Göta Kanal
I sluseland med ødelagt propell
«RS 10 Christiania» seiler nå 91 meter over havet i Sverige med ødelagt propell.
Göta Kanal, Sverige
På toktet gjennom Sverige har «RS 10 Christiania» nå seilt vest over Vättern og passert siste sluse oppover ved Forsvik. Her seiler vi inn i et skogkledd landskap 91 meter over havet. Dette sies å være den eldste delen av Göta Kanal, som ble påbegynt i 1810, kort tid etter at Russland hadde erobret Finland fra Sverige.
Ved innseilingen fra Vättern til denne kanalen ligger det lille tettstedet Karlsborg med ca 5000 innbyggere. Karlsborg har vokt opp rundt et enormt festningsanlegg som ble bygget gjennom 1800-tallet for å huse myndighetene om det ble nødvendig å evakuere Stockholm. I dag er Karlsborg et trivelig sommersted med gode restauranter, kafé med danseband og imponerende mange amcars og veteranmotorsykler.
«Christiania» er 47 fot lang og fyller nesten hele sluseanlegget ved Forsvik. Vi legger forfortøyning og akterfortøyning slik at vi kan hale inn slakk når vannet stiger i slusekammeret, og i løpet av minutter heises «Christiania» opp de siste tre meterne til toppen av Göta Kanal. Vi beveger oss nå innover i skogen fra kulturlandskapet ved Vättern og inn i skogene og tjernene mot innsjøen Viken.
Skipper Børre manøvrer den 30 tonn tunge redningsskøyta med varsom og sikker hånd med delvis defekt propellsystem. Propellsystemet fra Hundsted i Danmark har fungert utmerket siden 1970-tallet, men nå har det oppstått problemer med å justere vridningen av propellen, som kan justeres manuelt av styrmannen fra styrebrønnen. Skøyta er uten baug- og hekkpropell, og med en upålitelig hovedpropell, krever det godt sjømannskap å manøvrere «Christiania» gjennom slusene og til kai ved havneanløp.
I Motala ble skøyta skjøvet mot kaia av strømmen som rant i et par knop, men to mann fikk dyttet baugen ut med lang båtshake mot kaia, og vi kom oss løs. Nå har «Christiania» seilt over store deler av Østersjøen, og gjennom mesteparten av Göta Kanal, og det har gått bra så langt.