SETT I FRI: 
På en utenbordsmotor sitter impelleren på drivakselen like over undervannshuset. Sett gearvelgeren i fri slik at det blir enklere å montere undervannshuset på plass igjen. Løsne samtlige bolter mellom motorstammen og undervannshuset og trekk det ut. Vær oppmerksom på at det også kan sitte en sinkbolt bak styrefinnen.
SETT I FRI: På en utenbordsmotor sitter impelleren på drivakselen like over undervannshuset. Sett gearvelgeren i fri slik at det blir enklere å montere undervannshuset på plass igjen. Løsne samtlige bolter mellom motorstammen og undervannshuset og trekk det ut. Vær oppmerksom på at det også kan sitte en sinkbolt bak styrefinnen.

Slik bytter du impelleren i påhengeren

Impelleren er «hjertet» i motorens kjølesystem. Når den blir slitt eller går i stykker kan motoren skades. Men den er lett å kontrollere og bytte. Her er oppskriften.

Publisert

Impelleren i en båtmotor er en liten gummiskovel i sjøvannspumpa som pumper rundt kjølevann. I en utenbordsmotor sitter den på drivakselen like over gearet. Når impelleren blir slitt eller går i stykker kan en gummibit tette igjen kjølesystemet og motoren gå varm. I verste fall kan det føre til havari. Større og nyere utenbordsmotorer har temperaturalarm, enten i form av lyd eller som et symbol på motorinstrumentet. Alle utenbordsmotorer har dessuten en kontrollstråle på motorstammen der en liten mengde kjølevann spruter ut. Er strålen jevn er det ikke impelleren som er problemet dersom man får varsel om høy motortemperatur. Da kan årsaken være at kjølevannsinntaket er blokkert av en plastpose eller er gjengrodd.

Kontroll eller bytte

Men selv om alt fungerer så må impelleren kontrolleres og byttes med jevne mellomrom. Impelleren blir slitt over tid, gummien tørker ut og får sprekkdannelser. Avhengig av hva motorfabrikanten anbefaler, skal impelleren byttes etter et antall år eller driftstimer. Det kan være hvert tredje eller hvert femte år, så sjekk hvilket intervall som anbefales i motorens instruksjonsbok. Det finnes impellere i en mengde ulike størrelser. Derfor kan det være smart å ha motorens modellbetegnelse og serienummer klart når du skal kjøpe eller bestille ny.

Her beskriver vi hvordan man bytter impeller på en 115-hesters utenbordsmotor. Er man usikker, bør man overlate jobben til et verksted. Er motoren fortsatt innenfor garantitiden, bør man alltid overlate jobben til autorisert verksted.

Steg for steg:

LÅSERINGER: Visse utenbordsmotorer har en stålkopp inni impellerhuset, samt en eller flere låseringer som også må løsnes før man kommer til impelleren.
LÅSERINGER: Visse utenbordsmotorer har en stålkopp inni impellerhuset, samt en eller flere låseringer som også må løsnes før man kommer til impelleren.
LÅSERINGER: Visse utenbordsmotorer har en stålkopp inni impellerhuset, samt en eller flere låseringer som også må løsnes før man kommer til impelleren.
LÅSERINGER: Visse utenbordsmotorer har en stålkopp inni impellerhuset, samt en eller flere låseringer som også må løsnes før man kommer til impelleren.
SJEKK: Trekk impelleren opp på akslingen. Kjenn på bladene om de har sprekker. I så fall skal den byttes. Og den skal alltid byttes etter tre til fem år, avhengig av hva som står i motorens instruksjonsbok.
SJEKK: Trekk impelleren opp på akslingen. Kjenn på bladene om de har sprekker. I så fall skal den byttes. Og den skal alltid byttes etter tre til fem år, avhengig av hva som står i motorens instruksjonsbok.
NY IMPELLER: Montér inn den nye impelleren i kilesporet på akslingen. Spray impelleren med en blanding av vann og oppvaskmiddel slik at den sklir lettere inn i impellerhuset.
NY IMPELLER: Montér inn den nye impelleren i kilesporet på akslingen. Spray impelleren med en blanding av vann og oppvaskmiddel slik at den sklir lettere inn i impellerhuset.
STYREPINNER: Sett tilbake stålkoppen inne i impellerhuset. Et par styrepinner markerer riktig posisjon. Sett tilbake gummipakningen i sporet.
STYREPINNER: Sett tilbake stålkoppen inne i impellerhuset. Et par styrepinner markerer riktig posisjon. Sett tilbake gummipakningen i sporet.
STYREPINNER: Sett tilbake stålkoppen inne i impellerhuset. Et par styrepinner markerer riktig posisjon. Sett tilbake gummipakningen i sporet.
STYREPINNER: Sett tilbake stålkoppen inne i impellerhuset. Et par styrepinner markerer riktig posisjon. Sett tilbake gummipakningen i sporet.
FORSIKTIG: Smør de fire monteringsboltene med syrefritt fett og bruk finkalibret verktøy for å unngå at du trekker til for hardt. Slangen til høyre gir signaler til motorens fartsmåler.
FORSIKTIG: Smør de fire monteringsboltene med syrefritt fett og bruk finkalibret verktøy for å unngå at du trekker til for hardt. Slangen til høyre gir signaler til motorens fartsmåler.
SMØRING: Påfør vannfast fett på den lille geararmen. Den sitter rett foran impellerhuset.
SMØRING: Påfør vannfast fett på den lille geararmen. Den sitter rett foran impellerhuset.
FETT: Legg også vannfast fett på toppen av drivakslingen.
FETT: Legg også vannfast fett på toppen av drivakslingen.
SETT I FRI: 
På en utenbordsmotor sitter impelleren på drivakselen like over undervannshuset. Sett gearvelgeren i fri slik at det blir enklere å montere undervannshuset på plass igjen. Løsne samtlige bolter mellom motorstammen og undervannshuset og trekk det ut. Vær oppmerksom på at det også kan sitte en sinkbolt bak styrefinnen.
SETT I FRI: På en utenbordsmotor sitter impelleren på drivakselen like over undervannshuset. Sett gearvelgeren i fri slik at det blir enklere å montere undervannshuset på plass igjen. Løsne samtlige bolter mellom motorstammen og undervannshuset og trekk det ut. Vær oppmerksom på at det også kan sitte en sinkbolt bak styrefinnen.

.