Praktisk

NYTT OG GAMMELT: En ny Yamaha-motor under montering gir en eldre Draco Oceancraft mange nye år. (FOTO: KJØKØYSUND MARINA).
NYTT OG GAMMELT: En ny Yamaha-motor under montering gir en eldre Draco Oceancraft mange nye år. (FOTO: KJØKØYSUND MARINA).

Dette bør du tenke på ved motorbytte

Å bytte motor kan gi nytt liv til en gammel båt. Såkalt repowering – eller utskifting av gammel motor på en eksisterende båt – utgjør en betydelig del av utenbordssalget i Norge. I mange tilfeller en stor investering som kan gi mye glede – men, det er en rekke ting du bør vurdere i forkant.

Publisert Sist oppdatert

Motoren utgjør en vesentlig del av prisen for en ny båt, men etter 20-30 år er som regel bruksverdien vesentlig høyere enn markedsverdien. Båten har i mange tilfeller fortsatt mange gode år igjen, selv om motoren nærmer seg et stadium der man må gjøre en vurdering av driftssikkerhet og kostnadene ved fortsatt vedlikehold opp mot et motorbytte. Særlig eldre utenbordsmotorer kan være fristende å oppgradere til en ny firetakter. Betydelige reduksjoner i bensinforbruk, støy og ikke minst tomgangsegenskaper med mindre vibrasjoner og lukt vil være vesensforskjellige sammenlignet med en gammel firetakter.

Ifølge Iver Strand i Yamaha, utgjør såkalt løsmotorsalg en tredjedel av utenbordsmarkedet i Norge. En stor andel av dette er utskifting av småmotorer som ikke representerer noen stor investering. Skal man derimot bytte ut en eldre motor i de større effektklassene, så vil det være fornuftig å foreta både praktiske og økonomiske vurderinger opp mot hva det vil koste å kjøpe en ny eller nyere båt, versus et motorbytte.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER

Powered by Labrador CMS