Joystick Docking fra Volvo Penta

ENKEL STYRESTIKKE: Volvo Penta lanserer denne høsten et system for betjening av singel drev og baugpropell via en joystick.

Styrestikke på singelinstallasjon

Ett nytt dockingsystem for singelmotorer med drev lanseres denne høsten. Det er Volvo Penta som har lykkes å integrere styring, baugpropell, girveksling og gasspådrag slik at alt dette kan betjenes med en joystick.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere har denne formen for manøvrering vært forbeholdt båter med dobbelmontasje. Nå er altså Volvo Penta som den første leverandøren klare med sitt system hvor man kombinerer betjeningen av singel drev og baugpropell med en styrestikke. Det finnes lignende systemer for utenbordsmotorer i singelversjon, men disse systemene kan foreløpig ikke integreres med baugpropellen. Allerede i 2006 var Volvo Penta ute med sitt første joystick-system i forbindelse med lanseringen av pod-drev-løsingen IPS.

BETJENING: Enklere og mer intuitiv manøvrering er målet med den nye joystick-løsningen.

Det nye systemet fungerer omtrent som tilsvarende systemer for IPS eller doble drev, med en knapp for «Docking» på joysticken. Når man opererer båten via denne funksjonen, samordner elektronikken signalene og sørger for at båten beveger seg i ønsket retning. Målet er å forenkle manøvreringen og gjøre opplevelsen mindre stressende.

Med joysticken kan føreren også styre båten og foreta kursendringer "klikkvis" under vanlig gange.

Det er også mulig med full integrasjon av systemet mot Volvo Pentas Glass Cockpit-system og Volvo Penta Auto Pilot som også betjenes via styrestikken.

Joystick Docking er tilgjengelig for nye singel Volvo Penta Aquamatic DPI-installasjoner, men kan også ettermonteres på eksisterende DPI-installasjoner.