BRUKTTEST: Skilsø 33 Artic

KLASSISK: Skilsø 33 så dagens lys allerede rundt 1990. Linjeføringen er elegant og tidløs. Modellen vi testet er fra 2005.
ENKELT OG GREIT: Vår testbåt var ganske enkelt utstyrt med tanke på elektronikk. Legg merke til de fine, store taklukene.
SALONG: Snur man ryggen på den doble rormannsbenken blir det en fin, opphøyet U-salong med grei plass til fire-fem personer.
KJØLESKUFF: Under benken i aktre del av salongen er en kjøleskuff på skinner. Det er en praktisk løsning, hvor man kan nå kjøleboksen både fra salongen, fra byssen eller fra akterdekk.
STORE SKUFFER: Under køya i hovedlugaren er det to store skuffer. I vår testbåt er det skråstilt køye på babord side og en liten sittebenk på styrbord side.
STIKKLUGAR: Den lille stikklugaren er helt grei. En fin hule for de minste eller en praktisk løsning om man har med seg gjester.
TOALETTROM: Toalettrommet er helt OK. Det er utstyrt med dusj, som er litt plundrete å rigge til.
MOTOR: Motoren i testbåten er en Yanmar 240 hester. Den er overhalt av fagfolk hos Viknes, og starter nesten av seg selv. Ingen misfarget eksos og vi kunne ikke se noen former for lekkasje. Imidlertid er det litt rust og irr på motorlabber og koblinger.

FAMILIEKLASSIKER GODT UNDER MILLIONEN

Skilsø 33 har mer enn 25 års fartstid bak seg - i forskjellige utgaver og varianter. Vi har testet en 33 artic fra 2005. en robust og velbygd bakveggbåt til under en million kroner

Publisert Sist oppdatert

Skilsø 33 så dagens lys på begynnelsen av 1990-tallet, som en avløser til 750-modellen og ble Skilsøs flaggskip for en lengre periode. Skilsø 33 er produsert i fire forskjellige utgaver basert på samme skrog. Foruten Artic-modellen, med lukket styrhus, kom den også med flybridge (FB) og i to forskjellige Sport-versjoner: Åpen med targabøyle eller med hardtop. Sport-utgavene har stor, åpen uteplass og akterlugar. I tillegg til forskjellige layout-versjoner, finnes Skilsø 33 både i en halvplanende utgave med strak aksling og en planende med drev. Sistnevnte variant har midtmontert motor og mellomaksling til drevet. På slutten av 2011 gikk Skilsø i Arendal konkurs, etter 92 års sammenhengende drift. Eksisterende modeller ble overtatt av Viknes på Askøy som etablerte Skilsø by Viknes som har utviklet modellprogrammet. Blant annet foretok de i 2012 en vesentlig oppgradering av Skilsø 33 Sport. I 2015 ble Skilsø 33 erstattet av Skilsø 34 Panorama.

Hva får du for pengene?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER