TESTET | Uttern S 64 med Mercruiser V6 220 hk

En riktig kjørebåt, men dette kan være farlig dersom du ikke vet hva du gjør!

Uttern S 64 - kjøremaskin med skavanker

Det er pent ratt og ryddig dashbord på Uttern og det er lett å ferdes på fordekket. Men får du lett klaustrofobi, så har du ingenting i den lille kabinen å gjøre.

Publisert Sist oppdatert

LES HELE TESTEN AV WALKAROUNDBÅTER MED INNENBORDSMOTORER HER

Er WA-båten dermed lite brukervennlig? Absolutt ikke. Men man må ha klart for seg hvilket behov man har, og hva båten skal brukes til. Ønsker du å ta partneren din med på en lengre båtferie, vil du kanskje sette kabin-komforten først. Da ville vi i stedet for en WA-båt valgt en DC med bred vindskjerm og optimal inneplass. Er du glad i å fiske, trenger båt til å frakte utstyr til hytta, og ikke har behov for soveplass, vil det greieste være å kjøpe en skjærgårdsjeep.

Dersom du ikke har helt klart for deg om det er DC-båten eller skjærgårdsjeepen som passer for deg, kan WA’en tilby litt av begge deler, og faktisk være et godt alternativ. Ferdes du mye innaskjærs og ofte går i land på holmer og skjær, er det greit med god tilgang til dekket, noe WA-båten gir.

Men man kan få mistanke om at «Walk-Around» båten er et utfall av et sterkt ønske om fornying - en fornying som hverken ­skulle koste for mye eller innebære for stor risiko. Resultatet er blitt en trendy båt som i bunn og grunn ikke tilbyr stort mer enn hva de eksisterende modeller på markedet alt har. Skroget er ofte det samme på skjærgårdsjeeper, daycruisere og WA-båtene.

Vi har til sammen testet åtte WA-båter, fem med utenbordsmotor og tre med innenbordsmotor. Første del i forrige nummer av Praktisk Båtliv tok for seg utenbordsmodellene, mens vi her tar for oss innenbords­modellene.

Som den påfølgende testen viser, er det variasjoner i båtene som gir dem forskjellig grad av brukervennlighet – men alt vil selvsagt avhenge av hvilke behov du setter høyest: Uteplass, inneplass, kjøreegenskaper eller praktiske løsninger.

Uttern S 64 med Mercruiser V6 220 hk

Førerbenk i ekte offshorestil kler denne båten godt. Ved røff kjøring føler man imidlertid behovet for bedre polstring, spesielt på hver side.
Høye fribord og skikkelig pulpit gjør fordekket fint å ferdes på. Her er det også muligheter for å rigge opp en solseng. En bred nese i baugen gjør om bordstigning enkelt.
Får du lett klaustrofobi har du ingen ting å gjøre i den lille kabinen. Men litt plass er uansett bedre enn ingen plass: Her kan man skifte klær, stue bagasje og til nød sove to per- soner. Pluss for tykk madrass
Ryddig dashbord og pent ratt i Uttern. Plexiglasslommen kunne hatt støttekant i enden, så man hadde sluppet å miste små gjenstander på dørken.

Uttern S 64

Tekniske Data:
Lengde:6,30 m
Bredde:2,51 m
Vekt:1 280kg
Motor:116/220 hk
Pris:349 900 kroner med Mercruiser 4,3 l bensin 220 hk
Produsent:Utternbåtar Skelleftehamn

Kjøremaskin med skavanker

På litt avstand er det lett å ta Uttern S 64 for å være en skjærgårdsjeep med et noe fyldig styre­konsoll. Dekket er i ett plan, og i likhet med Ryds 23 er det rikelig med plass til å bevege seg på alle sider av den lille kabinen. Det skulle være en fordel for dem som tar mye last om bord eller liker å stå stødig på fordekk og fiske.

Men noe familiebåt er dette i utgangspunktet ikke, for her er det hverken plass til bord eller snubare førerstoler. Skal man kose seg med lunsjen må det i så fall skje på fordekket.

Uttern S 64 har i stedet et utpreget kjørebåt «image», med et relativt skarpt skrog i offshore­stil, og en stående offshorebenk for førerne. Det hele innbyr til en riktig fartsfylt opplevelse, noe Mercruiseren på 220 hk med innsprøytning lover.

Uttern S 64 er så avgjort båten for dem som ikke prioriterer kabinplass. Når dekksplassen er god, blir som oftest kabinen liten. Har du klaustrofobiske tendens­er skal det mye til for å overtale deg til en natt her inne. Å ligge to i kabinen kan ikke kalles annet enn en kriseløsning, men er behov­et stort sett bare å stue bagasje eller gjemme seg for vinden en stakket stund, gjør det lille rommet nytten. Pluss for testens beste madrass.

Finishen er stort sett bra, men et ankepunkt er at teakdekket er skrudd ned i dørken. Her vil det trenge vann ned i glassfiberen før eller senere. Pluss for ryddig motorrom, men isoleringen kunne vært bedre. Teakkassen på badeplattformen er en fin detalj og gjør stuing av dregg og tau enkelt. Kassen tar seg dessuten godt ut, noe man faktisk kan si om båten i sin helhet.

Uttern S 64

PLUSS

+ God dekksplass

+ Finish

MINUS

– Trang kabin