Elbåt

NESTE GENERASJON: Svenske Candela har produsert 32 båter av modellen C7 siden starten. Nå fases den ut til fordel for den større modellen C8.
NESTE GENERASJON: Svenske Candela har produsert 32 båter av modellen C7 siden starten. Nå fases den ut til fordel for den større modellen C8.

Få båter, kort rekkevidde og lang ladetid

Båtbransjen rapporterer om økt interesse for elbåter. Produksjonstallene som vi har fått oppgitt fra noen av de ledende elbåtprodusenten er imidlertid beskjedne sammenlignet med konvensjonelle båter. Batterikapasitet, rekkeviddeangst og lademuligheter trekkes frem som viktige faktorer som bremser salget.

Publisert

Utviklingen av elbåter i Skandinavia fra den spede begynnelsen for 12-14 år siden har båret preg av mange små aktører og mye eksperimentering. Når man ser nærmere på drivlinjene som flere av produsentene startet med i prototypefasen, har de fleste senere blitt endret. Tyske Torqeedo er trolig den leverandøren av batterisystemer og fremdriftsløsninger som har kommet lengst teknologisk og som har størst markedsandel. Nå begynner imidlertid flere andre store aktørene i båtindustrien å røre på seg, ikke minst Mercury, men fortsatt er det langt til man kan snakke om noen «elbåtindustri», i alle fall i Norden – som er en av de regionene verden som har størst konsentrasjon av fritidsbåter per innbygger. Ser man på produksjonsvolumene til en stor aktør som svenske Candela, er de fortsatt svært små sammenlignet med produsenter av konvensjonelle båter (32 produserte Candela C7 siden båten ble lansert i 2020). Greenline, som er en av pionerene i dette segmentet har kunnet tilby hybriddrift på sine båter helt siden 2010. I 2021 leverte de seks rene elbåter (E-drive) til utleieselskapet Canal Boats Telemark i Porsgrunn, og på det tidspunktet utgjorde denne leveransen 60 prosent av elbåtene som Greenline hadde produsert frem til da. Den svenske satsningen Strana oppgir at de per i dag har levert 19 båter, men at de legger opp til en årsproduksjon på 52.

Batterier en flaskehals

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER