Frydenbø Marine AS satser

POLEN: Frydenbø Boats AS, et underselskap i Frydenbø Group, har kjøpt seg ytterligere opp i båtprodusenten Mirage i Polen som produserer Nordkapp og Sting.
POLEN: Frydenbø Boats AS, et underselskap i Frydenbø Group, har kjøpt seg ytterligere opp i båtprodusenten Mirage i Polen som produserer Nordkapp og Sting.

Kjøper seg opp i polsk båtprodusent

Frydenbø Boats AS blir nå hovedeier i den polske båtfabrikken Mirage Boats med 92 prosent av aksjene. All produksjonskapasitet er bundet opp til Frydenbøs egne merkevarer Sting og Nordkapp.

Publisert Sist oppdatert

– Vi merker den høye etterspørselen etter båtene våre i markedet og må sikre at vi kan møte denne økende etterspørselen. Kjøpet av Mirage er med på å sikre den kapasiteten, sier Trond Underhaug i en pressemelding i dag. Underhaug er medeier og konstituert administrerende direktør i Frydenbø Marine.

Samarbeidet med produksjonsselskapet Mirage Boats startet i 1999, da gjennom Nordkapp Boats AS. Frydenbø kjøpte Nordkapp Boats i 2019 og fusjonerte senere selskapene i et felles eierselskap, Frydenbø Marine, hvor eierne Ronny Antonsen og Brødrene Underhaug AS ble med videre.



All produksjon

På Båtmagasinets spørsmål svarer Trond Underhaug følgende:

Hvordan er eierstrukturen hos Mirage i dag?

– Vi eide 50 prosent tidligere, og har nå kjøpt ut to av de tre partnere. Frydenbø Boats AS eier nå 92 prosent og daglig leder i Mirage Hugo Roszkowski (den tredje partneren, red. anm.) eier 8 prosent.

Hvorfor er det ønskelig å eie egen produksjonskapasitet?

– Det er både for å sikre stabilitet i produksjonsleddet, og det er også av hensyn til utvikling fremover med hensyn til kapasitetstilpasninger.

En beslutning som går litt motstrøms?

– Jo, mange baserer seg på leieproduksjon. Vi har hatt en annen modell med en eierposisjon i produksjonsleddet, dette er en modell vi har vært fornøyd med gjennom mange år og som vi ser har mange fordeler. Oppkjøpet i Mirage er gjort for å videreutvikle denne modellen fremover, sier Underhaug.

LANG RELASJON: Båtfabrikken Mirage Boats i Augustów i Polen har produsert Nordkapp-båtene siden 1999.
LANG RELASJON: Båtfabrikken Mirage Boats i Augustów i Polen har produsert Nordkapp-båtene siden 1999.

Er all kapasiteten bundet til produksjon av Nordkapp og Sting?

- Ja, det er det nå. Hundre prosent for Nordkapp og Sting.

Vil all produksjon samles her?

- Alle våre båter blir produsert hos Mirage, med unntak av selve aluminiumskrogene til RS-serien som vi kjøper hos underleverandør.

Hvordan ser det ut med tilgang på motorer fremover?

- Det er en utfordring for oss som alle andre båtbyggere, men per i dag ser vi at vi har brukbar dekning fremover, avslutter Underhaug i Frydenbø Marine.

Enighet

– Mirage har produsert og distribuert båter til det nordiske markedet i mange år, og vi er nå glade for å ha kommet til enighet om en løsning som gir fabrikken fortsatt utvikling. Det er viktig for virksomheten og sikring av arbeidsplasser her i Augustów, sier Hubert Roszkowski, daglig leder i Mirage Boats, ifølge pressemeldingen fra Frydenbø.

Store ambisjoner

I pressemeldingen sier konsernsjef og eier i Frydenbø Group, Knut Herman Gjøvaag:

– Vi har store ambisjoner knyttet til fortsatt vekst og utvikling i båtvirksomheten vår, og videreutvikling mot det europeiske markedet. Det at vi nå sikrer kapasitet og eierskap ved Mirage Boats, er et viktig steg i den retningen.

Videre skriver Frydenbø Group at båtsalget har vært svært godt og at Frydenbø Boats AS etter overgangen fra Evinrude til Mercury, har tatt en enda sterkere posisjon i det skandinaviske båtmarkedet. I 2020 hadde Frydenbø Marine en omsetning på 571 millioner kroner og et resultat før skatt på 34,3 millioner kroner, ifølge pressemeldingen.

AMBISJONER: – Vi har store ambisjoner knyttet til fortsatt vekst og utvikling i båtvirksomheten vår, sier konsernsjef og eier i Frydenbø Group, Knut Herman Gjøvaag i en pressemelding.
AMBISJONER: – Vi har store ambisjoner knyttet til fortsatt vekst og utvikling i båtvirksomheten vår, sier konsernsjef og eier i Frydenbø Group, Knut Herman Gjøvaag i en pressemelding.