Sommertokt 2019

Test av Sealine C330

Sealine C330 er en stor og komfortabel kupébåt på 33 for, som koster 2,4 millioner kroner. Se bildespesial fra vårt testtokt i sommer.

Publisert Sist oppdatert

Vollen

På Båtliv og VGs sommertokt sist uke, fikk vi besøk av nysgjerrige båtfolk, som spurte om vårt inntrykk av båten. Mange likte den litt uvanlige brunfargen på skroget, som er satt på med folie. Vi fikk jo testet denne en uke langs Sørlandskysten, og vil skrive en reportasje om båten i neste utgave av Båtliv, som kommer i salg første uka i september. Artikkelen blir også tilgjengelig som plussartikkel her på batilv.no, men i denne artikkelen deler vi raskt noen førsteinntrykk.

Vi har tidligere prøvekjørt Sealine C330 og S330 og gjort en sammenligning av de to alternativene. Artikkelen finner du i vår omfattende base med tester av båter helt tilbake til 2006, som alle med digitalt abonnement har tilgant til.

Les også: Sealine for alle sesonger (for abonnenter)

Kupé

Båten fungerte utmerket for oss to som var på journalistisk oppdrag på Sørlandet. Sealine C330 er en kupébåt hvor du sitter inne og styrer, og i taket er det en stor elektrisk luke som kan åpne båten.

Dette er usedvanlig stor 33-foter med to kabiner og bad under dekk, en nokså stor salong og langsgående bysse. Ute er det en sofa på akterdekket under en softtop. Nesten hele bakveggen kan skyves til side i form av en foldedør. På styrbord side er det en bardisk som kan foldes ut, og et vindu fra salongen til akterdekket, som kan vippes opp. Dermed får man en uteservering, kall det gjerne anretning, på akterdekket. Dette er en løsning vi ikke har sett på så mange båter, men som vi satte stor pris på, og stort sett inntok vi frokost og lunsj i salongen på akterdekket med brød og pålegg linet opp på disken.

Salongbordet brukte vi som regel som arbeidspult der vi satt med hver får bærbare PC og la ut artikler og intervjuer. Båten har bra med lademuligheter med støpsler for 240 volt , samt mobillading direkte fra lamper, slik at det er rikelig med strømuttak når man ligger med landstrøm. Det er også sigarettenneruttak for inverter, som var veldig praktisk for oss når jobbet underveis, og trengte 240 volt til PC.

Motorrommet

Med sjøgressproblemene fikk vi testet motorrommet. Vår testbåt var utstyrt med en Volvo Penta D6 som yter 400 hk. Det var enkelt å komme til motorrommet. Da motoren stoppet kom vi raskt og enkelt til sjøvannsfilteret, og vi fikk improvisert kjøling fra dusjslangen på hekken. Dette kan du lese mer om her:

Båtliv fikk motorstopp i kuling

I Arendal fikk vi sjekket systemet av den serviceinnstilte mekanikeren Geir Johansen. Han hadde rimelig god plass til å skru løs slangene i kjølevannsystemet og sjekke impelleren.  Du kan lese mer om hvordan du sjekker kjølevannsystemet her:

Slik renser du kjølevannsystemet på en Volvo Penta:

Da sjøgresset var fjernet, gikk turen videre uten problemer. Vi fikk høre fra flere hyttefolk som vi møtte på turen at det er uvanlig mye sjøgress på Sørlandet denne sommeren, og Geir Johansen fortalte at dette er et velkjent problem for ham. Uansett er det viktig for både komfort og sikkerhet med god tilgang til å reparere motoren. På Sealine C330 er det så god plass at motorrommet også kan fungere som stuveplass for båtsykler, dykkerutstyr og andre større gjenstander man ønsker å ha med på tur. Det er også et stort innvendig stuverom under førerbenken i salongen.

Manøvrering

En såpass voluminøs 33-foter får en del avdrift, som man må ta hensyn til ved manøvrering i havn. Vår båt var dessuten utstyrt med en ekstra stor badeplattform, Dette er kjempefint for bading og soling, men man må passe litt ekstra på ved tillegging og avgang, så ikke plattformen slår borti brygge eller nabobåt.

For oss gikk det fint, men man må være rask og kontant i manøvrene med en båt som driver såpass lett av. Baugthrusteren var selvsagt god å ha når vi skulle tre oss inn i trange bryggebåser i sidevind. Båten har assymetrisk dekksløsning, og det er en stor fordel å legge til kai med styrbord side. Da har styrmann utsikt ut av døren ved siden av førerplassen, og det er luke fra akterdekket til badeplattformen, som gjør det enklere for mannskapet å fortøye raskt.

Båten lystrer rattet godt, og har imponerende kort svingradius. Den er god å kjøre både i sakte fart i havn og i høyere fart utpå, tatt i betraktning av at dette er en stor og voluminøs bobåt. Vi cruiset fint i 23 knop på 3100 omdreininger i gammel dønning på et par meter. Båtene gikk overraskende godt i sjøene, men noen slag blir det jo i stor sjø,  og særlig når vi kjørte inn i strømsjø rundt Rakkebåene og Færder.

Komfortabel

Alt i alt er vår oppfatning at Sealine C330 er et bra alternativ for folk som vil bruke båten som flytende feriehytte, og som ønsker å kunne bevege seg raskt langs kysten. Her er to kabiner med overnattingsplass til fire personer. Båten egner seg for en familie på fire, eller for et par som ønsker å ta med vennepar på tur ved leilighet.

Det er ikke en påkostet båt med avansert håndverk, men en praktisk og komfortabel båt til en ikke alt for avskrekkende pris av snaue 2,4 millioner kroner.

I år har Fjordsailing tatt over som norsk importør av Sealine fra Formo Marine.