Båtjuss

KRYPSTRØM: Stort forbruk av sink skyldtes krypstrøm som følge av manglende jordingskabel. Hva kan jeg kreve?, spør leseren.

Krypstrøm og korrosjonsskader på drev

Manglende fabrikkmontert jordingskabel førte til krypstrøm og skader på drevet. Hvilke rettigheter har man i en slik situasjon?

Publisert Sist oppdatert

SPØRSMÅL: I april kjøpte jeg ny båt til mer enn 800 000 kroner. I høst satt jeg båten på land for avspyling av groe på drev og kontroll av belgene på drevet. Jeg stusset over stort forbruk av zink, og kanskje det som verre var, at lakken forsvant på propeller og drevhus. Lakken ”boblet” enkelte steder, og det er tydelig av metallet hadde fått en reaksjon. Båten ble levert til selger/forhandler og for undersøkelser. Det viste seg at en jordingskabel ikke var montert, noe som medførte krypstrøm, som igjen har angrepet drevet. En ting er hva man ser av skade på drevet. Noe helt annet er hvilke senskader dette kan forårsake. Her er jeg litt usikker. Selger er så langt på min side og vil presentere situasjonen som en reklamasjon overfor produsenten, og jeg venter på svar derfra. Det er imidlertid fra selgers side antydet en løsning med pussing og omlakkering av drevet. Spørsmål som jeg har i denne forbindelsen: Hva bør jeg som forbruker kreve i en slik situasjon? Bør jeg godta omlakkering hvis det blir foreslått fra produsent/selger?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER