![LOSSET: I går ble «Hyke Shuttle 0001» losset på Øraterminalen i Fredrikstad. Foto: Kenneth Mathisen, Borg Havn.](https://image.batmagasinet.no/834674.webp?imageId=834674&x=0.00&y=29.59&cropw=72.00&croph=53.94&width=960&height=654&format=jpg)
"Hyke" på plass i Glomma
Når er den endelig på plass der den hører hjemme, Bård Ekers snart autonome byferge «Hyke». Den er bygget på Hydrolifts avdeling i Hardangerfjorden, døpt under Arendalsuka og ble losset og sjøsatt fra Øraterminalen hos Borg Havn i går.
Nå starter en lang periode med prøvedrift som byferge på Glomma mellom fergeleiet Bekkhus på Kråkerøy og Vaterland ved Gamlebyen i Fredrikstad, i første omgang bemannet med skipper, men for fremtiden tenkt ubemannet.
Fire Hyke-ferger til Paris
Selv om byggenummer én skal brukes til passasjertrafikk over Glomma, er Bård Ekers unike konsept utviklet for å tjenestegjøre i enhver storby verden over som har en elv eller vann som skiller bydeler. Allerede neste år, under OL i Paris, skal fire slike ferger settes i drift på franske Seinen. Båtmagasinet har tidligere omtalt at magasinet Time kåret fartøyet til et av de 200 viktigste, innovative prosjekter i 2022.
![TESTKJØRING: Nå starter testkjøring av «Hyke» på Glomma. Foto: Kenneth Mathisen, Borg Havn.](https://image.batmagasinet.no/834680.webp?imageId=834680&x=0.00&y=22.69&cropw=93.40&croph=48.16&width=960&height=664&format=jpg)
Satser på volum
Under Arendalsuka ble den første båten døpt av Fredrikstads ordfører Siri Martinsen, som også er leder for styringsgruppen for bypakke Nedre Glomma i Fredrikstad. Den ble gitt det kanskje noe upersonlige navnet «Hyke Shuttle 0001», men ifølge styreformann Bjørn Utgård indikerer navnet på at fartøyet er tenkt bygget i antall over tusen. Det sier jo litt om ambisjonene.
![DØPT: "Hyke Shuttle 0001" ble døpt av Fredrikstads ordfører Siri Marthisen under Aredalsuka. Foto: "Hyke".](https://image.batmagasinet.no/834682.webp?imageId=834682&x=20.67&y=16.43&cropw=61.93&croph=61.76&width=960&height=538&format=jpg)
Etter dåp og grundig presentasjon i Arendal ble fartøyet fraktet med frakteskip fra Nor Lines østover igjen til Øra. I de neste månedene blir det full søkelys på testingen i Glomma.
-Vi møter stor interesse fra ulike byer i verden. Vi kommer til å starte i Fredrikstad med uttesting, og deretter ligger flere norske byer inne i vår plan på veien til eksportmarkedet, har Bård Eker tidligere uttalt til Båtmagasinet.