
TEST: Askeladden C61 BR mot Yamarin 63 BR

Landskamp mellom Norge og Finland
Daycruisere og bowridere i størrelsen mellom 5 og 6,5 meter utgjør volumselgerne på det nordiske markedet. Dette er båter bygget for motorer fra 100 til 150 hester og som kan kjøres i plan med et drivstofforbruk på under literen per nautisk mil. Vi har satt to nordiske bowridere på prøve mot hverandre, henholdsvis Askeladden C61BR og Yamarin 63 BR.
Mens båter bygd i aluminium har vært dominerende i dette segmentet i Finland og Sverige i en årrekke, har ikke aluminium slått særlig an i Norge. Flere nye bowridere i glassfiber i denne klassen har imidlertid gitt båtbrukerne mye å velge mellom, uansett hvilket materiale man foretrekker. Felles for samtlige av disse relativt små dagsturbåtene er at de i senere år har blitt vesentlig mer komfortable, med mer standardutstyr og påkostede løsninger. Bedre sittekomfort og standardutstyr som kartplottere er vanlig selv i båter rundt seks meter. Brukervennligheten har også blitt bedre, takket være mer gjennomtenkt dekkslayout som gjør det lett å bevege seg fra badeplattform til fordekk.

Kompromisser
Båter i størrelsen rundt seks meters lengde blir som regel mer vellykkede i bowrider-versjon (med sitteplasser både foran og aktenfor vindskjermen) enn daycruisere (med lugar under fordekk). Smertegrensen for å lage en fungerende lugarløsning under dekk ligger i området rundt seks meters båtlengde, og om man ikke har behov for et stort, tørt stuverom under fordekket, vil de fleste ha større glede av sitteplassene forut. Denne dekkslayouten gjør også båten mer funksjonell med hensyn til å bevege seg ombord og i land sammenlignet med å måtte klatre opp på et (gjerne buet) fordekk med lave rekker.
Kjente merkevarer
To typiske representanter for volumselgerne i dette segmentet er Askeladden C61BR og Yamarin 63 BR. Begge ble testet med en 150-hester på akterspeilet, som er optimal motoreffekt for denne båtstørrelsen. Motorer med mindre effekt kan fungere på båter som kjøres lett med liten belastning, men er man en hel familie og kanskje opp til seks personer som båtene er godkjent for, så bør båten ha en 150-hester på hekken.
Med denne motoreffekten har man tilstrekkelig med krefter selv når båten er fullastet, og når man går med lett båt kan man redusere gasspådraget, og dermed også drivstofforbruket, vesentlig. Lavere motorturtall betyr også lavere støynivå, og i fartsområdet mellom 25 og 30 knop målte vi behagelige støyverdier på under 80 dBA i begge testbåtene.
Yamarin 63 BR
Smart dekkslayout
Finske Yamarin har de senere årene fornyet store deler av sitt modellsortiment, og et av de nye skuddene på stammen er 63 BR som kom på markedet i 2019. Fremfor alt er det løsningene på den aktre uteplassen som utmerker seg i denne båten.

Den sosiale uteplassen er veldisponert og svært romslig til å være i en båt i denne størrelsen. Foruten den tradisjonelle stolen ved førerplassen, har man valgt en løsning med en liten benk med hengslet ryggstø på babord side. Her får to personer plass, noe som betyr at tre personer kan sitte i fartsretningen med bra beskyttelse mot vind og regn.

Vipper man ryggstøet forover og vender førerstolen, får man enkelt fem sitteplasser rundt bordet akter. I denne modellen har man valgt å prioritere denne delen av båten fremfor uteplassen forut. Dette synes vi er en smart løsning som gir både mer komfort og bedre utnyttelse av stueplassen i den bredeste delen av båten. I stuerommet under akterbenken er det også en luke i bunnen som gir enkel adkomst til bensintanken og andre installasjoner. På babord side er det en dedikert plass til en kjøleboks og uttak for 12 V.

Store stuerom er det også i begge konsollene midtskips, og rommet i babord konsoll er åpent inn i benken på fordekket på samme side. Her får man plass til utstyr med en viss lengde, som puter og båtshake. Passasjen mellom konsollene er cirka 50 centimeter bred og lukkes igjen med to hengslede luker.

