
Test: Axopar 24 Open
Særing med sympatiske trekk
Axopar 24 Open er en tolkning av bowrider-konseptet som man enten liker eller avskyr. Den etterlater ingen likegyldig. Prisen retter seg imidlertid mot et langt større publikum.
Det finske båtmerket Axopar dukket opp på markedet for et par-tre år siden. Fra å være en helt ukjent merkevare, har selskapet klart å bygge opp en modellserie som består av 12 båter basert på tre skrog fra 24 til 37 fot. Axopar er lansert over hele Europa og i USA. En merkevarebygging av sjeldent format i båtbransjen, i kombinasjon med et heldig samarbeid med Nimbus som selger båtene gjennom sitt forhandlernettverk, har resultert i at Axopar har gått fra å være en tanke til å bli et etablert og trendy båtmerke på rekordtid. Det er liten tvil om at det har vært lagt svært stor vekt på det designmessige uttrykket da Axopar ble utviklet. Og designet treffer en gruppe stilbevisste mennesker som er lei av runde former, blå puter og teakinnredning. Axopar er båten som sikter seg rett inn mot dem som kjøper nyfunkis-hus, som innreder sine liv og hjem med stor stilbevissthet. Følgelig er Axopar 24 Open en funkis-båt med stor appell hos noen, hos andre vekker den bare harme. Hvor funksjonell er så denne nyfunkis-båten?
FAKTA
Spesifikasjoner | ||
Største lengde: | 7,70 meter | |
Skroglengde: | 7,40 meter | |
Største bredde: | 2,55 meter | |
Vekt tørr båt: | 1.290 kg | |
Vekt fullastet båt: | Ca 1.780 kg | |
Kapasiteter i liter | ||
Ferskvann: | 45 | |
Drivstoff: | 220 | |
Septik: | 30 | |
Motorfabrikat: Mercury | ||
Modellbetegnelse: | Verado Pro 200 XL | |
Årsmodell: | 2016 | |
Drivstofftype: | Bensin | |
Ytelse hk: | 200 | |
Antall sylindere: | 4 | |
Max turtall ihht produsent: | 5.800-6.400 o./min. | |
Max turtall i test: | 5.500 | |
Motoralternativer | ||
Alternativ 1: | Mercury 115 XS Pro | |
Alternativ 2: | Mercury 150 EFI | |
Alternativ 3: | Mercury Verado 200 eller Pro 200 | |
Type fremdrift: | Utenbords | |
Propeller: | Enertia ECO | |
Materiale: | Rustfri | |
Stigning i tommer: | 17’’ | |
Antall blad: | 3 | |
Batteribank | ||
Forbruk: | 110 Ah AGM | |
Start: | 110 Ah AGM | |
Ekstra: | - | |
Ladespenning forbruk i volt: | 14,4 | |
Ladespenning start i volt: | 14,4 | |
Dollbord, bredde: | 10 | |
Uteplass akter: | - | |
Badeplattform: | 2 stk 70x75 | |
Ståhøyde: | ||
Under kalesje: | 165 | |
I salong: | - | |
I byssa: | 165 | |
Ved førerplass: | 165 | |
Hovedlugar: | - | |
Stikklugar: | - | |
På toalett: | 155 | |
Køyemål | ||
Hovedlugar: | 2 stk 70x200 | |
Stikkøye: | - | |
Solseng: | - | |
Ytterligere opplysninger: www.axopar.fi | ||
Designkategori: B | ||
Max antall personer: | 8 | |
Max antall pers. og last i kg: | 915 | |
Max motorstyrke: | 200 hk | |
Max turtall: | 5.500 o./min. | |
Max fart: | 41 knop | |
Max støy: | 80 dBA | |
Støy ved marsjfart: | 78 dBA | |
Turtall | Fart | Støy |
5.500 | 41 | 80 |
5.000 | 36 | 78 |
4.500 | 31 | 77 |
4.000 | 25 | 77 |
3.500 | 20 | 76 |
3.000 | 14 | 73 |
Temperatur | ||
Luft: | 20°C | |
Sjø: | 17°C | |
Vindstyrke: | 6-8 m/sek | |
Tankinnhold ved test | ||
Diesel: | 130 liter | |
Ferskvann: | 0 | |
Septik: | 0 | |
Antall personer om bord: | 1 | |
Pris fra (inkl.avg.): | 428.400 kroner | |
Pris testet båt (inkl. avg.): | Ca 700.000 kroner | |
Konstruktør: | Axopar Boats Oy | |
Produsent: | Axopar Boats/MPPB J.W., Slépsk | |
Produksjonsland: | Polen |

