FALLER: Marex-designer Espen Aalrud tror at markedet faller når pandemien er tilbakelagt.

Tror båtmarkedet kræsjer om et par år

Båtprodusent Espen Aalrud tror at båtmarkedet kræsjer i 2024, mens importør Ørjan Wollertsen tror på god fart i salget i årene som kommer.

Publisert Sist oppdatert

Båtbransjen ser svært ulikt på fremtiden.

–Vår oppfatning er at markedet vil falle med 30 prosent i 2024. Det er selvsagt vanskelig å forutsi, men vi tror at mange vil selge båtene sine når koronapandemien avtar og reiselivet normaliseres, sier båtprodusent og designer Espen Aalrud til Båtmagasinet.

Ørjan Wollertsen i Nautic Norway er uenig. Han selger blant annet Fairline, Windy, Nimbus og Beneteau-seilbåter. –Folk har fått smaken på å feriere i Norge, og båtinteressen er tilbake. Knapphet på nye båter og stor etterspørsel etter brukte båter, har gitt en bedre balanse i markedet med mindre prisfall på nye båter, sier Wollertsen. Han påpeker at det er solgt relativt få båter i størrelsen rundt ti meter de siste ti årene, og leveranseproblemene nå gir begrenset tilgang på båter de nærmeste par årene. Wollertsen tror derfor på et sunt marked med fornuftig båtøkonomi i mange år fremover.

Heller ikke Benny Martinsson i Princess Yachts Scandinavia har tro på noe kollaps i båtmarkedet. ­–Båtsalget i vår prisklasse styres ikke av Covid-19. Folk planlegger slike kjøpe gjennom flere år, sier han.

­–Mange har fått øynene opp for båtlivet, og nye kunder har kommet til, så jeg tror ikke at salget stopper opp, sier Oda Lotte Heitmann i Heitmann Marin, og legger til at de selger både nye og brukte båter, slik at det blir business begge veier.

­–Vi har et luksusproblem nå med å levere nok båter. Det er vanskelig å si hvor lenge dette vil vare, sier Torben Kragstad i Kragstad AS, som selger Beneteau-motorbåter, samt Boston Whaler, Saxdor og flere andre merker.

Jarle Grytli selger allerede båter for levering i 2024, og opplever at det vokser fram et marked for folk som ønsker flytende leiligheter som plattform for opplevelse.