
Førsteinntrykk Askeladden C80 Cruiser

Litt mer av alt
I takt med at utenbordsmotorene vokser i størrelse, utvikles det daycruisere med enda mer bokomfort. Nye Askeladden C80 Cruiser er en sporty versjon av flaggskipet Askeladden C83 Cruiser – med mange av de samme kvalitetene.
Alle de store nordiske produsentene av dagsturbåter, som Askeladden, Ibiza, Flipper, Finnmaster og Yamarin, peker alle ut en retning med sine toppmodeller: Store turbåter med ekstra høyde under fordekk, romslige toalettrom og bra bokomfort – i kombinasjon med svært sosial og komfortabel uteplass. Denne utviklingen har skjedd i løpet av noen få år. Askeladden tok steget inn i dette segmentet med sin C83 Cruiser i 2018. Med sin nyeste modell C80 Cruiser beveger Askeladden seg inn i et segment der grensene mellom dagsturbåten og ferieturbåten viskes mer og mer ut. I mangel på bedre betegnelser, omtales båttypen gjerne som daycruisere og weekendcruisere, med en flytende overgang. Nye Askeladden C80 Cruiser tilhører definitivt kategorien weekendcruiser med gode bo- og overnattingsmuligheter som gjør at den fyller et tomrom mellom den tradisjonelle turbåten og den rene dagsturbåten.

Mer høyde
Den moderne daycruiseren er vår tids snekke og Askeladdens nye C80 Cruiser blir et nytt medlem inn i den stadig voksende familien av åpne, nordiske turbåter der komforten i avdelingen under dekk har fått mer oppmerksomhet enn tidligere – uten at det går på bekostning av kvalitetene ved den åpne uteplassen. Da de store daycruiserne gjorde sitt inntog tidlig på 2000-tallet, som en følge av introduksjonen av de banebrytende, store firetakterne som Yamaha F225, var området forut under dekk viet en køye og et toalettrom. 20 år senere har utenbordsmotorene vokst ytterligere, og det samme har volumet under fordekket: Separat, romslig toalettrom, hovedkøye forut med skapplass for lengre overnattingsturer og ikke minst en stor og lett tilgjengelig dobbeltkøye midtskips er blant de vesentlige kvalitetene ved denne nye kategorien daycruisere.
Nytt design
Høyere dekk og et romsligere forskip kler Askeladden C80 Cruiser godt, også designmessig. Med henblikk på funksjon, byr båten på svært sosiale dagsturegenskaper med en sømløs flyt gjennom båten fra badeplattform til fordekk. Badeplattformen er integrert i motorbrønnen slik at man enkelt beveger seg fra side til side. Man entrer uteplassen via en åpning på styrbord side, hvor det også er en romslig byssemodul aktenfor førerplassen.

Båten er tilgjengelig med to kjøleskuffer når man velger utstyrspakken Topline. Denne kapasiteten, i kombinasjon med kokeapparat, dype skuffer og en skikkelig oppvaskkum bidrar til at man uanstrengt kan reise på noen dagers overnattingstur i denne båten. På babord side er det fordelt et rikelig antall sitteplasser i en U-sofa akter. Samtlige seterygger kan vippes frem og tilbake, noe som gjør det enkelt å finne en komfortabel sitteplass i forhold til sol og andre aktiviteter. Vipper man den fremre stolryggen bakover, får man også en mindre L-sofa vis-á-vis førerplassen. Når kalesjen med bøyler legges ned, er den helt gjemt under akterbenken. Med et håndgrep løfter man opp hele modulen akter og får tilgang til kalesjen i den romslige kalesjegarasjen.
En mellomting
Det er i stor grad utstyrsnivået som skiller flaggskipet C83 Cruiser fra C80 Cruiser. Førstnevnte er i enda større grad enn lillesøster beregnet for langtur og overnatting med mer utstyr i grunnversjon. C80 Cruiser er en litt enklere utgave for de som ikke først og fremst skal overnatte mange netter i løpet av en sesong. Likevel har den det ekstra volumet under fordekket som skal til for å være noe mer enn en ren dagsturbåt. Det er marginale forskjeller på uteplassen på C80 og C83, men under dekk skiller de seg fra hverandre blant annet ved at det er mindre skapplass i C80. C80 oppleves også som mer sportslig enn C83 når det kommer til kjøreegenskaper.
Under dekk
Selv med noe mindre skapplass, har C80 Cruiser et imponerende volum under dekk. Lugaren har bra dekkshøyde og stor dobbeltkøye i hele båtens bredde, men med blant annet enklere madrasskvalitet enn i C83 Cruiser. Nedskaleringen av utstyrsnivå i forhold til C83 reflekteres også i prisen. Under køya og oppunder dekk er det skuffer og skapp. Lugaren har rikelig med belysning og godt innslipp av dagslys gjennom skrogvinduer og glassfelt i dekket. Med adkomst inn på babord side i akterkant av lugaren, er det en dobbel stikkøye som er lett å komme inn i, selv for voksne folk. Denne kombinasjonen gjør at man også i C80 Cruiser kan ta med seg et vennepar på en weekendtur.

Gode sjøegenskaper
Askeladden C80 Cruiser bygger videre på skrogdesignet som ble introdusert med den nye C-serien, med dyp V-bunn og to step. Produsenten har gitt dette designet betegnelsen Twin Step Infusion Hull Technology (TSI). Testbåten hadde Suzukis 300-hester på hekken med kontraroterende propeller.
Erfaringsmessig har de fleste step-skrog vi har kjørt en mindre påvirkelig trimvinkel enn vanlige V-bunnsbåter, og de kan oppleves som mer lettkjørt uten at man trenger særlig kunnskap om motortrim for at båten skal gå med en akseptabel angrepsvinkel mot vannet. Dette gjelder også for C80. Båten har en umerkelig planingsterskel og er svært kompakt bygd med en overbevisende kvalitetsfølelse. Kombinasjonen av step-skroget, Zipwake automatiske trimplan og motorens kontraroterende propeller, gjør Askeladden C80 Cruiser svært lettkjørt. Den har et imponerende grep i vannet og oppleves til tross for størrelsen som responsvillig og sporty med en 350-hester på hekken. Toppfarten lander på 45 knop.

FAKTA: ASKELADDEN C80 CRUISER

CE-kategori: C
Produksjonsland: Polen
Lengde i meter: 8,03
Bredde i meter: 2,75
Vekt tørr båt i kg: 2 100
Drivstoff i liter: 230
Ferskvann i liter: 100
Septik i liter: 40
Antall køyeplasser: 4
Max antall personer: 8
Motoreffekt fra-til i hk: 300-350
Motor testbåt: Suzuki DF300BTXX
Toppfart i test i knop: 45
Pris fra i kroner: 1 309 000,-
Pris testbåt i kroner: 1 600 000,-