Susannah Svarstad Eeg har mønstret på som fast journalist i Båtmagasinet, og vil bidra med innhold for nye lesere (brukere).
JOURNALIST: Susannah Svarstad Eeg vil bidra med innhold for nye lesere og brukere på nett, nett-tv og i den trykte utgaven av Båtmagasinet.

Vil gi ungdommen båtglede 

Susannah Svarstad Eeg har mønstret på som fast journalist i Båtmagasinet, og vil bidra med innhold for nye lesere (brukere).

Før ansettelse i Båtmagasinet har Susannah Svarstad Eeg (28) arbeidet med språkmodeller for Kunstig Intelligens. Tidligere har hun fartstid fra som tekst, foto og webdesign for innholdsbyrå, og som kommunikasjonsmedarbeider og språkkonsulent i det offentlige.

Susannah har vokst opp i familie med motorbåt i Østfold, og er nå eier av en IF Marieholm seilbåt, og har frilanset for vårt søstermagasin SEILmagasinet i et par års tid. Etter vikariat i år for SEILmagasinet og Båtmagasinet har Susannah nå fått fast ansettelse i Norsk Maritimt Forlag AS.

– Selv om det er tøffe tider i båtbransjen om dagen, går det relativt bra for Båtmagasinet. Vi har vekst i antall abonnenter i år, og opplever sterk vekst på video og nett-tv, der stadig flere nå ser Båtmagasinet-TV på vanlig TV-skjerm. Vi er derfor glade for å utvide redaksjonen med yngre krefter, og det var på tide å få en kvinne med på laget, sier publisher Ole Henrik Nissen-Lie i Norsk Maritimt Forlag.

Flere kvinner

Båtmagasinet er i dag blitt en multimediakanal med innhold på nett, nett-tv, nyhetsmail og sosiale medier i tillegg til det gode, gamle trykte magasinet. Veksten kommer i dag på nett og i sosiale medier som Youtube med hundrevis av nye abonnenter hver måned.

– Vi ser at de ulike kanalene har litt ulik leserprofil. Det er flest menn som leser / bruker Båtmagasinet, men på nett og i sosiale medier er kvinneandelen noe høyere enn i magasinet. Praktisk stoff og nyttige artikler om båter og utstyr er fortsatt kjernestoffet vårt, men båten og utstyret er til syvende og sist et middel til gode opplevelser for hele familien, og vi satser derfor også på inspirasjonsstoff med havne- og turtips, og reportasjer fra båtlivet, sier Nissen-Lie.

Ifølge Båtlivsundersøkelsen er det én million fritidsbåter i Norge, når kanoer og kajakker medregnes, og Båtmagasinet ønsker å bidra til at folk får et trygt og godt båtliv gjennom kunnskap og inspirasjon.

– Båtlivet er for alle, og jeg håper at jeg kan bidra med at Båtmagasinet kommuniserer enda bedre med kvinner og yngre lesere (brukere), sier Eeg, som allerede er i full gang med nettsaker og magasinsaker til Båtmagasinet.

Susannah Svarstad Eeg har språkutdanning fra Universitetet i Oslo, og utdanning innen blant annet digital kommunikasjon, grafisk design og foto fra yrkeshøyskole i Göteborg.