NETT: Japanske motorprodusent fester grepet om nettbasert tjeneste for båtutleie.

Yanmar satser på båtutleie

Den japanske båtmotorprodusenten Yanmar investerer 21 millioner dollar i båtdelingstjenesten GetMy Boat.

Publisert Sist oppdatert

Yanmar melder at de har kjøpt en majoritetspost i den amerikanske båtdelingstjenesten GetMy Boat gjennom sitt amerikanske datterselskap. Den japanske motorprodusenten kapitaliserer opp selskapet med 21 millioner dollar (ca 190 millioner kroner).

–Pengene vil bli brukt til å utvide GetMyBoat-organisasjonen og til å sette fart i internasjonale vekstplaner nå som reiselivsmarkedet åpner igjen, heter det i en pressemelding fra Yanmar.

De to selskapene har samarbeidet i flere år, og ifølge pressemeldingen kan GetMyBoat by på over 150 000 båter og maritime opplevelser på 9300 steder rundt om i verden. Yanmar mener at GetMyBoat er en nøkkelspiller i fritidsbåtbransjen, og at den digitale båtutleietjenesten vil levere båtopplevelser til to millioner mennesker i år.

Båtmagasinet tok et kjapt søk og fant to båter til utleie i Norge, en Lagoon seilkatamaran i Tromsø og en Bruce Roberts NY 46 seilbåt i Longyearbyen på Svalbard. Såvidt vi kan bedømme, er det både charterbåter og privateide båter som leies ut via GetMyBoat. Lignende tjenester finnes i det norske markedet gjennom danske Boatflex og franske Click&Boat.

–Sammen deler ønsket om å folkeliggjøre båtlivet globalt. Med Yanmars støtte og ny vekstkapital kan vi realisere denne visjonen, sier CEO Sascha Mornell i GetMyBoat.