
Bruktbåttest: NB 8700 Norse Fisher

Den moderne kombibåten
Med NB 8700 Norse Fisher (senere NB 870 Touring), fikk den vestnorske kombibåten hevet sittegruppe og ekstra stort akterdekk. Det gjør den fortsatt til en svært aktuell familieturbåt.
SNB Marine på Askøy utenfor Bergen ble etablert i 1986 av Tore Bekken og Erik Allers. De rendyrket et båtkonsept som har blitt svært populært i Norge, nemlig en blanding av arbeids- og fiskebåt og fritidsbåt. Dette særnorske fenomenet ble kalt «kombi» eller «kombibåt». Grunnlaget for NB ble lagt med NB 740 som var basert på Nord West 740. NB 8700 hadde en kort periode tilleggsbetegnelsen Norse fisher, men fikk senere modellnavnet NB 870 Touring. Modellen ble i sin helhet utviklet av NB Marine, med produksjonssjef Tore Bekken og daglig leder Erik Allers som designere.
FAKTA | |
Produsent: | NB Marine AS |
Konstruktør: | Tore Bekken og Erik Allers |
Byggeperiode: | Cirka 1995-2010 |
Modellhistorie: | |
1995-2000: | NB 8700 Norse Fisher |
2000-ukjent: | NB 870 Touring |
Vanlige motoralternativer | |
- alternativ 1: | Yanmar 184-290 hk |
Gangtid motor: | 700 |
Pris som ny i 1999: | Ukjent |
Testbåt sist omsatt for: | Ukjent |
SPESIFIKASJONER | |
Største lengde: | 8,70 meter |
Største bredde: | 3,30 meter |
Vekt tørr båt: | Cirka 3300 kg |
Kapasiteter | |
- Drivstoff: | 380 liter |
- Ferskvann: | 190 liter |
- Septik: | 50 liter |
- Varmtvann: | 30 liter |

Kombinasjonen av det store akterdekket og en romslig salong med sittegruppe der alle hadde førsteklasses utsyn, satte en standard for denne båttypen som ble svært godt mottatt av markedet. Båten ble lansert midt på 1990-tallet, og er den NB-modellen som ble produsert i flest eksemplarer, ifølge Erik Allers. NB 8700/870 ble utelukkende levert med akselinstallasjon.
Det er kombinasjonen av det store akterdekket og den romslige salongen som gjør NB 870 Touring til en populær familieturbåt. Modellen ligger tradisjonelt noe lavere i pris enn Viknes, men har mange av de samme egenskapene. Modellens popularitet og situasjonen i dagens båtmarked gjenspeiler seg også i at det for øyeblikket ikke er noen NB 870 til salgs på finn.no Prisbildet er det derfor vanskelig å si noe om, men det antas å ligge i området mellom 600 000 og 800 000 kroner, avhengig av årsmodell og motorisering.

Hva får du for pengene?
Vi har tidligere konstatert at spredningen i pris er ganske stor for brukte NB 870. Noen båter, som vår testbåt, ble levert som halvfabrikat. Disse ligger ofte noe lavere i pris enn fabrikkbygde båter. Det er også noe variasjon i motorleverandører og motoreffekt. Den mest vanlige motoriseringen på båter fra 2000-tallet er Yanmar i forskjellige versjoner fra 184 hester til, 222 og 290. Båtene med 222 og 290-hesteren er sannsynligvis de mest lettsolgte og også de som oppnår høyest pris. Vår testbåt ble kjøpt som et halvfabrikat og ferdigstilt av nåværende eier, en profesjonell båtmann, i 1999. Han installerte også ny motor, en Volvo Penta KAMD 43 P som har 700 timer på telleren.

Vår testbåt var fullt utrustet for tur, med bysse med gass koketopp, kjøleskap, landstrøm og 3,5 kW Mikuni dieselvarmer. Den hadde også kartplotter, ekkolodd, VHF og separat GPS. Den var også utstyrt med baugpropell, men hadde ikke ankervinsj.
Selv om båten er drøye 20 år gammel, er den svært velholdt innvendig. Puter, polstring og interiør forøvrig er i god stand. Båten fremstår som fri for lekkasjer, godt renholdt og helt uten lukt. Siden båten ligger ute og er i bruk hele året, er den litt matt i gelcoaten, men uten skader eller sår.

