EKSPORT: Frydenbø Boats satser internasjonalt med Mercury på hekken.

Gir gass internasjonalt med Mercury

Med Frydenbø på eiersiden har Nordkapp inntatt toppen av pallen blant norske båtimportører. Nå skal selskapet erobre verden.

Publisert Sist oppdatert

Båtmagasinet fikk en bryggeprat med medeier og styremedlem Ronny Antonsen i Frydenbø Boats, som står bak Nordkapp og Sting. Selskapet har hatt en eventyrlig vekst de siste fem årene med nesten firedobling av omsetningen til 446,745 millioner kroner i fjor.

NORDKAPP SATSER INTERNASJONALT: Nå vil Nordkapp selge båter til Frankrike, Spania, Italia, Hellas, Tyrkia, Kroatia og Østerrike, forteller Ronny Antonsen.
SATSER: Nå vil Nordkapp selge båter til Frankrike, Spania, Italia, Hellas, Tyrkia, Kroatia og Østerrike, forteller Ronny Antonsen.

Antonsen forteller at Nordkapp produserer 650 båter i året. De siste årene har ni av ti båter blitt solgt i Norden, der særlig Norge og Sverige er gode markeder, men nå vendes blikket utover.

Etterspørselen her hjemme har stoppet opp, mens det er mer fart i båtsalget i resten av verden. Nordkapp har redusert produksjonen av antall båter med 40 prosent fra toppåret under pandemien, men takket være brukbart salg av de større og dyrere modellene har omsetningen kun sunket med 15-20 prosent.

Samtidig er byggingen av ny produksjonshall på 7000 kvadratmeter i Augustovi i Polen satt på vent til ordrene strømmer inn igjen fra forhandlerne. Frydenbø Boats har hentet inn Ola Thorvaldsen fra Kellox som eksportsjef. Jobben med å få på plass forhandlere langs Middelhavet er i gang. Nå vil Nordkapp selge båter til Frankrike, Spania, Italia, Hellas, Tyrkia, Kroatia og Østerrike.

Samarbeidet med Mercury gir Nordkapp innpass hos en rekke forhandlere. Det er til og med snakk om å gyve løs på det amerikanske markedet, når det europeiske satsingen er på plass. Regnskapene til Nordkapp sier litt om hvor lønnsomt det kan være å bygge båter i store volumer.