brede og trygge. Motorrommet ligger under solsengen med adkomst via en stor, elektrisk drevet motorromsluke. Det er god plass i rommet, og lett å komme til servicepunkter. Vi noterer at finishen på plastarbeider og installasjoner som ligger skjult ikke er spesielt bra.

BENKET RUNDT BORD: Bak den buede passasjersofaen, er det en stor U-salong rundt et bord. Ryggen i bakkant kan vippes fremover slik at det blir en del av en gigantisk solseng. På styrbord side er det wet-bar med vask, grill og kjøleskap.
BENKET RUNDT BORD: Bak den buede passasjersofaen, er det en stor U-salong rundt et bord. Ryggen i bakkant kan vippes fremover slik at det blir en del av en gigantisk solseng. På styrbord side er det wet-bar med vask, grill og kjøleskap.

Båtmagasinets vurdering

Dette er en fabelaktig romslig båt for dem som ønsker å tilbringe sommeren på sjøen. To separate lugarer med egne baderom gjør at en familie på fire, eller to par, kan leve godt om bord – uten å gå hverandre på nervene. Først og fremst er dette en sommer- og solskinnsbåt, men det er ingen ting i veien for å bruke den som helårsbåt.

IPS-systemet gjør at båten er svært lett å håndtere, og det er lite å utsette på sjøegenskapene. Systemet gir dessuten bra drivstofføkonomi, sammenlignet med akselinstallasjoner. Vær imidlertid oppmerksom på at vedlikeholdskostnadene vil være høyere.

Testbåten er godt vedlikeholdt og vi fant ingen mangler. To millioner er mye penger, men man får en gedigen hytte på sjøen. En trivelig hytte med mye uteplass. Nypris for en tilsvarende båt i dag vil være over det dobbelte.