Test: Viksund 345 St. Cruz HT

TRAPPEN til flybridge er konvertert til stuverom.
innfesting av tanker med karosseriskruer holder ikke mål.
dårligere: Vi noterte at standarden var blitt dårligere i motorrommet.
TRADISJONELL: Salongen byr på god komfort.
TODELT: Toalettrommet er romslig med eget bad.
stikklugar: Midtskips er det en stor stikklugar med to køyer og plass til fire personer.

Med alvorlige mangler

Viksund 345 St. Cruz HT er en fersk hardtop-båt fra Skorgenes. Konseptet er bra og fyller et tomrom i markedet der NB Marine dominerte tidligere. Men båter er allerede solgt uten at det tekniske eller CE-dokumentasjon er i orden. Det er en alvorlig mangel.

Publisert Sist oppdatert

I 2012 ble Viksund-former og rettigheter overtatt av Skorgenes Boats UAB i Litauen. Den første nyutviklede båten fra konstellasjonen Viksund/Skorgenes er lansert i form av Viksund 345 St. Cruz HT. Hovedsakelig bygger båten videre på Viksund 320 St. Cruz Flybridge som kom på markedet i 2007, og som med noen justeringer senere fikk betegnelsen 335 St. Cruz. Sistnevnte ble en riktig hyggelig båt når barnesykdommene var plukket bort. I vår test av 335 St. Cruz i Båtmagasinet nummer 11/2011, berømmet vi særlig motorrommet for dets høye tekniske standard. Våren 2015 lanserer Skorgenes Boats UAB en hardtopversjon av denne båten, under navnet Viksund 345 St. Cruz HT. Den er basert på samme skrog og overbygg, og dekkslayout er nærmest identisk med 335-versjonen, men flybridgen er erstattet med en hardtop med store skyvetakluker. Hvordan har så båten tålt overgangen fra gamle til nye koster?

Sjøegenskaper

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER