Test: Axopar 37 Cabin

IKKE STÅHØYDE: Til tross for at høyden under dekk er snaue 150 cm i lugaren, er den langstrakt og romslig.
RENDYRKET: Den funksjonelle utformingen av førerplassen fungerer veldig bra - enten man sitter eller står å kjører.
I FORDEKKET er det et dypt stuverom under en dobbel luke. Her er det plass til både tamper og fendere.
BRUTAL: Med sitt agressive design og doble Verado-motorer på hekken, vekker Axopar 37 Cabin berettiget oppsikt.

Dristig og fengende

På rekordtid har finske Axopar utviklet et stort modellutvalg fra 24 til 37 fot. Flaggskipet 37 Cabin skiller seg skarpt ut fra mengden - på en irriterende tiltrekkende måte.

Publisert Sist oppdatert

Axopar 37 Cabin er en mektig opplevelse – både å se på og kjøre. Mye tyder på at det finske initiativet Axopar, som produseres i Polen, har truffet noe i vår designbevisste tid som få andre båtprodusenter har klart. De bygger trendy båter med en prislapp som man føler at harmonerer med det man får. Men, hva slags båt er egentlig Axopar 37 Cabin?

Svaret ligger delvis i navnet A=Aquador, XO=XO og Par=Paragon. Den finske designeren Sakari Mattila er mannen som har satt sitt særpreg på alle disse tre båtmerkene. Og både Paragon og XO har et nært slektskap med Axopar-konseptet: Smale skrog (spesielt i forskipet), lavt fribord og lavt tyngdepunkt. Det gir båter en viss type sjøegenskaper, ikke minst går de mykt (men kan også ta en del vann over dekk) i motsjø. Axopar-båtene har dessuten fått to markante step i skroget.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER