
Test: Brukt Mørejet 30

Betalte halv pris av ny motor
Mørejet 30 er velprøvde og slitesterke tur- og bruksbåter som fortsatt har en tilhengerskare. Vi har testet et tidlig eksemplar fra 1981 med motor fra 2012. For 250 000 kroner fikk nåværende eier båten med på kjøpet – til halve prisen av motoren.
Mørejet 30 ble lansert i 1980, og kom på markedet omtrent samtidig med Halco 26. Begge representerte en ny type lukkede, planende båter som raskt ble populære. Den teknologiske utviklingen av kompakte dieselmotorer med drev som fant sted samtidig, åpnet markedet for denne typen båter. Volvo Pentas MD40, den sekssylindrete «staketmotorn», ble lansert som 100-hester i 1977 og var den første dieselmotoren som kunne kombineres med Aquamticdrevet. Volvo Penta tok raskt ut mer effekt av motoren, noe som gjorde det mulig å bygge hurtiggående båter med singel dieselinstallasjon og drev – så som Mørejet 30.
FAKTA | |
PRODUSENT: | Skorpa Fiberglass |
KONSTRUKTØR: | Endre Skorpen |
BYGGEPERIODE: | 1979-2008 |
MODELLHISTORIE: | |
1979-2008: | Mørejet 30 |
VANLIGE MOTORALTERNATIVER | |
- ALTERNATIV 1: | Volvo Penta 40-serie |
GANGTID MOTOR: | 300 |
PRIS SOM NY I 1981: | Ukjent |
TESTBÅT SIST OMSATT FOR: | 250 000 kroner |
NYTTIGE LINKER: | - |
BRUKTBÅTKONTRAKT: | www.batmagasinet.no |
SPESIFIKASJONER | |
STØRSTE LENGDE: | 9,00 meter |
STØRSTE BREDDE: | 3,20 meter |
VEKT TØRR BÅT: | Cirka 4500 kg |
KAPASITETER | |
- DRIVSTOFF: | 500 liter |
- FERSKVANN: | 140 liter |
- SEPTIK: | 53 liter |
- VARMTVANN: | Ukjent |
YTELSE HK: 315 | |
ANTALL SYLINDERE: 6 | |
MAX TURTALL IHHT PRODUSENT: | |
3.800 omdr./min. | |
MAX TURTALL I TEST: 3.500 omdr./min. | |
TYPE FREMDRIFT: Drev |

Utviklingen av Mørejet 30 begynte på slutten av 1970-tallet, og brødrene Endre og Hallgeir Skorpen kunne sjøsette den første båten i 1980.
- De tre første var litt mer tilrettelagt for fiske med kort overbygg, forteller Hallgeir Skorpen.
- Så ble overbygget forlenget, og deretter var båtene stort sett basert på det samme designet frem til den siste av totalt 154 båter ble levert i 2008 Ett unntak var tre-fire båter som ble levert med flybridge.
Fra starten bygde Skorpa Fiberglass 16 og 19 fots båter for vannjet. Også de første tyve Mørejet 30 ble bygd med vannjet, derav navnet. Denne formen for fremdrift fungerte greit de første årene fordi båtene var så enkle og spartansk utrustede. Større krav til komfort førte til tyngre båter, og da ble det for lite kapasitet på vannjeten. Da BMW i en periode satset på marinemotorer med drev, ble det bygget et antall Mørejet 30 med denne konfigurasjonen, men etter at BMW skrinla prosjektet gikk Mørejet over til Volvo Penta og drev. Brorparten av båtene ble levert med 40 og 41-motorer i enkel eller dobbeltinstallasjon, men også fem-seks båter med aksel-installasjoner på V-gir. Flere av dem som skyss- og taxibåter. Rundt halvparten av båtene ble solgt som halvfabrikat som ble ferdigstilt av eierne.

- De første båtene frem til rundt 1985 ble produsert med delte vindusrammer med skarpe hjørner som gikk opp i limingen i innerpakningene. I 1985 støpte vi et nytt overbygg og gikk over til nye vindusrammer med avrundete hjørner, og med det ble vi kvitt lekkasjeproblemene, forteller Hallgeir Skorpen.

