TEST: Askeladden C61 BR mot Yamarin 63 BR

Landskamp mellom Norge og Finland

Daycruisere og bowridere i størrelsen mellom 5 og 6,5 meter utgjør volumselgerne på det nordiske markedet. Dette er båter bygget for motorer fra 100 til 150 hester og som kan kjøres i plan med et drivstofforbruk på under literen per nautisk mil. Vi har satt to nordiske bowridere på prøve mot hverandre, henholdsvis Askeladden C61BR og Yamarin 63 BR.

Publisert Sist oppdatert

Mens båter bygd i aluminium har vært dominerende i dette segmentet i Finland og Sverige i en årrekke, har ikke aluminium slått særlig an i Norge. Flere nye bowridere i glassfiber i denne klassen har imidlertid gitt båtbrukerne mye å velge mellom, uansett hvilket materiale man foretrekker. Felles for samtlige av disse relativt små dagsturbåtene er at de i senere år har blitt vesentlig mer komfortable, med mer standardutstyr og påkostede løsninger. Bedre sittekomfort og standardutstyr som kartplottere er vanlig selv i båter rundt seks meter. Brukervennligheten har også blitt bedre, takket være mer gjennomtenkt dekkslayout som gjør det lett å bevege seg fra badeplattform til fordekk.

NORDISKE: Yamarin produserer fortsatt sine båter i Finland, mens Askeladden har flyttet produksjonen til Polen.
NORDISKE: Yamarin produserer fortsatt sine båter i Finland, mens Askeladden har flyttet produksjonen til Polen.

Kompromisser

Båter i størrelsen rundt seks meters lengde blir som regel mer vellykkede i bowrider-versjon (med sitteplasser både foran og aktenfor vindskjermen) enn daycruisere (med lugar under fordekk). Smertegrensen for å lage en fungerende lugarløsning under dekk ligger i området rundt seks meters båtlengde, og om man ikke har behov for et stort, tørt stuverom under fordekket, vil de fleste ha større glede av sitteplassene forut. Denne dekkslayouten gjør også båten mer funksjonell med hensyn til å bevege seg ombord og i land sammenlignet med å måtte klatre opp på et (gjerne buet) fordekk med lave rekker.

Kjente merkevarer

To typiske representanter for volumselgerne i dette segmentet er Askeladden C61BR og Yamarin 63 BR. Begge ble testet med en 150-hester på akterspeilet, som er optimal motoreffekt for denne båtstørrelsen. Motorer med mindre effekt kan fungere på båter som kjøres lett med liten belastning, men er man en hel familie og kanskje opp til seks personer som båtene er godkjent for, så bør båten ha en 150-hester på hekken.

Med denne motoreffekten har man tilstrekkelig med krefter selv når båten er fullastet, og når man går med lett båt kan man redusere gasspådraget, og dermed også drivstofforbruket, vesentlig. Lavere motorturtall betyr også lavere støynivå, og i fartsområdet mellom 25 og 30 knop målte vi behagelige støyverdier på under 80 dBA i begge testbåtene.

Yamarin 63 BR

Smart dekkslayout

Finske Yamarin har de senere årene fornyet store deler av sitt modellsortiment, og et av de nye skuddene på stammen er 63 BR som kom på markedet i 2019. Fremfor alt er det løsningene på den aktre uteplassen som utmerker seg i denne båten.

DOBBELTSETE: Yamarinen har et dobbeltsete på babordsiden som gir sitteplass til to personer. Men løsningen stjeler også en del av dørkplassen. Bord og teak er ekstrautstyr.
DOBBELTSETE: Yamarinen har et dobbeltsete på babordsiden som gir sitteplass til to personer. Men løsningen stjeler også en del av dørkplassen. Bord og teak er ekstrautstyr.

Den sosiale uteplassen er veldisponert og svært romslig til å være i en båt i denne størrelsen. Foruten den tradisjonelle stolen ved førerplassen, har man valgt en løsning med en liten benk med hengslet ryggstø på babord side. Her får to personer plass, noe som betyr at tre personer kan sitte i fartsretningen med bra beskyttelse mot vind og regn.

PASSASJERPLASS: Yamarinen har en funksjonell konsoll også på passasjersiden med et stort «hanskerom» og et solid håndtak.
PASSASJERPLASS: Yamarinen har en funksjonell konsoll også på passasjersiden med et stort «hanskerom» og et solid håndtak.

Vipper man ryggstøet forover og vender førerstolen, får man enkelt fem sitteplasser rundt bordet akter. I denne modellen har man valgt å prioritere denne delen av båten fremfor uteplassen forut. Dette synes vi er en smart løsning som gir både mer komfort og bedre utnyttelse av stueplassen i den bredeste delen av båten. I stuerommet under akterbenken er det også en luke i bunnen som gir enkel adkomst til bensintanken og andre installasjoner. På babord side er det en dedikert plass til en kjøleboks og uttak for 12 V.

TRADISJONELL: Den finske båten har en noe mer tradisjonell badeplattform med flere nivåer rundt motoren. Vannskibøyle er ekstrautstyr.
TRADISJONELL: Den finske båten har en noe mer tradisjonell badeplattform med flere nivåer rundt motoren. Vannskibøyle er ekstrautstyr.

Store stuerom er det også i begge konsollene midtskips, og rommet i babord konsoll er åpent inn i benken på fordekket på samme side. Her får man plass til utstyr med en viss lengde, som puter og båtshake. Passasjen mellom konsollene er cirka 50 centimeter bred og lukkes igjen med to hengslede luker.

FUNKSJONELT: I bowrideravdelingen på Yamarin er det kun én benk på babord side. Det gir litt mindre stuerom, men plass til funksjonelle trinn og fenderstativ.
FUNKSJONELT: I bowrideravdelingen på Yamarin er det kun én benk på babord side. Det gir litt mindre stuerom, men plass til funksjonelle trinn og fenderstativ.

I sitteavdelingen foran vindskjermen, i «bowriderseksjonen», er det en liten benk på babord side. På styrbord side er det kun fribord, med unntak av et funksjonelt stativ for fendere. Yamarin 63 BR har en gjennomgående bra layout med funksjonelt innsteg via fordekket, men rekkene kunne vært noe høyere.

ENKLERE: Førerplassen har en litt enklere utforming sammenlignet med Askeladden, men det er god plass til plotter. En 10-tommers kartplotter er standard.
ENKLERE: Førerplassen har en litt enklere utforming sammenlignet med Askeladden, men det er god plass til plotter. En 10-tommers kartplotter er standard.

Båten har hydraulisk styring som standard, og ved førerplassen er det en komfortabel fothviler, koppholder og god plass for montering av instrumenter. Konsollen har en matt gråfarge som demper solreflekser. Foran passasjerplassen på babord side er det et romslig ”hanskerom” med uttak for 12 V. Bak akterbenken er det en kalesjegarasje, store badeplattformer og to dreggkasser.

Vi testet Yamarin 63 BR med en 150-hester, som er en motoreffekt som passer båten svært bra. Allerede ved 15 knops fart planer båten ut og man har god sikt forover gjennom hele registeret. Toppfarten havner på 42 knop ved 5 700 omdreininger med en 19-tommers propell. Optimalt forbruk målte vi 0,91 liter per nautisk mil ved 25 knops fart.

Båten har et harmonisk skrog som er lett å trimme, og man får umiddelbar respons når man justerer powertrimmen.

Pluss og minus

+ trimvennlig skrog

+ dobbelt passasjersete

+ plotter standard

+ bra med stueplass

+ fothvilere

Askeladden C61BR

Elegant og lettdrevet

Askeladden har gjennom flere år helt fornyet sitt modellprogram mellom seks og drøye åtte meter. Samtlige er bygd for utenbordsmotorer og Askeladden leveres kun i kombinasjon med Suzuki-motorer. C61 BR er noe dyrere enn Yamarinen, men skiller seg også fra den finske konkurrenten med henblikk på løsninger.

