Bruktbåttest: NB 8700 Norse Fisher

NB 8700 Norse Fisher (senere NB 870 Touring)
NB 8700 Norse Fisher (senere NB 870 Touring)

Den moderne kombibåten

Med NB 8700 Norse Fisher (senere NB 870 Touring), fikk den vestnorske kombibåten hevet sittegruppe og ekstra stort akterdekk. Det gjør den fortsatt til en svært aktuell familieturbåt.

Publisert Sist oppdatert

SNB Marine på Askøy utenfor Bergen ble etablert i 1986 av Tore Bekken og Erik Allers. De rendyrket et båtkonsept som har blitt svært populært i Norge, nemlig en blanding av arbeids- og fiskebåt og fritidsbåt. Dette særnorske fenomenet ble kalt «kombi» eller «kombibåt». Grunnlaget for NB ble lagt med NB 740 som var basert på Nord West 740. NB 8700 hadde en kort periode tilleggsbetegnelsen Norse fisher, men fikk senere modellnavnet NB 870 Touring. Modellen ble i sin helhet utviklet av NB Marine, med produksjonssjef Tore Bekken og daglig leder Erik Allers som designere.

FAKTA
Produsent:NB Marine AS
Konstruktør:Tore Bekken og Erik Allers
Byggeperiode:Cirka 1995-2010
Modellhistorie:
1995-2000:NB 8700 Norse Fisher
2000-ukjent:NB 870 Touring
Vanlige motoralternativer
- alternativ 1:Yanmar 184-290 hk
Gangtid motor:700
Pris som ny i 1999:Ukjent
Testbåt sist omsatt for:Ukjent

SPESIFIKASJONER
Største lengde:8,70 meter
Største bredde:3,30 meter
Vekt tørr båt:Cirka 3300 kg
Kapasiteter
- Drivstoff:380 liter
- Ferskvann:190 liter
- Septik:50 liter
- Varmtvann:30 liter

AKTERDEKK: Det store og praktiske akterdekket er en nøkkelegenskap ved NB 8700.
AKTERDEKK: Det store og praktiske akterdekket er en nøkkelegenskap ved NB 8700.

Kombinasjonen av det store akterdekket og en romslig salong med sittegruppe der alle hadde førsteklasses utsyn, satte en standard for denne båttypen som ble svært godt mottatt av markedet. Båten ble lansert midt på 1990-tallet, og er den NB-modellen som ble produsert i flest eksemplarer, ifølge Erik Allers. NB 8700/870 ble utelukkende levert med akselinstallasjon.

Det er kombinasjonen av det store akterdekket og den romslige salongen som gjør NB 870 Touring til en populær familieturbåt. Modellen ligger tradisjonelt noe lavere i pris enn Viknes, men har mange av de samme egenskapene. Modellens popularitet og situasjonen i dagens båtmarked gjenspeiler seg også i at det for øyeblikket ikke er noen NB 870 til salgs på finn.no Prisbildet er det derfor vanskelig å si noe om, men det antas å ligge i området mellom 600 000 og 800 000 kroner, avhengig av årsmodell og motorisering.

UTSIKT: Salongen byr på sittehøyde for alle på samme nivå som vinduene.
UTSIKT: Salongen byr på sittehøyde for alle på samme nivå som vinduene.

Hva får du for pengene?

Vi har tidligere konstatert at spredningen i pris er ganske stor for brukte NB 870. Noen båter, som vår testbåt, ble levert som halvfabrikat. Disse ligger ofte noe lavere i pris enn fabrikkbygde båter. Det er også noe variasjon i motorleverandører og motoreffekt. Den mest vanlige motoriseringen på båter fra 2000-tallet er Yanmar i forskjellige versjoner fra 184 hester til, 222 og 290. Båtene med 222 og 290-hesteren er sannsynligvis de mest lettsolgte og også de som oppnår høyest pris. Vår testbåt ble kjøpt som et halvfabrikat og ferdigstilt av nåværende eier, en profesjonell båtmann, i 1999. Han installerte også ny motor, en Volvo Penta KAMD 43 P som har 700 timer på telleren.

ENDRET: I vår testbåt var byssa plassert på babord side. Senere versjoner har en speilvendt planløsning.
ENDRET: I vår testbåt var byssa plassert på babord side. Senere versjoner har en speilvendt planløsning.

Vår testbåt var fullt utrustet for tur, med bysse med gass koketopp, kjøleskap, landstrøm og 3,5 kW Mikuni dieselvarmer. Den hadde også kartplotter, ekkolodd, VHF og separat GPS. Den var også utstyrt med baugpropell, men hadde ikke ankervinsj.

Selv om båten er drøye 20 år gammel, er den svært velholdt innvendig. Puter, polstring og interiør forøvrig er i god stand. Båten fremstår som fri for lekkasjer, godt renholdt og helt uten lukt. Siden båten ligger ute og er i bruk hele året, er den litt matt i gelcoaten, men uten skader eller sår.

U-SALONG: Det er god plass til en familie rundt bordet i salongen.
U-SALONG: Det er god plass til en familie rundt bordet i salongen.

MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat:Volvo Penta
Modellbetegnelse:KAMD 43 P
Årsmodell:2000
Drivstofftype:Diesel
Ytelse hk:220
Antall sylindere:6
Max turtall ihht produsent:3.800 omdr./min.
Max turtall i test:3.700 omdr./min.
Type fremdrift:Aksel

ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank:2x115 Ah (forbruk)
1x115 Ah (start)
Ladespenning i volt forbruk:14,2
Ladespenning i volt start:14,2
Hvilespenning i volt forbruk:12,6
Hvilespenning volt start:12,4

NOEN MÅL I CM
Dollbord, bredde:23
Akterdekk:238x276
Ståhøyde
- styrhus:200
- toalett:210
- lugar:172
Køyemål
- hovedkøye:120x200
- stikkøye:-

FART OG STØY
Testet
Max turtall:3700
Max fart:21,0 knop
Marsjfart:18,0 knop
Max støy:80 dBA
Støy ved marsjfart:75 dBA

Bruksegenskaper

NB 8700 Norse Fisher byr på et svært romslig akterdekk hvor man både kan rigge til stoler og bord, men som også kan brukes til transport og fiske. Båten representerer også den nye generasjonen båter med en stor salonggruppe der også passasjerene sitter høyt og har fullt utsyn gjennom store vinduer i styrhuset.

Planløsningen på nyere NB 870 gjennomgikk vesentlige endringer gjennom livsløpet. Mens 8700 har toalettrommet ved inngangen akter i styrhuset og bysse på babord side, fikk senere modeller toalettrommet under dekk og byssa ble flyttet over til styrbord side aktenfor førerplassen (med andre ord speilvendt i forhold til vår testbåt). Senere versjoner med den sistnevnte interiørlayouten er antakelig noe mer familievennlig enn den på vår testbåt. Båten vi testet hadde en dobbeltkøye i stikklugaren under salongen, og flere mindre køyer forut.

NB 870 Touring er en halvplaner som trives godt i fartsområdet rundt 16-18 knop. Motoren i testbåten yter tilstrekkelig og gir en toppfart på 21 knop. Behagelig marsjfart ligger rundt 18 knop. Fra modellåret 2007 ble skroget på NB 870 forlenget, noe som ga stødigere gange, mindre trimvinkel og et bredere fartsregister. Skroget er henimot planende med strak aksel og kjøl, og legger seg moderat innover i sving. Manøvreringsegenskapene er gode.

Teknisk tilstand

• Plast

Overbygg og skrog er fint i plasten, men båten trenger en grundig rubbing og polering.

• Motor og fremdriftssystem

Motoren er fra 2000, er godt vedlikeholdt og i god stand.

• Skroggjennomføring/drenering

Skroggjennomføringer er i god stand.

• Lekkasjer/vannskader

Båten er helt tørr innvendig. Ingen merkbar lukt.

• Elektronikk/elektrisk

Eldre Pronav kartplotter, VHF, GPS-mottaker og ekkolodd. Plotteren er klar for fornyelse.

• Interiør

Polstring og treverk i svært god stand. Putene har normal bruksslitasje.

KØYESENGER: Forut er det køyesenger. Senere versjoner av modellen har også dobbeltkøye forut.
KØYESENGER: Forut er det køyesenger. Senere versjoner av modellen har også dobbeltkøye forut.

Båtmagasinets vurdering

NB 8700 Norse Fisher (senere NB 870 Touring) er en praktisk familieturbåt som dekker mange behov. Dette er en helårsbåt med plass til en familie på fire personer, med god plass i salong og på akterdekk. Kombinasjonen av pris (i dette tilfellet mellom 600 000 og 700 000 kroner) og bruksegenskaper, gjør denne båten aktuell for et stort publikum. Båtene er populære og lett omsettelige.

FAKTA:

TEKNISK SJEKKLISTE – NB 8700 NORSE FISHER

Kontrollpunkt Tilstand i testbåt

CE-merking: OK

Motor/fremdrift

- servicer fulgt: Ja

- starter lett: Umiddelbart.

- lytt etter ulyder: Ingen.

- styring: Presis og fin.

- motorspak: Presis og smidig.

Gear: Veksler fint.

Fuktskader: Ingen.

Lekkasjer: Tørr og fin.

Skroggjennomføringer: I orden.

Elektrisk anlegg: I orden.

Ladespenning: Tilfredsstillende.

Elektronikk: Av eldre årgang.

Puter og polstring: Kun bruksslitasje.

Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.