MOTOR OG FREMDRIFT | |
Motorfabrikat: | Volvo Penta |
Modellbetegnelse: | KAMD 43 P |
Årsmodell: | 2000 |
Drivstofftype: | Diesel |
Ytelse hk: | 220 |
Antall sylindere: | 6 |
Max turtall ihht produsent: | 3.800 omdr./min. |
Max turtall i test: | 3.700 omdr./min. |
Type fremdrift: | Aksel |
ELEKTRISK ANLEGG | |
Batteribank: | 2x115 Ah (forbruk) |
1x115 Ah (start) | |
Ladespenning i volt forbruk: | 14,2 |
Ladespenning i volt start: | 14,2 |
Hvilespenning i volt forbruk: | 12,6 |
Hvilespenning volt start: | 12,4 |
NOEN MÅL I CM | |
Dollbord, bredde: | 23 |
Akterdekk: | 238x276 |
Ståhøyde | |
- styrhus: | 200 |
- toalett: | 210 |
- lugar: | 172 |
Køyemål | |
- hovedkøye: | 120x200 |
- stikkøye: | - |
FART OG STØY | |
Testet | |
Max turtall: | 3700 |
Max fart: | 21,0 knop |
Marsjfart: | 18,0 knop |
Max støy: | 80 dBA |
Støy ved marsjfart: | 75 dBA |
Bruksegenskaper
NB 8700 Norse Fisher byr på et svært romslig akterdekk hvor man både kan rigge til stoler og bord, men som også kan brukes til transport og fiske. Båten representerer også den nye generasjonen båter med en stor salonggruppe der også passasjerene sitter høyt og har fullt utsyn gjennom store vinduer i styrhuset.
Planløsningen på nyere NB 870 gjennomgikk vesentlige endringer gjennom livsløpet. Mens 8700 har toalettrommet ved inngangen akter i styrhuset og bysse på babord side, fikk senere modeller toalettrommet under dekk og byssa ble flyttet over til styrbord side aktenfor førerplassen (med andre ord speilvendt i forhold til vår testbåt). Senere versjoner med den sistnevnte interiørlayouten er antakelig noe mer familievennlig enn den på vår testbåt. Båten vi testet hadde en dobbeltkøye i stikklugaren under salongen, og flere mindre køyer forut.
NB 870 Touring er en halvplaner som trives godt i fartsområdet rundt 16-18 knop. Motoren i testbåten yter tilstrekkelig og gir en toppfart på 21 knop. Behagelig marsjfart ligger rundt 18 knop. Fra modellåret 2007 ble skroget på NB 870 forlenget, noe som ga stødigere gange, mindre trimvinkel og et bredere fartsregister. Skroget er henimot planende med strak aksel og kjøl, og legger seg moderat innover i sving. Manøvreringsegenskapene er gode.
Teknisk tilstand
• Plast
Overbygg og skrog er fint i plasten, men båten trenger en grundig rubbing og polering.
• Motor og fremdriftssystem
Motoren er fra 2000, er godt vedlikeholdt og i god stand.
• Skroggjennomføring/drenering
Skroggjennomføringer er i god stand.
• Lekkasjer/vannskader
Båten er helt tørr innvendig. Ingen merkbar lukt.
• Elektronikk/elektrisk
Eldre Pronav kartplotter, VHF, GPS-mottaker og ekkolodd. Plotteren er klar for fornyelse.
• Interiør
Polstring og treverk i svært god stand. Putene har normal bruksslitasje.

Båtmagasinets vurdering
NB 8700 Norse Fisher (senere NB 870 Touring) er en praktisk familieturbåt som dekker mange behov. Dette er en helårsbåt med plass til en familie på fire personer, med god plass i salong og på akterdekk. Kombinasjonen av pris (i dette tilfellet mellom 600 000 og 700 000 kroner) og bruksegenskaper, gjør denne båten aktuell for et stort publikum. Båtene er populære og lett omsettelige.