Utformingen av førerplassen i Askeladden C61 BR er elegant. Seastar-styring er standard, og konsollen har god plass til plotter, øvrige instrumenter og bryterpanel.
Utformingen av førerplassen i Askeladden C61 BR er elegant. Seastar-styring er standard, og konsollen har god plass til plotter, øvrige instrumenter og bryterpanel.

I vår test har vi utfordret bowrideren C61 BR mot finske Yamarin 63 BR. Et karakteristisk trekk ved alle Askeladdens modeller i C-serien er de elegante, svarte vindskjermene i glassfiber. Sidevinduene er ført langt akterover og gir svært god vindbeskyttelse for nesten alle i den aktre delen av båten.

FIN FLYT: Med kun ett enkelsete på babord side får man en bred og bra gangflate gjennom båten mot badeplattformen. Bord og teak er ekstrautstyr.
FIN FLYT: Med kun ett enkelsete på babord side får man en bred og bra gangflate gjennom båten mot badeplattformen. Bord og teak er ekstrautstyr.

I likhet med Yamarin har også Askeladden prioritert komfort og volum på den aktre uteplassen. Her er det en L-sofa på babord side med en elegant utgang til den store plattformen. Plattformen er et stort pluss på denne båten, siden den gir mulighet til å bevege seg trygt ved ankring og fortøying. I plattformen er det også store rom for blant annet tauverk.

Til sittegruppen akter kan man velge et elegant bord med innfelte koppholdere som ekstrautstyr. Under dørken her akter er det en stor luke som gir adkomst til et stort stuerom med plass til blant annet puter.

Ved førerplassen har Askeladden en komfortabel stol og en perfekt vinklet fothviler. I konsollen er det god plass til en kartplotter på opp til 12 tommer, og båten har en lett og presis styring som passer motorstørrelsen. Det eneste minuset ved førerplassen er noe begrenset sikt mot styrbord på grunn av den brede rammen på vindskjermen.

DETALJER: Også foran passasjerplassen har C61 BR en funksjonell konsoll med et stort «hanskerom» og flere håndtak.
DETALJER: Også foran passasjerplassen har C61 BR en funksjonell konsoll med et stort «hanskerom» og flere håndtak.

I motsetning til Yamarin, har Askeladden kun ett passasjersete i fartsretningen. Dette har hengslet ryggstø som kan vendes. I konsollen foran førerplassen er det ”hanskerom”, solid håndrekke og koppholder. Under passasjersetet er det plass til en kompressordrevet kjøleboks. I begge konsollene er et store stuerom som kunne vært utnyttet enda bedre om de hadde hatt dørker.

U-BENK: Askeladden har sittebenker på begge sider og lange stuerom under begge benkene forut.
U-BENK: Askeladden har sittebenker på begge sider og lange stuerom under begge benkene forut.

I ”bowrideravdelingen” foran vindskjermen er båten forsynt med sittebenker med puter på begge sider, og romslig stueplass i benkene. Passasjen mellom konsollene kan stenges med en todelt lukeløsning på samme måte som Yamarin.

BRA LØSNING: Askeladden får et stort plusspoeng for den romslige badeplattformen rundt hele motorbrønnen. Her er det enkelt å bevege seg rundt motoren, og badestigen er elegant innfelt under en luke.
BRA LØSNING: Askeladden får et stort plusspoeng for den romslige badeplattformen rundt hele motorbrønnen. Her er det enkelt å bevege seg rundt motoren, og badestigen er elegant innfelt under en luke.

Askeladden C61BR ble testet med en 150-hesters Suzuki og hadde en toppfart på like under 42 knop ved 5 950 omdreininger med en 23-tommers propell. Båten planer ut ved cirka 17 knop. Også i Askeladden har man god sikt gjennom hele fartsregisteret. Ved cirka 28 knop fant vi den optimale marsjfarten og målte forbruket til 0,86 liter per nautisk mil. Det er imponerende lavt med en 150-hester.

Askeladden oppleves som en mer påkostet båt med komfortabel innredning og fine detaljer sammenlignet med Yamarin. Men det gjenspeiler seg også i prisen. Askeladden C61BR er cirka 20 000 kroner dyrere enn konkurrenten Yamarin 63 BR med samme motorstyrke i grunnversjon, men forskjellene vil kunne variere avhengig av hva slags utstyr man velger.

