Praktisk

PASS PÅ: Tar ladeseparatoren kvelden kan det bli kostbart.
PASS PÅ: Tar ladeseparatoren kvelden kan det bli kostbart.

Sjekk kapasiteten på ladeseparatoren

Et dårlig thrusterbatteri og en ladeseparator med mindre kapasitet enn dynamoen, kan føre til at ladeseparatoren tar kvelden. Det blir kostbart, men er lett å unngå.

Publisert

Det begynte med at vi fikk varsel om lav batterispenning i displayet på thrusterpanelet da vi kjørte baugthrusteren på full effekt sent i desember. Vi antok at det separate thrusterbatteriet begynte å bli dårlig, men at vi kunne bytte det på nyåret. Etter noen dager fikk vi varsel om lav spenning på EVC-displayet til motoren. Da vi sjekket appen som viser status for forbruksbatteriet, så kunne vi slå fast at batteriet ikke fikk lading selv om motoren var i gang. Men hva var sammenhengen? Den første innskytelsen var at dynamoen var defekt. Ladespenningen ut fra dynamoen var imidlertid som den skulle. Derimot var ladespenningen ut fra ladeseparatoren og inn på thrusterbatteriet 11,3 volt. En belastningstest av thrusterbatteriet viste dessuten at batteriet var defekt. Konklusjonen var at ladeseparatoren med en kapasitet på 50 A hadde tatt kvelden. Men, hvorfor?

Hva er en ladeseparator?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER