LEDERE: I Cannes besøkte vi Ripple Boats på deres stand: f.v. CEO Stian Gulla, COO og tidligere sjef i Nordkapp/Frydenbø, Hans Petter Slang, samt CCO Nathaniel Frithiof.
LEDERE: I Cannes besøkte vi Ripple Boats på deres stand: f.v. CEO Stian Gulla, COO og tidligere sjef i Nordkapp/Frydenbø, Hans Petter Slang, samt CCO Nathaniel Frithiof.

Ripple Boats: norsk storsatsing stormer frem 

Har nå som mål å hente inn 25 millioner kroner gjennom folkefinansiering, og sier de vil levere første båt høsten 2024. De røper også at det kommer en mindre modell i 2026, som vil ha en prislapp på omkring én og en halv million kroner. 

Publisert Sist oppdatert

*Oppdatering siden saken gikk i trykk med Båtmagasinet 8-2023: Ripple Boats var tilstede under Cannes Yachting Festival og der sa de til Båtmagasinet at de hadde mottatt god respons og mye interesse, både blant bransje og publikum. 26. september (i går) iverksatte Ripple Boats en "folkefinansieringskampanje" hvor nær sagt alle kan kjøpe aksjer i selskapet. Minimumsbeløp for investering er 10 000 kroner. Deres mål med emisjonen er å samle inn 25- til 35 millioner kroner. Ripple boats sa i Cannes at de første båtene vil bli levert til kunde høsten 2024. Prislappen på 10-meteren er 375 000 euro, eller 4 330 000 kroner. I en presentasjon rettet mot potensielle investorer skriver de at «selskapets andre modell er en mindre båt, som går i salg januar 2026, til en pris på 135 000 euro, eller 1 560 000 norske kroner».

– Her snakker vi båt og ikke luftfartøy. Slik beskriver designer Espen Thorups den elektriske nykomlingen Ripple som han har utviklet for Frydenbø Marine i tett samarbeid med Pascal Technologies.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER