Også i 2022 vil folk stå i kø for å kjøpe biler og båter.

Velkommen til båtåret 2022

I 2022 vil folk stå i kø for å kjøpe båt mens bransjen sliter med å levere varene, og messene går nok et usikkert år i møte.

Publisert Sist oppdatert

Man skal være forsiktig med å spå, og særlig om fremtiden, heter det, men det er noen klare trender ved inngangen til et nytt år.

Koronapandemien har dominert nyhetsbildet i store deler av verden de siste to årene. Med den nye omikron-bølgen vil også det nye året preges av sykdomssnakk og smittevern. Reiselivet og utelivet lider, mens båtlivet blomstrer. Mange båtprodusenter har solgt ut hele produksjonen for 2022, og kan ikke levere båt til nye kjøpere før i 2023 eller 2024.

Økte priser

Bruktbåtprisene har vært lave i Norge på mesteparten av 2000-tallet, men nå selger stadig flere kurante bruktbåter til priser over nybåtprisen. Spådommer om krakk i båtmarkedet har så langt ikke slått til. Nybåtprisene vokser inn i det nye året som følge av sterk vekst i råvarepriser og fraktpriser, samt forsinkelser i hele leveransekjeden.

De siste årene med rekordlave renter og likviditetsstøtte fra sentralbankene har skapt bonanza i finansmarkedene, og mange har tjent gode penger på aksjer og eiendom. De rike kjøper luksusyachter som aldri før. Samtidig advarer økonomer mot mulig korreksjon eller krakk som følge av renteøkninger i kjølvannet av stigende råvarepriser og frykt for inflasjon.

Ferielandet Norge

Mange nordmenn har fått øynene opp for sitt nærmeste ferieland under pandemien. Norge er trygt og rent og byr på spektakulære naturopplevelser. Nå er det også kommet til mange gode restauranter, som byr på kortreiste kulinariske opplevelser fra den fantastiske sjømaten vi finner langs hele kysten.

I populære gjestehavner er det nå trengsel i sommerukene, særlig da på Østlandet og Sørlandet, mens det er god plass mange andre steder. Norge har verdens nest lengste kyst når holmer og fjorder regnes med, og stadig flere oppdager nå Vestlandet, Helgelandskysten og Lofoten.

Men husk at det nye året starter med nye fartsgrenser langs hele kysten. Kystverket nye forskrift om statlige fartsgrenser på sjøen trer i kraft 1. januar 2022, samtidig som rundt 125 lokale fartsforskrifter i 95 kommuner oppheves.

Båtplasser

I Båtmagasinets siste utgave i 2021 skrev vi om båtlivet og energibruken. Energiprisene har føket i været gjennom året. Selv om elbåter er langt unna et massemarked, går utviklingen i retning av et mer energiøkonomisk båtliv i årene som kommer.

Opplag og båtplasser er knapphetsgoder under press i landets mest folkerike områder. Flere og større båter er bare en del av forklaringen. Minst like viktig er høye eiendomspriser og omreguleringer til sjønære eiendomsprosjekter.

Avlyst

Mens bransjen blomstrer, har båtutstillingene lidd kraftig under pandemien. Sjøen for alle er avlyst for 2022 på grunn av leveranseproblemene. På årets nest siste dag kom nyheten om at Boot 2022 ble beordret stengt av myndighetene på grunn av sterk smitteøkning som følge av omikron. Pandemien er et hardt slag for messebransjen, som også før korona opplevde strukturelle utfordringer. Allerede før pandemien ble London Boat Show stengt for godt, og Salon Nautic i Paris i desember 2021 var bare en skygge av seg selv.

Bilsalget har vært knallsterkt i 2021 og Møller Gruppen spår nytt rekordår for bilsalget i 2022. Norges bank spår en forbruksvekst på hele seks prosent for husholdningene i det nye året, mens kronekursen forventes å ligge nokså stabilt i forhold til euro. Alt tyder på at også båtbransjen vil oppleve gode tider. For tiden er det hus, hytter, biler og båter nordmenn bruker penger på.

Båtlivet endrer seg, men at mange vil dyrke båtlivet også i 2022 er neppe en dristig spådom. Godt nytt båtår!