I sitteavdelingen foran vindskjermen, i «bowriderseksjonen», er det en liten benk på babord side. På styrbord side er det kun fribord, med unntak av et funksjonelt stativ for fendere. Yamarin 63 BR har en gjennomgående bra layout med funksjonelt innsteg via fordekket, men rekkene kunne vært noe høyere.

Båten har hydraulisk styring som standard, og ved førerplassen er det en komfortabel fothviler, koppholder og god plass for montering av instrumenter. Konsollen har en matt gråfarge som demper solreflekser. Foran passasjerplassen på babord side er det et romslig ”hanskerom” med uttak for 12 V. Bak akterbenken er det en kalesjegarasje, store badeplattformer og to dreggkasser.
Vi testet Yamarin 63 BR med en 150-hester, som er en motoreffekt som passer båten svært bra. Allerede ved 15 knops fart planer båten ut og man har god sikt forover gjennom hele registeret. Toppfarten havner på 42 knop ved 5 700 omdreininger med en 19-tommers propell. Optimalt forbruk målte vi 0,91 liter per nautisk mil ved 25 knops fart.
Båten har et harmonisk skrog som er lett å trimme, og man får umiddelbar respons når man justerer powertrimmen.
Askeladden C61BR
Elegant og lettdrevet
Askeladden har gjennom flere år helt fornyet sitt modellprogram mellom seks og drøye åtte meter. Samtlige er bygd for utenbordsmotorer og Askeladden leveres kun i kombinasjon med Suzuki-motorer. C61 BR er noe dyrere enn Yamarinen, men skiller seg også fra den finske konkurrenten med henblikk på løsninger.

I vår test har vi utfordret bowrideren C61 BR mot finske Yamarin 63 BR. Et karakteristisk trekk ved alle Askeladdens modeller i C-serien er de elegante, svarte vindskjermene i glassfiber. Sidevinduene er ført langt akterover og gir svært god vindbeskyttelse for nesten alle i den aktre delen av båten.

I likhet med Yamarin har også Askeladden prioritert komfort og volum på den aktre uteplassen. Her er det en L-sofa på babord side med en elegant utgang til den store plattformen. Plattformen er et stort pluss på denne båten, siden den gir mulighet til å bevege seg trygt ved ankring og fortøying. I plattformen er det også store rom for blant annet tauverk.
Til sittegruppen akter kan man velge et elegant bord med innfelte koppholdere som ekstrautstyr. Under dørken her akter er det en stor luke som gir adkomst til et stort stuerom med plass til blant annet puter.
Ved førerplassen har Askeladden en komfortabel stol og en perfekt vinklet fothviler. I konsollen er det god plass til en kartplotter på opp til 12 tommer, og båten har en lett og presis styring som passer motorstørrelsen. Det eneste minuset ved førerplassen er noe begrenset sikt mot styrbord på grunn av den brede rammen på vindskjermen.

I motsetning til Yamarin, har Askeladden kun ett passasjersete i fartsretningen. Dette har hengslet ryggstø som kan vendes. I konsollen foran førerplassen er det ”hanskerom”, solid håndrekke og koppholder. Under passasjersetet er det plass til en kompressordrevet kjøleboks. I begge konsollene er et store stuerom som kunne vært utnyttet enda bedre om de hadde hatt dørker.

I ”bowrideravdelingen” foran vindskjermen er båten forsynt med sittebenker med puter på begge sider, og romslig stueplass i benkene. Passasjen mellom konsollene kan stenges med en todelt lukeløsning på samme måte som Yamarin.

Askeladden C61BR ble testet med en 150-hesters Suzuki og hadde en toppfart på like under 42 knop ved 5 950 omdreininger med en 23-tommers propell. Båten planer ut ved cirka 17 knop. Også i Askeladden har man god sikt gjennom hele fartsregisteret. Ved cirka 28 knop fant vi den optimale marsjfarten og målte forbruket til 0,86 liter per nautisk mil. Det er imponerende lavt med en 150-hester.
Askeladden oppleves som en mer påkostet båt med komfortabel innredning og fine detaljer sammenlignet med Yamarin. Men det gjenspeiler seg også i prisen. Askeladden C61BR er cirka 20 000 kroner dyrere enn konkurrenten Yamarin 63 BR med samme motorstyrke i grunnversjon, men forskjellene vil kunne variere avhengig av hva slags utstyr man velger.
Konklusjon
Askeladden har litt mer elegante detaljer og mer påkostet innredning enn Yamarin. Spesielt vindskjermen, utformingen av førerplassen og dekket rundt motorbrønnen skiller Askeladden fra Yamarin. Askeladden har også et lavere forbruk enn Yamarin. Yamarin er lett å trimme i alle hastigheter, og har blant annet tre godt beskyttede sitteplasser i fartsretningen. Den har også en veldig god layout i avdelingen foran vindskjermen. Sammenlagt stikker Askeladden av med seieren, til tross for høyere pris.
FAKTA | ||
Båtfabrikat og modell | Askeladden C61BR | Yamarin 63 BR |
Lengde i meter | 6,10 | 6,35 |
Bredde i meter | 2,25 | 2,34 |
Vekt i kg uten motor | 980 | 950 |
Anbefalt motorstyrke i hk | 115 - 200 | 115 - 150 |
Maks. antall personer | 7 | 8 |
Bensintank i liter | 140 | 160 |
Cirkapris med 150 hk | 555 000 kr | 535 000 kr |
STANDARDUTSTYR | ||
Båtfabrikat og modell | Askeladden C61BR | Yamarin 63 BR |
Dreggkasse | Ja | Ja |
Badeplattform | Ja | Ja |
Bord | Ekstra | Ekstra |
Puter | Ja | Ja |
Pyntedekk | Ekstra (Flexiteek) | Ekstra (Teak) |
Strømuttak - 12 V | Ja | Ja |
Hydraulisk styring | Seastar | Baystar |
Kalesje | Ekstra | Ekstra |
Kalesjegarasje | Ja | Ja |
Kartplotter | Ekstra | Ja – 10 tommer |
Startsperre – motor | Ja | Ja |
Trimplan | Ekstra | Ekstra |
USB-uttak | Ja | Ja |
Vindusvisker | Ekstra | Ja – førersiden |
TESTRESULTAT | ||
Båtfabrikat og modell | Askeladden C61BR | Yamarin 63BR |
Motor i test | Suzuki DF150 | Yamaha F150 |
Effekt i hk | 150 | 150 |
Sylindre/volum i cc | 4 / 2867 | 4 / 2670 |
Propeller i tommer | 14 ¾ x 23 | 13 ¾ x 19 |
Toppturtall i test | 5950 | 5700 |
Toppfart i knop | 41,7 | 42,0 |
Forbruk liter/n.mil ved: | ||
40 knop | 1,26 | 1,25 |
35 knop | 1,06 | 1.09 |
30 knop | 0,97 | 1,05 |
25 knop | 0,86 | 0,91 |
20 knop | 0,88 | 0,92 |
Støy i decibel (A) ved: | ||
40 knop | 88 | 88 |
35 knop | 83 | 83 |
30 knop | 82 | 81 |
25 knop | 79 | 79 |
20 knop | 77 | 77 |
De nærmeste konkurrentene

Bella 600 BR
LENGDE:6,05 meter
BREDDE: 2,34 meter
MOTORSTYRKE: 100 – 150 hk

Finnmaster R6
LENGDE: 6,39 meter
BREDDE: 2,29 meter
MOTORSTYRKE: 130 – 200 hk

Micore Xw63BR
LENGDE: 6,45 meter
BREDDE: 2,40 meter
MOTORSTYRKE: 115 - 200 hk

Silver Tiger BRZ
LENGDE: 6,06 meter
BREDDE: 2,36 meter
Motorstyrke: 115 – 150 hk

Ibiza 640 Bow Rider
LENGDE: 6,40 meter
BREDDE: 2,40 meter
MOTORSTYRKE: 150 -250 hk