ELEKTRISK ANLEGG | |
BATTERIBANK: | 2x115 Ah (forbruk) |
1x115 Ah (start) | |
LADESPENNING I VOLT FORBRUK: | 14,1 |
LADESPENNING I VOLT START: | 14,1 |
HVILESPENNING I VOLT FORBRUK: | 12,6 |
HVILESPENNING VOLT START: | 12,4 |
NOEN MÅL I CM | |
DOLLBORD, BREDDE: | 21 |
STÅHØYDE | |
- STYRHUS: | 196 |
- TOALETT: | 180 |
- LUGAR: | 180 |
KØYEMÅL | |
- HOVEDKØYE: | 120x210 |
- STIKKØYE: | 80x190 |
FART OG STØY | |
TESTET | |
MAX TURTALL: | 3500 |
MAX FART: | 32,0 knop |
MARSJFART: | 24,0 knop |
MAX STØY: | Ikke testet |
STØY VED MARSJFART: | 80 dBA |
Hva får du for pengene?
I skrivende stund, januar 2021, er det ingen Mørejet 30 til salgs på finn.no. Vår testbåt fra 1981 ble kjøpt av nåværende eier våren 2020 for 250 000 kroner. Prisforlangende var 270 000 kroner. Båten er en av de første Mørejet 30 som ble levert, og var oppgradert med ny motor i 2012. Den nye motoren er en Yanmar 6LPA-STZP2 med Yanmar 370-drev. Drevet ble fornyet på garanti i 2019. En slik motorpakke koster rundt 500 000 kroner. Da båten sist ble omsatt hadde motoren gått 124 timer. Nåværende eier har dermed fått en svært rimelig båt med en driftssikker og tilnærmet ny motor. Å foreta et kostbart motorbytte i en båt som denne er vanskelig å forsvare økonomisk, med mindre man skal beholde båten i lang tid selv. Desto større glede for eier nummer to.
I tillegg til ny motor, har båten relativt nye batterier, kalesjen ble fornyet i 2012 og er lite brukt, skrogsider og takpaneler er trukket om, og den har en ny dieselvarmer på 10 kW. Av utstyr forøvrig, er det verdt å nevne nyere Garmin kartplotter, Sailor VHF, Wallas kokeapparat, kjøleskap, varmtvannstank, trimplan og redningsflåte.
De kostbare oppgraderingene er med andre ord foretatt, og kun kosmetiske utbedringer gjenstår.
Bruksegenskaper
For 250 000 kroner har den nåværende eieren Emil Weel Johansen fått en lukket styrhusbåt som teknisk er i god stand for 250 000 kroner. Den nye Yanmar-motoren gir en toppfart på over 30 knop, og en behagelig marsjfart på rundt 24. Ifølge Hallgeir Skorpen vil motorer med effekt på rundt 200 hk og oppover være tilstrekkelig i Mørejet 30. Båten har praktisk dekkslayout, med romslig akterdekk og bakvegg med skyvedør. I styrhuset er det en sittegruppe med to motstående sofaer på babord side og førerplass på styrbord side. Passasjerene har noe begrenset utsyn fra salongen. Aktenfor førerplassen er det en fullverdig bysse med kokeapparat, kjøleskap og vask. Det er god ståhøyde i styrhuset. På styrbord side, i forkant av førerplassen, er det et romslig toalettrom, og forut har båten dobbeltkøye og stikkøye, samt rikelig med stueplass.
Båtmagasinets vurdering
Mørejet 30 er velprøvd både som skyssbåt og familieturbåt. Testbåten er allerede et svært godt utgangspunkt der de store kostnadene er tatt av forrige eier. Avhengig av bruk og behov kan nåværende eier foreta en enkel oppgradering av puter og tekstiler og noe finisharbeid, samt fornyelse av pakninger rundt vinduene, og likevel ha en båt uten nevneverdig verditap i mange år fremover.
TEKNISK SJEKKLISTE | MØREJET 30 |
KONTROLLPUNKT | Tilstand i testbåt |
CE-MERKING: | Bygget før kravet |
MOTOR/FREMDRIFT | |
- SERVICER FULGT: | Ja |
- STARTER LETT: | Umiddelbart. |
- LYTT ETTER ULYDER: | Ingen. |
- STYRING: | Presis og fin. |
- MOTORSPAK: | Presis og smidig. |
GEAR: | Veksler fint. |
FUKTSKADER: | Noe rundt vinduene. |
LEKKASJER: | Tørr og fin. |
SKROGGJENNOMFØRINGER: | I orden. |
ELEKTRISK ANLEGG: | I orden. |
LADESPENNING: | Godkjent. |
ELEKTRONIKK: | Relativt ny. |
PUTER OG POLSTRING: | Puter modne |
for fornyelse. |
Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.