Pluss og minus

+ bra styring

+ elegant førerplass

+ plattform rundt motorbrønnen

+ lavt forbruk

+ bra utgang akter

- noe begrenset sikt til siden

- Vindusvisker ekstra

- høy pris

Konklusjon

Askeladden har litt mer elegante detaljer og mer påkostet innredning enn Yamarin. Spesielt vindskjermen, utformingen av førerplassen og dekket rundt motorbrønnen skiller Askeladden fra Yamarin. Askeladden har også et lavere forbruk enn Yamarin. Yamarin er lett å trimme i alle hastigheter, og har blant annet tre godt beskyttede sitteplasser i fartsretningen. Den har også en veldig god layout i avdelingen foran vindskjermen. Sammenlagt stikker Askeladden av med seieren, til tross for høyere pris.

FAKTA
Båtfabrikat og modellAskeladden C61BRYamarin 63 BR
Lengde i meter6,106,35
Bredde i meter2,252,34
Vekt i kg uten motor980950
Anbefalt motorstyrke i hk115 - 200115 - 150
Maks. antall personer78
Bensintank i liter140160
Cirkapris med 150 hk555 000 kr535 000 kr

STANDARDUTSTYR
Båtfabrikat og modellAskeladden C61BRYamarin 63 BR
DreggkasseJaJa
BadeplattformJaJa
BordEkstraEkstra
PuterJaJa
PyntedekkEkstra (Flexiteek)Ekstra (Teak)
Strømuttak - 12 VJaJa
Hydraulisk styringSeastarBaystar
KalesjeEkstraEkstra
KalesjegarasjeJaJa
KartplotterEkstraJa – 10 tommer
Startsperre – motorJaJa
TrimplanEkstraEkstra
USB-uttakJaJa
VindusviskerEkstraJa – førersiden

TESTRESULTAT
Båtfabrikat og modellAskeladden C61BRYamarin 63BR
Motor i testSuzuki DF150Yamaha F150
Effekt i hk150150
Sylindre/volum i cc4 / 28674 / 2670
Propeller i tommer14 ¾ x 2313 ¾ x 19
Toppturtall i test59505700
Toppfart i knop41,742,0
Forbruk liter/n.mil ved:
40 knop1,261,25
35 knop1,061.09
30 knop0,971,05
25 knop0,860,91
20 knop0,880,92
Støy i decibel (A) ved:
40 knop8888
35 knop8383
30 knop8281
25 knop7979
20 knop7777

De nærmeste konkurrentene

Bella 600 BRLENGDE:6,05 meterBREDDE: 2,34 meterMOTORSTYRKE: 100 – 150 hk

Bella 600 BR

LENGDE:6,05 meter

BREDDE: 2,34 meter

MOTORSTYRKE: 100 – 150 hk

Finnmaster R6LENGDE: 6,39 meterBREDDE: 2,29 meter MOTORSTYRKE: 130 – 200 hk

Finnmaster R6

LENGDE: 6,39 meter

BREDDE: 2,29 meter

MOTORSTYRKE: 130 – 200 hk

Micore Xw63BRLENGDE: 6,45 meterBREDDE: 2,40 meter MOTORSTYRKE: 115 - 200 hk

Micore Xw63BR

LENGDE: 6,45 meter

BREDDE: 2,40 meter

MOTORSTYRKE: 115 - 200 hk

Silver Tiger BRZLENGDE: 6,06 meterBREDDE: 2,36 meter Motorstyrke: 115 – 150 hk

Silver Tiger BRZ

LENGDE: 6,06 meter

BREDDE: 2,36 meter

Motorstyrke: 115 – 150 hk

Ibiza 640 Bow RiderLENGDE: 6,40 meterBREDDE: 2,40 meter MOTORSTYRKE: 150 -250 hk

Ibiza 640 Bow Rider

LENGDE: 6,40 meter

BREDDE: 2,40 meter

MOTORSTYRKE: 150 -250 hk