Sjøegenskaper:
Det er ganske enkelt morsomt å kjøre denne båten. Med en 200 hk Mercury Verado på hekken, har man tilstrekkelig med krefter til at den føles sporty, samtidig som man kan redusere turtallet betraktelig og føre båten behagelig frem med et lavt støynviå. Motoren i seg selv er et meget hyggelig bekjentskap. Den byr på god respons, samtidig som den oppleves som svært støysvak. Den langsmale båten er meget letthåndtert både ved havnemanøvrering og gjennom hele fartsregisteret. Et lavt tyngdepunkt og et smalt skrog gjør den til en fornøyelse å kjøre i kvapsete sjø. 24 Open har så å si ingen planingsterskel, og man beholder god sikt forover i alle hastigheter. I likhet med de andre Axopar-båtene, har også 24 Open to tverrstep i skroget. På den positive siden innebærer det at den er lite følsom for sidevind. Man trenger knapt å røre trimplanene, og man trenger heller ikke vie motortrimmen mye oppmerksomhet. Men, i kraftig sving i høye hastigheter sitter den langt mer brutalt i sjøen enn en konvensjonell V-bunnsbåt med steglister. Under normalmanøvrering i marsfartregisteret er imidlertid ikke dette noen merkbar egenskap. At båten tilbys med motorer fra 90 til 200 hk er temmelig uvanlig og vitner om lettdrevet skrog.


Uteplassen:
Axopar 24 Open er basert på bowrider-konseptet, som designeren bak har tolket på sin egen måte. I stedet for en stor sitteavdeling foran vindskjermen, er det gjort plass til en moderat L-benk forut, mens det bak vindskjermen er langsgående benker som også kan brukes som køyer ved overnatting. Disse sitteplassen er i praksis de eneste som har en god vindskjerming. Så følger en passasjerplass på babord side med en konsoll som også inneholder en vask med trykkvann. På styrbord side sitter føreren. Ulempen med denne plasseringen av vindskjermen, at både fører- og passasjerplass, og akterebenken, er ganske trekkfulle sitteplasser. Lengst akter er det en benk med tre separate, meget komfortable seter, og på hver side av benken er det gjennomgang til badeplattformen. I hver skrogside er det praktiske, toppmatede stuverom. Flyten gjennom båten er meget god, og den todelte åpningen i vindskjermen fungerer bra. Vi savnet en gassdemper på den øvre delen. I avdelingen forut er det romslige stuverom i benken, samt en dyp dreggkasse i baugen. En luke i dørken gir adkomst til septiktank, vanntank og pumper. Også i dørken på uteplassen aktenfor vindskjermen er det store stuverom i dørken. Under sittebenken akter er det et stuverom som er åpent i forkant, og ved å fjerne platene i dørken får man adkomst til forbruks- og startbatteri. Badeplattformen som omgir motoren er flush og enkel å bevege seg på. Forskriftsmessig badestige er på plass på styrbord side. Over uteplassen er det en meget solid targabøyle, og vi noterte med tilfredshet at lanterneskjermingen var meget bra. Kalesjeløsningen er todelt og gir mulighet til å bruke den fremre delen som en sprayhood. Bøyler og duk felles enkelt ned og oppbevares i en kalesjegarasje.

Førerposisjon:
Et renskårent, enkelt og funksjonelt formspråk preger også førerplassen. Her er det plass til en stor kartplotter, motorinstrumenter på et digitalt Smartcraft-instrument og en liten fordypning mellom ratt og plotter med plass til småsaker. Her er også 12 volt-kontakt for lading av mobilen. Man sitter meget komfortabelt ved førerplassen, ikke minst takket være en bra vinklet fotplate og en bra stol med god ståfunksjon. Servostyringen og den elektroniske motorspaken bidrar til en presis og uanstrengt håndtering av båten. Inn mot skroget er det armlene som er godt å støtte armen på, og inn i skrogsiden er det et åpent stuverom. Tilsvarende finnes på passasjersiden. Under passasjerstolen på babord side er det en uttrekkbar kjøleskuff.

Toalettrom:
Et uttrekkbart toalett er plassert under dørken til uteplassen forut. Med sprayhooden oppe har man en viss beskyttelse mot innsyn, men uansett byr toalettavdelingen i båten på null privatliv. Det er imidlertid et pluss at en 24 fots bowrider er utstyrt med en sjøvannstoalett med septiktank, og når man ligger i en naturhavn for seg selv er det luksus å kunne ha tilgang til et velfungerende toalett.
MINUS |
- Lite sosial |
- Toalettløsning |
- Dårlig vindskjerming |
PLUSS |
+ Rimelig grunnpris |
+ Sjøegenskaper |
+ Dekkslayout |