Barsk utenpå, men myk inni
VIDEO: Aluminiums-nyheten XO 360 har et barskt utseende, men innvendig er den luksuriøs.
Ser man XO 360 på vannet i dag, på litt avstand, er det lett å gjette at det er en XO 270 RS, som frem til nå har vært XOs flaggskip. Nå er det XO 360 som har tatt over tronen. Den har som de andre modellene en ekstra dyp V-bunn som skal gi behagelig gange. To innenbordsmotorer skal dytte den til over 40 knop. Prisen for 36-foteren starter på fire hundre tusen Euro. Med dagens eurokurs tilsvarer det nærmere fire millioner kroner. Men da er også alt inkludert, bortsett fra radaren.
Fullt utstyrt
Båten har fått sin verdenslansering på Boot Düsseldorf. Vi har tatt en runde for å se den nye polskbygde finnen har å by på. Vi snakker også med XOs markedssjef Calle Nyman som forteller at den første båten trolig kommer til Norge til seinsommeren. Men kjøper man en XO så kjøper man ikke bare litt XO. Første produksjonsår tilbys XO 360 kun med fullt utstyrt.
– Det første året lager vi en båt i måneden. Derfor tilbyr vi den heller ikke med så mange alternativer, men fullt utrustet, bortsett fra med radar som er det eneste ekstrautstyret, sier Nyman.
Utsikt alle retninger
Utenpå ser den folierte aluminiumsbåten ut som en tøffing. På båtmessen i Düsseldorf er det ikke få som stopper og tar en titt. Kjenner på skroget. Og kikker opp mot det store styrehuset. Noe av det første vi legger merke til når vi kommer innvendig er de store vindusflatene, men her er det ikke bare god sjøutsikt alle kompassretninger. Også taket er nærmest en eneste stor vindusflate, også utenom takluka, som før øvrig er produsert av Ertec i Norge. På glasstaket står også et søkelys, og det gir ekstra kontroll med visuell kontakt når vi tester den litt i messehallen.
Seks i fartretningen
Stadig flere båtprodusenter tar hensyn til at flere skal få sitte i fartsretningen under overfarten. I XO er det lagt opp til at så mange som seks voksne kan sitte i fartsretningen. Men her har XO tatt et steg videre i forhold til mange andre konkurrenter. De som sitter bak føreren sitter høyere, som i en kinosal, og titter dermed framover over de som sitter foran. De bakerste sitter noe lavere igjen.
I styrehuset er det også en velutrustet bysse, og en langsgående benk på babord side. Skal man spise vippes bordet ut til dobbel størrelse, og den langsgående benken hører da også til spisegruppen, og gir fin plass til seks voksne.
To lugarer
Alt er smak og behag, men for noen er det mulig den utstilte båten kan bli noe mørk innvendig. Bortsett fra seter og benker i grå tekstil er det mye mørkt. Til gjengjeld slipper det jo inn mye lys både fra taket og fra panoramavinduene. Og som kjøper kan du også velge lysere innredning.
Foran er det er det er det en rommelig lugar med dobbelkøye. I tillegg er det her toalett med bad og dusjmuligheter. Fra akterbenken kommer man ned til en midtlugar, også her med dobbelkøye.
Utvendig på styrbord side er det dollbord som gir adkomst til fordekket. Etter å ha passert styrehuset kunne det med fordel vært noe mer å holde seg fast i når man skal helt fram, ikke minst med tanke på at dette er en båt som er beregnet for nettopp dårlig vær. På akterdekket går designet på bekostning av sikkerheten. En spesialdesignet akterrekke ser fin ut, men her glir stort og smått lett ut av båten. Men XO kommer også med en alternativ løsning til akterdekket, med en benk med stengemulighet på sidene.
– Tar dere opp konkurransen med Targa, men som et aluminiumsalternativ?
– Dette er et alternativ med fordelene som aluminium gir, sier Nyman.
– Tradisjonelt kommer båtene deres også etter hvert med påhengeralternativ. Hva med denne?
– Når markedet er klart for det er det mulig. Det er det som er så flott med aluminium, at vi kan bygge om så enkelt. Men det tar nok noe tid før vi ser denne med påhenger, sier Nyman.